• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Beror på, är ju rätt individuellt. Men klockor är ju en lyxvara. Så jag har lite svårt att rättfärdiga att ta en avbetalning på en klocka kontra en bil för exempel.
Jag har köpt mina kontant, och kommer fortsätta med det. Om du har råd att köpa den kontant, gör det!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Har du inte råd att köpa klockan kontant har du då råd att köpa den på avbetalning? Beroende på vad man har för fasta utgifter så kan man ju räkna ut ifall man kommer ha råd att betala av klockan. Men skulle nog råda till att spara och köpa klockan när du har pengarna :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Helt klart HISS, hellre en jävligt dyr och snygg klocka på avbetalning som man helst betalar hög ränta på, än ingen stekar klocka alls, som man kan gå och flasha upp för sina arbetskamrater, kompisar och övriga omgivning och låsas visa att man är über cool. För vilken frisk människa vill bära runt med en fake/kopia på armen, hm...nä!, då får det fan kosta i plånboken trots att det är på avbetalning .
 

Yo-han

Troll probationary
Nu kommer säkert några spännande inlägg om personers subjektiva åsikter om exakt vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att få köpa en klocka och inte vara en högst oansvarig individ.
Personligen är jag en förespråkare av att folk får göra precis vad dom vill av sina pengar och med sin privatekonomi.
 

Crille

Breitling
Bra fråga.. jag har faktiskt köpt både på avbetalning och cash. Min första automatiska klocka tog jag på avbetalning vilket jag ångrade efter något år.. så kul är det inte att släpa med ett lån 24ggr.. visst var jag ruggigt nöjd med klockan men känslan av att ha fixxat alla pengar å få deala lite med priset, för att sedan dra kortet och vara klar, ja det kändes mycket bättre!

Om du inte kan sova eller äta för att du bara tänker på din drömklocka och om din ekonomi tillåter, ptja, kanske kan du ta det på avbetalning..

Men annars kanske du kan ha en billigare klocka du trivs med och spara ordentligt.. din dyrare klocka kommer påminna dig om hur du "kämpat" genom olika saker för att sedan bli belönad med något riktigt efterlängtat och fint! :)

Inget är rätt eller fel, men akta dig för att spontanköpa den du tycker är fet nu.. du kommer troligtvis ändra dig ett par gånger :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Varför? Att köpa en klocka, särskilt en hyfsat värdebeständig är ju bra mycket mer begåvat än den svenska folksporten dyr bil på avbetalning.
Absolut är det mer ekonomiskt smart att köpa en dyr klocka istället för dyr bil pga värdeminskning med mera. Men en guldrolex är mer lyxkonsumtion än en bil som ändå fyller ett transportsyfte. Och låna till lyxkonsumtion hade jag inte valt att göra. Har ni en 55" plasma på avbetalning i 60 månader också? Om man känner att det är värt det, absolut. Men för mig personligen skulle jag föredra att äga mina klockor. Om det innebär att jag aldrig kommer äga en PP, may so be it. Värderar ägandekänslan mer.. Men det är bara jag:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut är det mer ekonomiskt smart att köpa en dyr klocka istället för dyr bil pga värdeminskning med mera. Men en guldrolex är mer lyxkonsumtion än en bil som ändå fyller ett transportsyfte. Och låna till lyxkonsumtion hade jag inte valt att göra. Har ni en 55" plasma på avbetalning i 60 månader också? Om man känner att det är värt det, absolut. Men för mig personligen skulle jag föredra att äga mina klockor. Om det innebär att jag aldrig kommer äga en PP, may so be it. Värderar ägandekänslan mer.. Men det är bara jag:)

Läs mitt inlägg ovan, de flesta köper en bil som mer än nog täcker de behov de har. Det är inte försvarbart att köpa ny bil för mer än 250 tkr. Det är ren lyxkonsumtion och även konsumtion helt utan värdebeständighet. Att höra folk gnälla om klockor som kör AMG, M5, Porsche osv är bara löjligt. Sådana bilar är bara lyxkonsumtion.
 

Genta

Cartier
eller gällde frågan kostnaderna för ett avbetalningsköp hos Uret.se jämfört med alternativ finansiering?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Nej, hade inte känts rätt att köpa en klocka på avbetalning.
Sparar och plaserar för att kunna köpa den direkt istället så -DISS- från mig. :)
 

Omega87

Rolex
Är det gynnsamma kreditvillkor är det väl inga konstigheter. Köpte en klocka på 12 månader avgift- och räntefritt! Betalade dock in hela beloppet efter 3 månader för det kändes bäst.

Studera kreditvillkoren och den totala kreditkostnaden (effektiva räntan) och gör sedan ett moget övervägande.
 

TB12

Cartier
Vad säger folk? Exempelvis köpa klocka ifrån Uret på avbetalning. Hiss lr diss?


Hur ser villkoren ut för dessa avbetalningsköp?

Skulle personligen inte köpa klocka eller bil på avbetalning men har man koll på sin ekonomi och amorteringen ryms inom budget så är det väl bara att köra.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Jag tänker mig bara för att jämföra en avgiftsfri och räntefri avbetalning på ex: 12-24 månader. Bara exempel.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Blir ju som att spara under lika lång tid, dock Får jag klockan direkt. Intressant hur folk tänker. Men en klocka för över 2k måste väl också räknas som lyxkonsumtion? Menar. Flesta Seiko är väl okej däromkring oavsett stil och om du ej är proffsdykare . Eller?
 
Topp