Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka med utseendemässiga drag som Submariner

Diskussion i 'Diskussion' startad av wadstroem, 2 januari 2015.

1. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hej.

Jag har börjat sukta lite efter en diver-inspirerad klocka, och framförallt med drag som en Submariner/SD. Nu menar jag naturligtvis inte till den gräns att det ser ut som en kopia eller ett plagiat, i stil med Ocean 1, men att till exempel bezeln har sådana drag. I övrigt så får klockan gärna ha en egen touch. Ett ganska utmärkt exempel är Certinas DS First, som är fantastiskt snygg, men som dessvärre är med kvarts-verk. Ett krav är att klockan är automatisk.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 17.52.15.png

Nu har ni kanske en hum om vad det är jag menar. Klockan ska hålla en i någon mån gedigen kvalitet, samt ligger söder om 10' i pris. Ovannämnda Certina samt Tissot är väl klockor som uppfyller dessa krav, men är öppen för förslag.

Med vänliga hälsningar,
    wadstroem

2. Noami

Noami Friends of KS

Vad sägs om en Hydro? Runt 8 lökar tror jag.

Eller en Sumo

Sonos och Wii gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Fattar ingenting. Det där är ju inte ens en dykarklocka med oysterlänk. På vilket sätt är den lik en submariner? :bored:

Icaras, Luckyluciano och JoberMan gillar detta.
  4. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Certina DS Action Diver, automatisk. Kör.

Kibbbe, Icaras, Richie och 3 andra gillar detta.
  5. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Hydroconquest är ett otroligt prisvärt alternativ! Lite roligare än Certina i min mening.

Går även att hitta beggade Seamaster Pro300 under 10k

andheg gillar detta.
  6. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm

Jag skrev "dykar-inspirerad" och "sub-inspirerad", och således har jag inga krav på att klockan ska vara varken en dykarklocka eller ha en oysterlänk, datumbubbla eller runda index-markeringar. Det jag är ute efter är utseendet, och framförallt boettens utseende, och för mig så finns det likheter mellan Certinan jag länkande och Submariner, framförallt bezeln, och det räcker för mig.

Submariner/Sea-Dweller är nästintill estetisk perfektion i mitt tycke, och det är det estetiska jag ute efter, men inte till den grad att det inte ser ut som ett trött plagiat.

Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?

Sten, Icaras, ZQT och 2 andra gillar detta.
  7. Cristian

Cristian Friends of KS

Såg denna för en stund sedan. Kanske är ngt?

Obris Morgan Explorer II med miyota verk, 42mm?

exii_24.jpg

Kibbbe gillar detta.
  8. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm

Hydroconquest är fin. Jag har redan en blå Seamaster Professional så det faller bort :)

Wii gillar detta.
  9. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Otroligt att jag har missat denna, måste kollas upp! Tack!

snoozarn gillar detta.
  10. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Tolkar jag dig rätt i att du vill ha en klocka med vridring alltså? Det är väl där du har likheten mellan Certinan och en Rolex-sub. Eller ja, svart tavla och kronan till höger också. Fältet är ganska öppet med andra ord :)

JayJay, yonsson och Kejsaren gillar detta.
  11. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Seiko har ett par modeller som bör kunna funka. Den ovan nämnda sumo, eller en begagnad marinemaster borde kunna funka. Skx007/9 har väl vissa likheter enligt din definition.

Kolla annars exempelvis CWC.

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    "Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?"

Nej, jag tycker inte de är lika.

Det var väl ganska exakt vad du skrev: "Klocka med utseendemässiga drag som Submariner"

Vad du vill ha är väl troligtvis en klocka med ISO-kraven för en dykarklocka (vridring med lyspasta, visare med lyspasta, WR200m) och ska den även utseendemässigt vara någorlunda lik en sub som bör den ju ha runda index, kronan kl 3, oysterlänk och breda bandhorn, typ som "action diver" ovan

Edit: JoberMan hann före.

13. fredrikb

fredrikb Borgare

Glycine Combat Sub?

yonsson gillar detta.
  14. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm

Well, jag får väl revidera mina uttalade krav på att klockan ska vara lik en Submariner. Jag ser hur som helst likheter, men det är klart att Action Divern är mer lik.

Och, du har nog rätt i att en oyster-länk är nödvändig, och framförallt snyggare än någon annan länk.

15. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Jag gissar att likheten ligger i att bezeln är "taggig" precis som på en sub.

16. Poppe

Poppe Friends of KS

Från:
    Varberg
    Gillar seiko snzf17. Trevlig pryl. Har en svart, eller en Hydroconquest

yonsson gillar detta.
  17. Xalle

Xalle Friends of KS

Hej Wadstroem, jag fatta precis alla dagar vad du menar och jag har bara haft min sub i några dagar :cigar:. Alla dessa ninjas ned ref hit och ref dit omg :D ( inget illa ment bara lite) Nåja till saken har du kollat in Oris Aqua date 40 mm? [​IMG] lånad bild ifrån nätet.

JayLar, CapTaiN-MiFFo, Gummo och 1 annan gillar detta.
  18. mace

mace Stadsbo

"Va!? En Saab 99, den är väl inte det minsta lik en Saab 900!? Den ena har ju en tydligt knäckt bakrutelinje och helt andra lyktor - och ja grillen också, och backspeglarna. Det enda som är likt är väl att den har 4 hjul (och ett i bakluckan om man ska vara petig, och det ska man!) och att den är gjord av plåt."

Ds action diver är ett utmärkt förslag!

JayLar gillar detta.
  19. mace

mace Stadsbo

Och Orisen är ännu roligare!

Xalle gillar detta.
  20. Björklund

Björklund Friends of KS

Oris oris oris...

image.jpg

CapTaiN-MiFFo, Kibbbe, Gummo och 2 andra gillar detta.
  21. wadstroem
    Trådstartare

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm

Tack för förslaget, måste säga att Oris-divern var betydligt snyggare än Certinan. Vad listar en 40mm på?

22. Xalle

Xalle Friends of KS

Bara trevligt! Ca 13' +- om jag inte mins fel...

23. ZQT

ZQT The Banker

Jag gillar din inställning, riktig klocka och inte en kopia. Mycket bra.

Som nämnts tror jag att Longines HC är den vassaste! Den är trevlig!

mace, Icaras, Wii och 1 annan gillar detta.
  24. Longines HQ är nog det bästa valet, eller Certina DS Action...

25. Björklund

Björklund Friends of KS

HC'n är väldigt trevlig.
    Här är min 39mm. Kan eventuellt vara till salu... hoppas jag inte bryter någon forumregel nu men om någon skulle vara intresserad kan vi ta det via pm istället för att jag lägger in en skarp annons då jag inte är helt 100 på om jag vill sälja.

image.jpg

JayLar, Patrik Pettersson och laketwig gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield