• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka med termometer och barometer?

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Efter att termometern/barometern i firmans installations-kit åter svikit mig så inser jag nu att jag får ta saken i egna händer och införskaffa mig en klocka med dessa funktioner.
Har sökt här på forumet och Tissot T-Touch, Casio av olika modeller, Suunto, Polar, Garmin är det som verkar ha stött och blötts.

Har i ärlighetens namn svårt för Suunto, Polar och Garmins design. Vill att det ska se ut som en riktig klocka.
G-Shock och Protrek går mer eller mindre bort på grund av storlek (och vansinnigt plottriga utravlor), de flesta är runt 50 mm eller större(!).

Kvar verkar bli T-Touch:
http://www.tissot.ch/products/tissot-t-touch-expert/T0134204720200.html
http://www.tissot.ch/products/tissot-t-touch-ii/T0474204420700.html

Med allt detta sagt. Vad har jag missat? Finns det något kul där ute som jag helt förbisett?
Helst något analogt och digitalt som inte set ut som en alien eller är stor som en hockeypuck.
Jag är medveten om att termometer/barometer i klockor inte är de mest exakta men det kan knappast vara så mycket sämre än Clas Ohlson/Teknikmagasinet-skräpet som firman skickar med :D

Så vad säger panelen? T-Touch FTW eller finns det som sagt något annat kul?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Beroende på vad och hur du jobbar vill jag bara påpeka bristerna med att ha de sensorerna i klockan. Jag har och har haft flera generationers suunto-klockor som använt flitigt. Barometern i dessa klockor är bra, både upplösning och känslighet. Temperatursensorerna är dock lite annorlunda, de är för beroende av klockans interna temperatur. Kan ta som exempel att även om jag har klockan utanpå min jacka, kliver ur tältet på morgonen (eller lämnar hemmet på morgonen för en löprunda) så tar det ungefär en timma innan klockan anger någon temperatur som en är närheten av verkligheten.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Tomas: tack för din input. Glömde skriva att mätningen inte kommer att ske med klockan på armen. Klockan får ligga i rummet där arbetet sker så den får chansen att ge ett så korrekt värde som möjligt utan att kroppstemperaturen påverkar.​
Min förhoppning är att det ger ett hyggligt bra värde, åtminstone inte sämre än den kassa utrustning som vi har idag.​
Annars får jag väl köpa en bra väderstation och ta med mig :D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag röstar för övrigt på suunto. Default-klockan för nästan alla som bestiger berg, så det är riktiga äventyrsklockor :)

Två alternativ:

f61feebc2fe0c5b209ca24274f61813c.jpg


3888a1a46c9ef1c09cf7d6bbad194aaf.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har du provat den? Jag hade en Fenix 2 som jag flippade efter 3 veckor, (väldigt) buggig mjukvara och opålitlig batteritid gjorde det omöjligt för mig att kunna lita på den. På pappret var den bra, men i verkligheten...
Nej, har inte provat. Använder mig av Polars klockor för träning. Såg Fenixen häromdagen på dcrainmaker.com.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag röstar för övrigt på suunto. Default-klockan för nästan alla som bestiger berg, så det är riktiga äventyrsklockor :)

Två alternativ:

f61feebc2fe0c5b209ca24274f61813c.jpg


3888a1a46c9ef1c09cf7d6bbad194aaf.jpg

Den översta var ju riktigt snygg!

Hur bra är barometern i dessa? Jag har hört att höjdmätaren är lite meckig för den ska kalibreras ganska frekvent eller ngt liknande. Gäller detsamma barometern?
 
Topp