• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka i vildmarken

Archie

Cartier
Söker en klocka som vanligtvis ligger utanför den typ av klockor som diskuteras här. Nämligen en elektroniskt avancerad klocka med funktioner såsom altitud, temperatur, gps, kompass, nödsändare och barometer etc, Gärna som går på solljus. Om jag ska vara ärlig har jag dålig koll på alla funktioner som finns, och vilka som faktiskt är användbara så gärna tips på det också.

Jag tänker mig klockor liknande.
Garmin Fenix
Suunto ambit
Casio pro trek

Tänker mig alltså varesig rolex explorer II här eller ens breitling emergency på min expedition (även om det mig veterligen är den enda som faktiskt har nödsändare?)

Om någon har något liknande till försäljning kan det såklart också vara av intresse.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Min erfarenhet är att det mesta bara är "hittepå". Temp mätare funkar inte på armen, höjdmätare påverkas av lufttrycket vid väderomslag och måste kalibreras ofta, vidare är ju frågan om användaren kan orientera efter höjdkurvor?
Kompass kan dock vara användbart och lufttrycksmätaren på casio pro trek kan, kan kanske varna för förestående väderomslag.

En vanlig stryktålig klocka med bra lume gärna tritiumtuber och en liten kompass i fickan är enl mig att föredra. Tappar man kompassen kan man använda klockan och solen som kompass.

Men med det sagt så gillar jag ändå casio pro trek, go figure :)
 

Archie

Cartier
Min erfarenhet är att det mesta bara är "hittepå". Temp mätare funkar inte på armen, höjdmätare påverkas av lufttrycket vid väderomslag och måste kalibreras ofta, vidare är ju frågan om användaren kan orientera efter höjdkurvor?
Kompass kan dock vara användbart och lufttrycksmätaren på casio pro trek kan, kan kanske varna för förestående väderomslag.

En vanlig stryktålig klocka med bra lume gärna tritiumtuber och en liten kompass i fickan är enl mig att föredra. Tappar man kompassen kan man använda klockan och solen som kompass.

Men med det sagt så gillar jag ändå casio pro trek, go figure :)


Kan nog stämma, men gps då är det användbart? Kan ju va om man inte har en vanlig gps med sig...
temperatur och höjdmätare är ju inte kritiska funktioner. barometer kan ju vara bra för att ha lite koll på vädret närmsta timmarna. Kompass har man givetvis ändå, men redundans är aldrig fel och den på armen har man ju alltid lättillgänglig.
 

carlanton

Audemars
Karta och kompass måste du ju ändå ha. Lite knöligt att i förväg programmera waypoints till klockan, särskilt om du ändrar dig under vandringen.

Suunto kör de flesta med, men de enklare varianterna i plast ska tydligen gå sönder väldigt lätt. Vet inte om de löst problemen ännu, set var något år sedan jag jobbade med dem.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Klättrade kebne med en SMP. Fungerade bra ;)

A3E5890A-CD6A-49EB-BAC7-B24149F0912B-784-000001BDFF245A0F.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Suunto:s klockor är bra och hållbara (även de i plast). Jag har en gammal Vector jag använt och använder vid skid och bergsbestigning. Altimetern går som sagt på lufttrycket men den kalibrerar man flertalet gånger på en dag vid tillfälle (fjällstationers altitud, liftstationer, toppar etc). Barometer livsnödvändig för koll av väderomslag, termometer bra i tältet. Kompassen är väl si o så men finns ju där. Suveräna loggar av höjdkurvor, takt, väder etc. Stryktålig! Min riktiga beater som ser ut som stryk men alltid fungerat klanderfritt. Rekommenderas!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade en seglarklocka från Suunto, men den tålde inte vatten. Den hade även en speciell lösning för att underlätta batteribyte, men den var felkonstruerad då batterikontakten inte satt fast ordentligt. Detta resulterade i att uret nollställde sig vilket innebar att jag reklamerade. Uret var borta i ett halvår och svaret jag fick var att jag var en klåpare. Dock kunde jag senare notera att när de själva bytte batterier använde de sig inte av den speciella lösningen för batteribyte utan de öppnade hela uret.

Dvs. Suunto har/hade jäkligt taskigt kundmottagande och tvivelaktig konstruktion på Yachtsman.
 

David

Bödeln
Har haft en Suunto D9 med kompass som var helt oanvändbar.

130204-Suunto-01_zpsb4d56f05.jpg


Sällar mig till alltså till skaran som baserat på erfarenhet förespråkar separat kompass.
 

Archie

Cartier
Kan avslöja att valet föll på Casio PRW 3000 som härmed blir min beater. Den visades först på Baselworld i år och har inte kommit till europa ännu så får importera den från Japan.
Enligt utsago ska denna ha nya förbättrade sensorer (största uppdateringen sedan år 2003 bland protreks) som är både betydligt mindre och har högre precision och lägre strömförbrukning. Om det visar sig vara praktiskt användbart återstår att se, men funktionerna som sådana, kompass, barometer med väderomslagsalarm, och 5 vanliga alarm med snooze, soldriven, världstid och att den ställer om tiden automatiskt gör att det är en mycket bra reseklocka både i urban och öde terräng när man inte vill riskera något dyrare på armen.
Den ska sitta på armen på vandring i Sarek och givetvis kommer jag även ha med mig en vanlig kompass.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bra val, utan att något belägg för det så tror jag att casios pro trek serie är bättre än motsv suunto.

Edit: läste på om prw3000. Jag hade o har sålt en tidigare modell men nu blir man lite sugen på att köpa en sån här.
Vad kostade det att beställa från Japan?
 

Archie

Cartier
Bra val, utan att något belägg för det så tror jag att casios pro trek serie är bättre än motsv suunto.

Edit: läste på om prw3000. Jag hade o har sålt en tidigare modell men nu blir man lite sugen på att köpa en sån här.
Vad kostade det att beställa från Japan?

jo suunto och garmin verkar va för mycket meck. Det ska det kopplas till datorn och man ska ladda ner uppdateringar och hålla på. Dessutom är de fula som stryk medan jag tycker Casio gör grymma klockor för att vara kvarts och plast. (både G-shock och protrek serierna)

köpte min på ebay för runt 350 dollar
 

Buckshot

Panerai
Min erfarenhet är att det mesta bara är "hittepå". Temp mätare funkar inte på armen, höjdmätare påverkas av lufttrycket vid väderomslag och måste kalibreras ofta, vidare är ju frågan om användaren kan orientera efter höjdkurvor?
Kompass kan dock vara användbart och lufttrycksmätaren på casio pro trek kan, kan kanske varna för förestående väderomslag.

En vanlig stryktålig klocka med bra lume gärna tritiumtuber och en liten kompass i fickan är enl mig att föredra. Tappar man kompassen kan man använda klockan och solen som kompass.

Men med det sagt så gillar jag ändå casio pro trek, go figure :)

När det gäller höjdmätare så stämmer det att den kan påverkas av väderomslag men hur ofta händer det?
Jag använde en sådan klocka för 2-3 timmars mountainbike turer. Väderomslag var sällan ett problem.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ta precis vilken klocka du vill som tål lite väta, sen köper du en handhållen karta, kompass, GPS och en lös ELT som du tar med dig i väskan och du tar fram om du behöver.
 

Hubbe

Omega
Casio Rangeman är den bästa klocka man kan ha, egentligen. Kalibrera kompassen nån gång ibland sen är det bara att köra, solceller ftw! Den är verkligen stenhård och tål allt! Vem vill ha en automatare när det är dags att hugga upp en halv kubik ved..?

Har varit nära att sälja mina andra klockor flera gånger nu då denna är den jag bär nästan hela tiden. Lätt den bästa klocka jag någonsin haft.
 

Leafvalley

Cartier
Nu har TS köpt sin beater men jag skulle ändå rekommendera Tissot T-touch Expert Solar. Den laddas oxå upp av solljus, den uppnår de flesta kraven som TS efterfrågade med:
"EOL, meteo, altimeter, altitude difference meter, compass, regatta, countdown timer, chrono split and lap (logbook), 2 alarms, backlight, second time zone, perpetual calendar with day and week indicator, accumulator charge indicator"

Jag har själv första generationen i titanium som en beater och den har fått genomlida allt möjligt skit jobb från bil mekande till handgemäng med mördare, fjällvandringar till helikopter jakt på internationellt efterlysta brottslingar, isvaksbad till björnjakt... ni förstår poängen ;) nu efter 15 år börjar silikonarmbandet få en liten spricka :banghead:

En liten not, för att nyttja temperaturmätaren bör man ta av sig klockan annars påverkar kroppsvärmen resultatet...

https://www.tissotwatches.com/en-gb/shop/tissot-t-touch-expert-solar-18.html
 

TKVF

Panerai
Finns en för allt.

Fenix 3 (eller bättre, typ 5X).

Inte snygg, inte smidig, men så komplett.

Angående ex termometer så fungerar den om man tar av sig klockan en stund. Annars värmer handleden upp klockan.

Även om jag har ett gäng olika klockor såsom IWC, Longines, Omega mm så använder jag min Fenix 3 ofta. Alltid på jobbet då det finns stor risk för större skador på klockan.

Jag väntar för övrigt på Fenix 5X som snart släpps i Sverige. Vilken dag som helst nu.
 
Söker en klocka som vanligtvis ligger utanför den typ av klockor som diskuteras här. Nämligen en elektroniskt avancerad klocka med funktioner såsom altitud, temperatur, gps, kompass, nödsändare och barometer etc, Gärna som går på solljus. Om jag ska vara ärlig har jag dålig koll på alla funktioner som finns, och vilka som faktiskt är användbara så gärna tips på det också.

Jag tänker mig klockor liknande.
Garmin Fenix
Suunto ambit
Casio pro trek

Tänker mig alltså varesig rolex explorer II här eller ens breitling emergency på min expedition (även om det mig veterligen är den enda som faktiskt har nödsändare?)

Om någon har något liknande till försäljning kan det såklart också vara av intresse.
Rent spontant är det skönt att slippa både klocka och mobil i skogen, man är mera zen utan en massa distraktioner. Du kommer missa mängder av igelkottar o grejer när du leker med din högteknologiska klocka. Om du promt måste ha klocka så kör på en du gillar + två riktiga kompasser. Tänk som en dykare, "behöver du inte grejen ska den stanna hemma, behöver du den, ta med två". Om du prompt måste ha klocka och kompass så gillar jag min Casio Rangeman, den funkar bra när jag inte orkar ta kompass och när trippen är lätt och det var för just detta ändamål som jag nyligen köpt en.

 

xmb216bc

Panerai
Det är en Breitling Emergecy du ska ha. De andra funktionerna som höjdmätare, gps, karta o kompass är bättre o ha var för sig tycker jag. Prylar är kul
 
Topp