• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka liknande PP 5170g

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko-Presage-60th-Anniversary-Chronograph-white-enamel-dial-1.jpg

Seiko-Presage-Automatic-Chronograph-SRQ019-SRQ021-11.jpg

SRQ019 & SRQ021 är kanske inte jättelika men vissa likheter finns ju. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyckte faktiskt den på ks såg riktigt trevlig ut. Synd att jag inte behöver ta tid... eller tur.
Grym modell. Finns två versioner, den vita med emaljtavla och den svarta med urushu dial, handmålad av samma snubbe om och om igen i en process som tar flera veckor. Modellerna har en egen minihemsida på SEIKOs hemsida.

Japanskt taxfree-pris utan rabatt är dock 20 och SEIKO är inte svårprutat i Japan, högt prissatt den där med andra ord.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaså?
Ett specialbyggt kronografverk med pelarhjul med trippelfunktion (Monopusher) för under 30k är rätt prisvärt enligt mig.
Då det inte är ett 7750/2892-baserat verk och är byggt enligt Longines specifikationer av ETA så är det rätt jäkla bra.
OK, jag ger mig. Har dock läst tidigare att det är ett moddat 7750.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad gör att du tycker att den ser mer proportionerlig ut? Den är ju trots allt 15,2 mm tjock. :)

Tycker att båda den och Longinesen ser ganska lika knubbiga ut i profil.
IMG_8283.JPG
IMG_8280.JPG

Har inte provat Långkinesen men SEIKOn har jag provat, den är rätt tjock men formen (som vanligt med SEIKO) gör att den inte upplevs klumpig på handleden. Longinese är mer formad som en snusdosa med klossigare formspråk. -Smaksak givetvis.
 
Senast ändrad:
Topp