• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på golfbanan

Sitter klockan på när du spelar golf?


  • Totala väljare
    69

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
När jag satt och tittade på US Open så var det svårt att inte lägga märke till att Phil Mickelson var ganska ensam om att lira med klocka.

3ad66cefd0ee43ad476f72ecbc90e2cb_zps224bbd90.jpg


Det har ju diskuterats lite hur bra (dåligt) gymträning kan bara för en automat och att det får klockan att rusa.
Sen har det väl avhandlats lite smått om golf här tidigare också men kan ju vara intressant att höra hur andra golfare här på forumet spelar, utan 1- 18, med 19? Med från början till slut? Låter den stanna hemma helt?

Tycker själv alternativ 3 är trevligt.

Och ett pluspoäng till den som svarar på vad Mickelson bar under US Open!
 

meuller

Omega
Tycker också det kan vara ett störande moment att ha något på handleden. Fast har man en riktigt bjässe på armen kanske man kan skylla på obalans i svingen när man pushar bollar out;).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag kör med denna som jag skaffat som golf/slit å släng-klocka. Mig stör det inte i svingen, med det säger kanske mer om min duglighet som golfare...

zusajavy.jpg
 
T

Tobbe

Guest
Klockan har alltid lämnats hemma för min del, onödigt att ha sånt dinglandes på armen ;) sen så har jag faktiskt inte funderat på hur klockan mår efter en ordentlig duff :) haha!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just golf är lurigt. Enligt Bergströms urnakare är det helt ok att spela golf med en Rolex.
Enligt Grand Seikos instuktionsböcker: "Good shot = bad shock". :)
Personligen tror jag golf och racketsporter är risksporter för klockor, även om nyare automatiska klockor med shock protection BORDE klara det utan problem.

Läs mer om shock protection i automatiska urverk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Incabloc_shock_protection_system
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Hur svingar ni egentligen? En golfboll väger 45,29 gram, det blir knappast nån hård smäll av det. Eller duffar ni regelbundet? :p
Och hastigheten på arm och klubba innan du träffar bollen?

Det blir rejäla krafter i förflyttning som alla de små stackars delarna i klockan ska mäkta med.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hastigheten i sig är knappast ett problem. Kan lova att du som golfamatör inte kommer slå sönder dina klockor pga svinghastighet.
 

Hardy

Thug
Hur svingar ni egentligen? En golfboll väger 45,29 gram, det blir knappast nån hård smäll av det. Eller duffar ni regelbundet? :p

dummaste ja hört.

har du mätt din svinghastighet? svinghastighet+bollträff är mer än nog för att sabba klockan. finns ganska klara bevis på det. om du slår en boll rätt ,på tex faitway, träffar du inte heller bara bollen, du tar med dig lite underlag = extra tryck.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Svinghastighet i all ära men den mäts på klubbhuvudet, inte på handlederna.1m hävstång har viss betydelse.
Belastningen på händerna ligger i nivå med att klappa händerna, tar ni av er klockan då också?

Eller så spelar jag kanske golf på fel sätt, jag har ju trots allt 5 i hcp så jag har ju en bit kvar.
Att någons klocka gått sönder pga golfspel - det är definitivt det dummaste jag hört.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bumpar denna då vi är ett par tusen fler medlemmar än för 2 år sedan. Nå, vad säger ni?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är inte Phil Mickelson bevis nog?
phil-mickelson-rolex-watches_t780.jpg


Finns bra mycket värre aktiviteter att utsätta sin rolex för, spontant känns det ju som om proffsseglarna ligger närmare gränsen för vad mekaniska ur tål än golfare.
 

Portofino

Panerai
Personligen är jag så fåfäng att jag skippar klockan för att undvika klockbränna, samt att svingen känns bättre. Skippar även handske av samma anledning. Efter en säsong golfspelande ser ju ena handen spetälsk ut. Plus att handske är för mesar. Samma gäller när man gymmar.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det kan väl inte vara några som helst problem. Ett enkelt exempel kan ju vara att rörelsemängden före ska vara lika med rörelsemängden efter, det vill säga att massan gånger hastigheten för klubban och armarna ska vara lika med massan gånger hastigheten för klubban, armarna och bollen (som har en förhållandevis liten massa) efter kollisionen. Skillnaden i hastighet för klubban och armarna blir ju inte så stor, vilket innebär att stöten för klockan inte borde vara så allvarlig heller. Visserligen pågår kollisionen under en så kort tid och hastighetsändringen sker ju väldigt momentant, vilket å andra sidan tyder på att det kanske inte är så bra för klockan i alla fall. Rimligtvis borde en klocka tåla det utan större problem tycker jag ändå.:confused:
 

point1

Cartier
Det kan väl inte vara några som helst problem. Ett enkelt exempel kan ju vara att rörelsemängden före ska vara lika med rörelsemängden efter, det vill säga att massan gånger hastigheten för klubban och armarna ska vara lika med massan gånger hastigheten för klubban, armarna och bollen (som har en förhållandevis liten massa) efter kollisionen. Skillnaden i hastighet för klubban och armarna blir ju inte så stor, vilket innebär att stöten för klockan inte borde vara så allvarlig heller. Visserligen pågår kollisionen under en så kort tid och hastighetsändringen sker ju väldigt momentant, vilket å andra sidan tyder på att det kanske inte är så bra för klockan i alla fall. Rimligtvis borde en klocka tåla det utan större problem tycker jag ändå.:confused:

Tror inte det är applicerbart att räkna med rörelsemängd i detta fall. Det som skulle vara farligt är accelerationerna vid inbromsning av sving och under sving. Har svårt att tro att själva träff ögonblicket när man träffar en golfboll påverkar nämnvärt, då är det nog lite värre med tennis, men det är ju då impulskrafterna som skulle vara problemet. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort problem, med tanke på att mekaniska klockor använts av militär i krig, tennisspelare och golfspelare utan problem.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tror inte det är applicerbart att räkna med rörelsemängd i detta fall. Det som skulle vara farligt är accelerationerna vid inbromsning av sving och under sving. Har svårt att tro att själva träff ögonblicket när man träffar en golfboll påverkar nämnvärt, då är det nog lite värre med tennis, men det är ju då impulskrafterna som skulle vara problemet. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort problem, med tanke på att mekaniska klockor använts av militär i krig, tennisspelare och golfspelare utan problem.
Accelerationen vid inbromsning av sving och under sving borde väl vara det minsta problemet? Det är ju en jämn rörelse, och accelerationen är ju förhållandevis liten om man jämför med skillnaden i hastighet vid själva kollisionen. Håller dock med dig, har också svårt att se att det skulle vara något problem med tanke på användningsområdena du nämnde.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Blablabla... Har en bekant som är golfat jävla många år med hans Rolex sub no date, alltid på armen.. Inga problem alls!
 

point1

Cartier
Accelerationen vid inbromsning av sving och under sving borde väl vara det minsta problemet? Det är ju en jämn rörelse, och accelerationen är ju förhållandevis liten om man jämför med skillnaden i hastighet vid själva kollisionen. Håller dock med dig, har också svårt att se att det skulle vara något problem med tanke på användningsområdena du nämnde.

Det är ju accelerationer som skapar kraft, F=m*a, sedan kan den accelerationen uppkomma av att du t.ex. träffar en boll (i fallet av en golfboll borde det inte påverka så mycket, eftersom det inte blir någon kraftig inbromsning när du träffar bollen i golf), i fallet av tennis så blir det ju lite större inbromsning (dvs större acceleration) eftersom bollen är tyngre och hävarmen mindre. Just eftersom svingen vid golf är jämn så borde det enbart vara accelerationen vid inbromsning under slutet av sving och accelerationen som uppstår under svingen.
 
Topp