Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

klocka på avbetalning..

Diskussion i 'Diskussion' startad av yepsson, 4 juni 2015.

1. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Vad säger folk? Exempelvis köpa klocka ifrån Uret på avbetalning. Hiss lr diss?

2. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Beror på, är ju rätt individuellt. Men klockor är ju en lyxvara. Så jag har lite svårt att rättfärdiga att ta en avbetalning på en klocka kontra en bil för exempel.
    Jag har köpt mina kontant, och kommer fortsätta med det. Om du har råd att köpa den kontant, gör det!

yonsson och Wi gillar detta.
  3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Hiss! Konsumtion även om belånad är ett måste för att behålla tillväxt.

Nicke L (Växjö), Callxx, Mattan och 17 andra gillar detta.
  4. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Go plastic bara.
    All handel är bra handel .

Konsumera mera !

Hebbe och Spencer gillar detta.
  5. OskarK

OskarK Friends of KS

Har du inte råd att köpa klockan kontant har du då råd att köpa den på avbetalning? Beroende på vad man har för fasta utgifter så kan man ju räkna ut ifall man kommer ha råd att betala av klockan. Men skulle nog råda till att spara och köpa klockan när du har pengarna :)

6. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Helt klart HISS, hellre en jävligt dyr och snygg klocka på avbetalning som man helst betalar hög ränta på, än ingen stekar klocka alls, som man kan gå och flasha upp för sina arbetskamrater, kompisar och övriga omgivning och låsas visa att man är über cool. För vilken frisk människa vill bära runt med en fake/kopia på armen, hm...nä!, då får det fan kosta i plånboken trots att det är på avbetalning .

Josef B, Paneraiman82, Mattan och 16 andra gillar detta.
  7. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Testa dig fram. Köp en kl cash o en kl på avbett. Sen jämför du vad som känns bäst.

ErikM, l.smallbone, DrSbaitso och 6 andra gillar detta.
  8. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Aldrig.

jhm gillar detta.
  9. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Kör, om du har amorteringsutrymmet och tycker att det är värt det.

Seikosthlm och Rivalen gillar detta.
  10. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Nu kommer säkert några spännande inlägg om personers subjektiva åsikter om exakt vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att få köpa en klocka och inte vara en högst oansvarig individ.
    Personligen är jag en förespråkare av att folk får göra precis vad dom vill av sina pengar och med sin privatekonomi.

Jakobb, Zed, DrSbaitso och 15 andra gillar detta.
  11. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Kan seriöst inte avgöra om folk är ironiska eller ej..

donnie, Bexa, jhm och 4 andra gillar detta.
  12. Spencer

Varför? Att köpa en klocka, särskilt en hyfsat värdebeständig är ju bra mycket mer begåvat än den svenska folksporten dyr bil på avbetalning.

Knugen, Mattan, Daniel Mathisen och 37 andra gillar detta.
  13. hedbrg

hedbrg Borgare

Köper enbart boende med lånade pengar

jhm gillar detta.
  14. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Alla har vi olika förutsättningar. Gör det som känns bra för dig.

15. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Fast en bil är många gånger nödvändigt för att fixa vardagen till skillnad från en klocka.

alfgren och jhm gillar detta.
  16. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Får stå för dig. Tiden är viktigare.

Bodén, Galaxy, carlm och 2 andra gillar detta.
  17. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Ja va sjutton, inte ovanligt folk köper en vecka i Thailand på avbetalning. Den är ju svårare att sälja av om det mot förmodan skulle skita sig längre fram.

Peter cerwin, jhm, rillesnille och 3 andra gillar detta.
  18. Spencer

Jo men det räcker med en 100 tkr bil... Samt ingen, INGEN i Sverige behöver en bil med mer än 150 hkr.

DrSbaitso, nissehult, Gummo och 9 andra gillar detta.
  19. Crille

Crille Torpare

Bra fråga.. jag har faktiskt köpt både på avbetalning och cash. Min första automatiska klocka tog jag på avbetalning vilket jag ångrade efter något år.. så kul är det inte att släpa med ett lån 24ggr.. visst var jag ruggigt nöjd med klockan men känslan av att ha fixxat alla pengar å få deala lite med priset, för att sedan dra kortet och vara klar, ja det kändes mycket bättre!

Om du inte kan sova eller äta för att du bara tänker på din drömklocka och om din ekonomi tillåter, ptja, kanske kan du ta det på avbetalning..

Men annars kanske du kan ha en billigare klocka du trivs med och spara ordentligt.. din dyrare klocka kommer påminna dig om hur du "kämpat" genom olika saker för att sedan bli belönad med något riktigt efterlängtat och fint! :)

Inget är rätt eller fel, men akta dig för att spontanköpa den du tycker är fet nu.. du kommer troligtvis ändra dig ett par gånger :)

Daniel Cruz Vera gillar detta.
  20. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Absolut är det mer ekonomiskt smart att köpa en dyr klocka istället för dyr bil pga värdeminskning med mera. Men en guldrolex är mer lyxkonsumtion än en bil som ändå fyller ett transportsyfte. Och låna till lyxkonsumtion hade jag inte valt att göra. Har ni en 55" plasma på avbetalning i 60 månader också? Om man känner att det är värt det, absolut. Men för mig personligen skulle jag föredra att äga mina klockor. Om det innebär att jag aldrig kommer äga en PP, may so be it. Värderar ägandekänslan mer.. Men det är bara jag:)

Andrew85, jhm, mipa och 1 annan gillar detta.
  21. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Svin dumt att lyxkonsumera på kredit, men man kan dö i morgon, maximera lyckan.

Låt din ångest bestämma.

Jimpa, alfgren, Pope och 3 andra gillar detta.
  22. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Word! En klocka kan ju rentav stiga i värde och med dagens ränteläge så är det väl en nobrainer sålänge man har råd att låna dvs :)

Gummo, mace, paradis och 2 andra gillar detta.
  23. Spencer

Läs mitt inlägg ovan, de flesta köper en bil som mer än nog täcker de behov de har. Det är inte försvarbart att köpa ny bil för mer än 250 tkr. Det är ren lyxkonsumtion och även konsumtion helt utan värdebeständighet. Att höra folk gnälla om klockor som kör AMG, M5, Porsche osv är bara löjligt. Sådana bilar är bara lyxkonsumtion.

MariaE, Aquaracer2, romanov och 10 andra gillar detta.
  24. Genta

Genta Borgare

eller gällde frågan kostnaderna för ett avbetalningsköp hos Uret.se jämfört med alternativ finansiering?

25. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Nej, hade inte känts rätt att köpa en klocka på avbetalning.
    Sparar och plaserar för att kunna köpa den direkt istället så -DISS- från mig. :)

26. Omega87

Omega87 Bonde

Från:
    Eslöv
    Är det gynnsamma kreditvillkor är det väl inga konstigheter. Köpte en klocka på 12 månader avgift- och räntefritt! Betalade dock in hela beloppet efter 3 månader för det kändes bäst.

Studera kreditvillkoren och den totala kreditkostnaden (effektiva räntan) och gör sedan ett moget övervägande.

Matts och eriksson850 gillar detta.
  27. Patrik L.

Patrik L. Friends of KS

Hur ser villkoren ut för dessa avbetalningsköp?

Skulle personligen inte köpa klocka eller bil på avbetalning men har man koll på sin ekonomi och amorteringen ryms inom budget så är det väl bara att köra.

28. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag tänker mig bara för att jämföra en avgiftsfri och räntefri avbetalning på ex: 12-24 månader. Bara exempel.

29. yepsson
    Trådstartare

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Blir ju som att spara under lika lång tid, dock Får jag klockan direkt. Intressant hur folk tänker. Men en klocka för över 2k måste väl också räknas som lyxkonsumtion? Menar. Flesta Seiko är väl okej däromkring oavsett stil och om du ej är proffsdykare . Eller?

stelah gillar detta.
  30. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Jag skulle kört på om det behövdes.

Mårtenssons ur Brookfield