• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka lämplig för Sahara

Bassman

Friends of KS
image.jpg

Brukade köra min på ett vaniljdoftande Bonetti.
Jäklar vad snyggt det blir, när man slipper länk.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Oj jisses, tack för alla svar! Nästan alla förslagen tilltalar mig (djupmätaruret går dock bort :eek: ). KS-klockan eller Explorer verkar vara de populäraste förslagen, så de måste anses vara toppalternativen. Dock stort plus till Aqua Terran där som bevisligen kommer klara förhållandena utmärkt. Vostoken är häftig, men kan jag lita på mekaniken?

Funktionsmässigt så räcker det egentligen som jag skrev ursprungligen bara att jag kan se vad klockan är. Regelverket kräver att man har med sig en traditionell kompass. Termometer fyller inget syfte heller om man har den direkt mot armen vilket gör att klockan ändå inte visar lufttemperaturen.

Någon frågade kring värmen. Jordanien är inte så varmt, framförallt inte i februari. Så jag är mer bekymrad över att det kan bli kyligt för att jag antagligen inte kommer ha med några varma kläder. Min kropp gillar annars värme. När jag sprang MDS 2013 så kröp temperaturen över 50C tre av dagarna, vilket var sjukt varmt men gick ändå att hantera.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag hade tänkt säga Explorer som de flesta, den känns som default i sådana här sammanhang men artikeln om AT:n fick mig att luta åt en Omega istället. Jag är en sucker för sådana artiklar, har aldrig ägnat moderna Omega något större intresse men nu är jag fast besluten att köpa en och ha som vildmarksbeater. Tack Beastie!
TS: lycka till! Keep us posted!
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Skulle säga Explorer som många andra! Grym klocka som pallar med! Letar du något billigare är ju en CWC G10 ett bra val!

Annars tycker jag som Denke att det vore kul om KS-klockan fick se lite sand ;)

Lycka till!
 

mace

Cartier
2-Faktor
Aqua terran är väl den äldre versionen med mer blingiga index på tavlan?

Jag säger Explorer på Charles_ perlon-band: tappsäkrare än gummi och möjlighet att mm-anpassa hur hårt klockan sitter.

I övrigt: vilken jävla hjälte du är! Stenhårt! (Nej, inte steinhart.)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tittade igen på den Aqua Terra-artikeln, man blir ju sugen. Jag äger en Aqua Terra 8500, men tavlan på den känns lite för "blingig". Svårt att avgöra vad som är "värst", utsätta en redan sliten äldre klocka eller ett ny orörd för dessa element.

Jag vet hur mina Suunto-klockor ser ut, de har minst sagt lite patina. Så den lär nog få ett märke eller två. Ingen här som jobbar på Omega som kan låna ut en för "testning"? :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tittade igen på den Aqua Terra-artikeln, man blir ju sugen. Jag äger en Aqua Terra 8500, men tavlan på den känns lite för "blingig". Svårt att avgöra vad som är "värst", utsätta en redan sliten äldre klocka eller ett ny orörd för dessa element.

Jag vet hur mina Suunto-klockor ser ut, de har minst sagt lite patina. Så den lär nog få ett märke eller två. Ingen här som jobbar på Omega som kan låna ut en för "testning"? :)


Nu är det väl dags att du avslöjar vad du ska ha på armen under loppet…. :D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan inte avslöja vad som ännu inte är beslutat :) KS-klocka verkar vara ett populärt förslag, men jag måste erkänna att jag lutar åt något mer klassiskt, beprövat och dyrare alternativ.

Gissar på runt 30-40h effektiv löptid. Man vet ju inte exakta banan förrän på plats samt att vädret kan påverka väldigt mycket.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan inte avslöja vad som ännu inte är beslutat :) KS-klocka verkar vara ett populärt förslag, men jag måste erkänna att jag lutar åt något mer klassiskt, beprövat och dyrare alternativ.

Gissar på runt 30-40h effektiv löptid. Man vet ju inte exakta banan förrän på plats samt att vädret kan påverka väldigt mycket.


Jag är helt säker på att du efter tre glas rödtjut bestämde dig. :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Minnet finns faktiskt kvar;), så jag behöver verkligen komma med bra argument för att inte köra KS-klockan. KS-klockan är fortfarande högst på listan tillsvidare. Men dyker det upp en sliten AT eller Explorer till bra pris så kan den bli petad... :oops:

Man får inte skriva "petad" och KS-klocka i samma mening. Orimligt!
 
Topp