• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka märkt "Domino"

Sten258

Breitling
Hej alla klockgala, en riktig amatör här när det kommer till det mekaniska, märken och vad saker är värda men med ett allmänt samlarintresse som fått mig att börja snegla på mekaniska armbandsur.

Har här i tråden senaste fyndet, ser inte mycket ut för världen med sitt trasiga och skitiga yttre men det vore intressant att få veta mer om denna modell/år och vilka "Domino" var/är?
1.jpg
2.jpg
3.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul, välkommen! Den är en riktigt charmig rackare du har där. Tavlan är helt underbar och radiumet ser ut att ha fått en härlig färg! Har inte stenkoll på just dessa, har sett en del liknande ur och har nog något här hemma, de är riktigt amå väl, knappa 30 mm i diamter? Skulle tro att det är en 40-talare. Boettlocket på baksidan har en intressant passning men verkar inte passa boetten ändå? Det som däremot fångade mitt intresse är länken. Har aldrig sett det spännet på den länken. Det är en anrik tillverkare som gjort länken, Gay Freres, och modeller brukar kallas banboo eller bonklip. Värdemässigt är själva uret inte så intressant, länken däremot kan till rätt köpare iaf kosta ett antal hundralappar. Har man tur är det någon som vill ha just denna modell. Det var nämligen så att Guy Freres gjorde länkar till bla Patek, Rolex och Audemars Piguet förr i tiden.
 

Sten258

Breitling
Tackar, mycket intressant och du har helt rätt, den är ca 30mm med kronan. Jag tyckte också boettlocket hade en lite udda fattning, istället för gängor så sitter den med fyra små armar, varje arm har en liten kilform på ena sidan som gör den lättare att få på, vad det gäller passformen är den kanske lite si och så, armarna sticker ut på insidan av klockan, fast man får verkligen ta i för att få på och av locket.
Googlade lite på Gay Freres och efter lite lusläsande kan jag anta att länken är en ganska tidig modell, runt 40tal den också? Roligt att det finns lite värde i den, tog en snabb titt på ebay och blev förvånad över vilka priser några av länkarna har, hittade en liknade modell NOS med spänne fast med endast 11-12mm bred länk, såld till högstbjudande med ett köp nu pris på 1500 dollar?! Fantasipriser kanske men bara spännena tyckts gå mot tusenlappen?
1.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fin klocka! Har ingen koll på verket men det ser välarbetat ut! Synd att inte boetten var gjord i stål bara.
Angående länken så håller jag med @Aurum, kanske att priset ligger något högre än ett par hundralappar. Har aldrig sett ett GF bamboo med spänne, skulle tippa att du får en tusenlapp på ebay om du lägger ut den separat. Det beror även på vad det är för storlek, många bamboolänkar är inte bredare än 15-16mm (vad är det för bredd på länken där länken möter klockan?)
 

Warwian

Cartier
Hej alla klockgala, en riktig amatör här när det kommer till det mekaniska, märken och vad saker är värda men med ett allmänt samlarintresse som fått mig att börja snegla på mekaniska armbandsur.

Har här i tråden senaste fyndet, ser inte mycket ut för världen med sitt trasiga och skitiga yttre men det vore intressant att få veta mer om denna modell/år och vilka "Domino" var/är?
Jag kan vidare flika in med att att klockan är tillverkad av den schweiziska tillverkaren Phenix i Porrentruy. Domino var ett av Phenix varumärkesnamn och urverket ser ut att vara ett Phenix 130 på 10,5 linjer (eller variant). Här finns en del läsning om Phenix: http://www.cliniquehorlogere.ch/la-clinique-horlogere/manufacture-montre-phenix.html Tillverkaren Phenix är en av mina favoriter och jag har rätt många i samlingen. Här är ett senare armbandsur med ett kaliber 160 på 13 linjer. Genom att studera layouten syns släktskapet tydligt!
qUvNWnA.jpg

4FpPUJ5.jpg


Här är också ett fickursverk från samlingen som kan tillskrivas Phenix.
vxnicbK.jpg
 

Sten258

Breitling
Fin klocka! Har ingen koll på verket men det ser välarbetat ut! Synd att inte boetten var gjord i stål bara.
Angående länken så håller jag med @Aurum, kanske att priset ligger något högre än ett par hundralappar. Har aldrig sett ett GF bamboo med spänne, skulle tippa att du får en tusenlapp på ebay om du lägger ut den separat. Det beror även på vad det är för storlek, många bamboolänkar är inte bredare än 15-16mm (vad är det för bredd på länken där länken möter klockan?)
Ändlänkarna är 16mm och länkarna 15.5mm, längden 16cm och då med 1cm tillgodo i spännet. Inte helt fel med en tusenlapp när det är ett loppisfynd för ynka 20kr!
Lägger nog ut den på ebay någon gång i framtiden för att finansiera en renovering av ett annat klockfynd, alltid roligt när det betalar sig själv

@[URL='https://klocksnack.se/members/warwian.2097/']Warwian[/URL] , Tackar för den informationen och länken!
 
Topp