Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka i examenpresent runt 10 000kr

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kinglolle, 22 december 2015.

1. Kinglolle
    Trådstartare

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Hej

Jag har en yngre bror som kommer att ta examen under våren från universitet så jag kikar på en present. Då jag själv spenderar alltför mycket på klockor och i ärlighetens namn även annars hade sett det som en bra present så kommer jag satsa på en någorlunda allroundklocka till honom. Han är ganska intresserad men inte nått nördig nivå ännu och inte heller riktigt haft råd, hans klockor just nu innefattar därför några olika 2-3000 kr klockor från Certina och Seiko.

Jag har tänkt mig lägga mellan 6-10 000kr och börjar leta tidigt då jag är öppen för både begagnat eller kampanjer, i eller utanför Sverige.

Preferenserna är automatare, stål och något större storlek 38-42 mm, troligen svart urtavla, en klocka som skall gå att använda dagligen samtidigt som den inte gör bort sig i ett något mera uppklätt läge heller.

Så ge mig gärna antingen inspiration om märken ni upplever ger mycket, nytt eller begagnat. Eller om ni har direkta tips om modeller så tar jag tacksamt emot detta.

Longines.jpg Sinn.jpg

Greven gillar detta.
  2. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sinn 556i är mitt förslag. Funkar både på länk och läderarmband. En väldigt clean design som går till hela garderoben.

laketwig, MånsT, azcii och 4 andra gillar detta.
  3. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om din bror är intresserad av klockor men inte nörd, då tror jag Tag Heuer klingar bra i hans öron. Om du kan skippa stållänk så kan du få en automatare inom budget. Här är mina 2 cent: Tag Heuer Formula 1.
    Screen Shot 2015-12-22 at 10.15.09.png
    Ref: WAZ2113.FT8023

NiklasM, Kleiz, Dru och 4 andra gillar detta.
  4. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Mitt nya klockinköp som blir min egna examenspresent till mig själv är en Longines Conquest. Har gått vägen Tissot-quartz, Certina-quarts till en Certina DS action diver och det här är nästa steg. Tycker den passar bättre som examenspresent därför att den är mer allsidig än en dykare. Sportig, dressig, you name it. Kul för din brorsa, lycka till. Obs, vet att den sitter lite tight, behöver justera länken.
    IMG_0312.JPG

Göteborgare, Icaras och Ponlarsson gillar detta.
  5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Greven gillar detta.
  6. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Som andra sagt, Longines Conquest eller Hydroconquest beroende på hans tycke och smak.

7. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    I det prissegmentet är Longines som du själv är inne på ett bra val om du vill köpa nytt. Andra märken som kan locka är väl Sinn och Oris.
    Sinn 556 I som tipsats om ovan är ett bra alternativ.
    Hade du haft något större budget hade jag röstat på Oris Sixty-Five som jag börjar gilla allt mer själv:
    Oris-Divers-Sixty-Five-5.jpg

Anders Forsberg, vikgul, Icaras och 1 annan gillar detta.
  8. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    kika på legend diver :)

9. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Går det att få en Oris Aquis för runt 10-11k om man prutar? I så fall är det ett alternativ :)

Fabian gillar detta.
  10. 903lew

903lew Stadsbo

För runt 10k kan du ju ofta få tag på en beggad SMP Bond. Enkel klocka som alltid funkar för de intresserade men onördiga.

11. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Måste det vara automatare? Om inte finns det ju ett gäng fina Tag-dykare att välja på, uret har ett gäng. Om det ska vara nytt då dvs, beg finns ju hur många som helst. Finns bland annat en fin Longines legend diver här på KS som ligger ute för 11500kr. Det är ju en svinsnygg och cool klocka!
    Edit: såg nu att det skulle vara en automatare...

12. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Du kan få en fin beg för lite mindre!

13. Kinglolle
    Trådstartare

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Hitills har just Longines, Sinn, begagnad Oris och ev Hamilton varit ett alternativ.

Av någon anledning har jag själv lite svårt för Tag Heuer men det har sannolikt endast med personlig preferens att göra så jag är inte oäven aquaracer i present.

Gällande automat så är det att föredra helt enkelt för att jag hoppas kunna få honom lika biten som jag själv är - om min ekonomi skall vara fördärvad kan banne mig hans också vara detsamma .

Tack för tipsen hitills - de är precis inom mina preferenser och funderingar.

Greven gillar detta.
  14. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Jag tycker att Legend diver är mycket klocka för pengarna! Samtidigt lite udda och kul, tror det skulle vara en riktigt bra present!
    Bildgooglad inspirationsbild: (självklart kommer de bästa bilderna från Ks)
    image.jpg

Mykeys gillar detta.
  15. Zalath

Zalath Borgare

Sinnkronografen som ligger ute på K&S nu kanske? SMP Bond om du får tag på en, men de verkar ligga betydligt högre prismässigt i de flesta fall.

16. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Hamilton h64615135 kanske?
    Gör sig bra på läder också, tycker att den passar till det mesta :) Extra kul om man gillar Sci-Fi också. Väldigt väldigt nöjd med min.

H64615135_7.png

17. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Som tidigare tidigare nämnts är Longines, Sinn och Oris schyssta klockor i den prisklassen.
    Tissot har även några trevliga klockor. Tex. Tissot Worldtimer.
    image.jpg

18. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Rätt spejsig. Frågan är om den håller i längden?

19. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Det är min brorsas klockan. Han har haft den nåt år nu och trivs med den. Har för mig han har tre klockor han växlad mellan.

20. Klockslag

Klockslag Torpare

Från:
    Erfurt, Tyskland
    Jag rekommenderar Citizen Eco-Drive AS4035-04E med carbon och läder. Helt svart.

21. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Eftersom du kan tänka dig beggat så föreslår jag en gammal SMP. Om inte så hade jag jagat något fint vintage ur och fått den servad:)

Mårtenssons ur Brookfield