• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka och annan gammal grej.

Camo00

Patek
Zodiac och stuga. Stugan står uppe på vårt bodland, ditflyttad från de andra stugorna på fäboden av farfars far. För frågor om den agrala strukturen i nedre norrland, se nordisk familjebok.
image.jpeg
PS. Nedanför stugan står en av Hälsinglands mycket få ekar.
Gav tyvärr bort vårt Nordisk Familjebok när jag upptäckte att, enligt uppslagsverket, Stalin fortfarande var vid livet....
 

Exxet

Rolex

Husse

Patek
Tackar, är ett tag sedan han gick bort nu, klockan använder jag lite då och då men rullen har jag aldrig fått nån kläm på, kommer ihåg när jag ibland tjuvlånade hans grejer och ställde till värsta skatbona :oops:, han var inte speciellt glad då.
Se till att ha mycket och färsk lina på rullen. Ha inte för tungt drag i början, alt ta nån sorts tyngd och testa på en gräs eller grusplan. Sätt tummen mot rullen ( linan). Tummen på spöhanden alltså! Frikoppla och prova med ett kort kast först.
Använd tummen till att bromsa och stanna rullen! En fantastiskt skön känsla när man lyckas!:) Ta med en virknål för att reda ut eventuella skatbon!
Moderna multiplikatorrullar har magnetbroms så att man slipper använda tummen. Men de är TRÅKIGA och erbjuder ingen känsla! Puh, långt inlägg!
Lycka till!
 
Se till att ha mycket och färsk lina på rullen. Ha inte för tungt drag i början, alt ta nån sorts tyngd och testa på en gräs eller grusplan. Sätt tummen mot rullen ( linan). Tummen på spöhanden alltså! Frikoppla och prova med ett kort kast först.
Använd tummen till att bromsa och stanna rullen! En fantastiskt skön känsla när man lyckas!:) Ta med en virknål för att reda ut eventuella skatbon!
Moderna multiplikatorrullar har magnetbroms så att man slipper använda tummen. Men de är TRÅKIGA och erbjuder ingen känsla! Puh, långt inlägg!
Lycka till!
Bra tips! Vilken grym koll du har :)
 

Exxet

Rolex
Se till att ha mycket och färsk lina på rullen. Ha inte för tungt drag i början, alt ta nån sorts tyngd och testa på en gräs eller grusplan. Sätt tummen mot rullen ( linan). Tummen på spöhanden alltså! Frikoppla och prova med ett kort kast först.
Använd tummen till att bromsa och stanna rullen! En fantastiskt skön känsla när man lyckas!:) Ta med en virknål för att reda ut eventuella skatbon!
Moderna multiplikatorrullar har magnetbroms så att man slipper använda tummen. Men de är TRÅKIGA och erbjuder ingen känsla! Puh, långt inlägg!
Lycka till!
Tack för tipsen! men min käre Far försökte lära mig utan framgång, så det blev haspelrullar istället, Cardinal 66, Abumatic 290 t ex, men tyvärr så är fisket lagt på hyllan nu för tiden, men klockan används i a f.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Den ofrivillige golfaren?

Helt frivilligt, faktiskt! :)

Spelar mycket "vanlig" golf i oxå och har precis börjat m hickory. Hela grejen med hickory känns kanon så här långt.
Lite lugnare sving, man får jobba mer med de klubborna man lyckas få tag i, inte samma hets på materialet och längd, man tvingas spela "smartare" vilket jag tror kan gynna min "vanliga" golf oxå. Och så ska vi inte glömma att man får ha på sig lite stiligare kläder oxå! :cool:
 

Husse

Patek
image.jpg
Skulle fota farfars fickur och farmors gamla spegel, när jag gjorde en rolig upptäckt!
Spegeln har hängt hos mina föräldrar sedan -92 och NU såg jag baksidan! Den är fodrad med tidningar från -30-40 talet!
image.jpg
En riktigt rolig överraskning!
 

Husse

Patek
Jo då!
Plast, nylon och plexi ska skyddas. Men bomull, ylle och hud är det inga problem att bestryka:hungover:!
Jag brukar ta lite på bomullsskjortan och kepsen, några droppar, sedan är man befriad från ALLA insekter!
OBS! Inget skämt!
 

Solvik

Panerai
Som det mesta från Hälsingland då ;)
Nu blev jag tvungen att lägga upp en bild på nåt av det godaste man kan äta. Hälsingeostkaka med hjortronsylt, här ackompanjerad med en klick grädde.
image.jpg

Denna intagen på Sjömärket i Mellanfjärden. Ett av mina starkare barndomsminnen är när vi barn sprang och lekte på Bjuråkersstämman och varje år åt ostkaka med saftsås, det var grejer det! För ordningens skull skall jag posta riktig bild i tråden men får återkomma med detta tills jag har ngn bra bild. Kanske väntar och kontrar in ek+klocka från sommarstället ;)

Edit: Ser nu att jag citerade fel inlägg, skulle ha varit de sagolika hjortronen..
Sorry för offtopic
 
Senast ändrad:

P-A

Sir Spamalot
Nu blev jag tvungen att lägga upp en bild på nåt av det godaste man kan äta. Hälsingeostkaka med hjortronsylt, här ackompanjerad med en klick grädde.
image.jpg

Denna intagen på Sjömärket i Mellanfjärden. Ett av mina starkare barndomsminnen är när vi barn sprang och lekte på Bjuråkersstämman och varje år åt ostkaka med saftsås, det var grejer det! För ordningens skull skall jag posta riktig bild i tråden men får återkomma med detta tills jag har ngn bra bild. Kanske väntar och kontrar in ek+klocka från sommarstället ;)

Edit: Ser nu att jag citerade fel inlägg, skulle ha varit de sagolika hjortronen..
Sorry för offtopic

Det kan aldrig bli fel med ÄKTA ostkaka och hjortron :)
 
Nu blev jag tvungen att lägga upp en bild på nåt av det godaste man kan äta. Hälsingeostkaka med hjortronsylt, här ackompanjerad med en klick grädde.
image.jpg

Denna intagen på Sjömärket i Mellanfjärden. Ett av mina starkare barndomsminnen är när vi barn sprang och lekte på Bjuråkersstämman och varje år åt ostkaka med saftsås, det var grejer det! För ordningens skull skall jag posta riktig bild i tråden men får återkomma med detta tills jag har ngn bra bild. Kanske väntar och kontrar in ek+klocka från sommarstället ;)

Edit: Ser nu att jag citerade fel inlägg, skulle ha varit de sagolika hjortronen..
Sorry för offtopic
Hjortronen är verkligen magiska!
 
Topp