Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka på golfbanan

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mkarlsson, 6 juli 2013.

?

Sitter klockan på när du spelar golf?

1. Ja, den sitter alltid på!

48,9%
  2. Nej, den stannar hemma.

23,4%
  3. Ja men endast på övningsgreen och i baren.

27,7%
  1. Mkarlsson
    Trådstartare

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    När jag satt och tittade på US Open så var det svårt att inte lägga märke till att Phil Mickelson var ganska ensam om att lira med klocka.

Det har ju diskuterats lite hur bra (dåligt) gymträning kan bara för en automat och att det får klockan att rusa.
    Sen har det väl avhandlats lite smått om golf här tidigare också men kan ju vara intressant att höra hur andra golfare här på forumet spelar, utan 1- 18, med 19? Med från början till slut? Låter den stanna hemma helt?

Tycker själv alternativ 3 är trevligt.

Och ett pluspoäng till den som svarar på vad Mickelson bar under US Open!

2. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Mekaniska klockor går sönder. Så, big NO NO

Kson gillar detta.
  3. Mkarlsson
    Trådstartare

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    En giltig anledning till att köpa en fin quartz kanske?

4. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Nja. Stör bara svingen. Känns som att en Quartz kan ta stryk också. Sånna jävla krafter

Innuce gillar detta.
  5. meuller

meuller Bonde

Tycker också det kan vara ett störande moment att ha något på handleden. Fast har man en riktigt bjässe på armen kanske man kan skylla på obalans i svingen när man pushar bollar out;).

Mkarlsson gillar detta.
  6. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Jag kör med denna som jag skaffat som golf/slit å släng-klocka. Mig stör det inte i svingen, med det säger kanske mer om min duglighet som golfare...

7. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Mekaniska klockor kan gå sönder, men risken är liten.

För att vara säker ta av klockan innan du svingar. Men då kanske man alltid ska lämna klockan hemma, risk för stöld eller andra otäckheter.

8. Tobbe

Tobbe Guest

Klockan har alltid lämnats hemma för min del, onödigt att ha sånt dinglandes på armen ;) sen så har jag faktiskt inte funderat på hur klockan mår efter en ordentlig duff :) haha!

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Just golf är lurigt. Enligt Bergströms urnakare är det helt ok att spela golf med en Rolex.
    Enligt Grand Seikos instuktionsböcker: "Good shot = bad shock". :)
    Personligen tror jag golf och racketsporter är risksporter för klockor, även om nyare automatiska klockor med shock protection BORDE klara det utan problem.

Läs mer om shock protection i automatiska urverk här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Incabloc_shock_protection_system

sunkan gillar detta.
  10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Kör Swatch på banan.

11. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Kronaxeln löper stor risk att bli krökt. =problem med uppvridning

12. Mkarlsson
    Trådstartare

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
  13. Mkarlsson
    Trådstartare

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Roligt att det är lite olika, ingen som vet vad Phil har på armen?

14. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Gissar på DD.

15. alfgren

alfgren Biskop

Hur svingar ni egentligen? En golfboll väger 45,29 gram, det blir knappast nån hård smäll av det. Eller duffar ni regelbundet? :p

Fido1 och Camo00 gillar detta.
  16. Rber

Rber Biskop

Och hastigheten på arm och klubba innan du träffar bollen?

Det blir rejäla krafter i förflyttning som alla de små stackars delarna i klockan ska mäkta med.

17. alfgren

alfgren Biskop

Hastigheten i sig är knappast ett problem. Kan lova att du som golfamatör inte kommer slå sönder dina klockor pga svinghastighet.

18. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    dummaste ja hört.

har du mätt din svinghastighet? svinghastighet+bollträff är mer än nog för att sabba klockan. finns ganska klara bevis på det. om du slår en boll rätt ,på tex faitway, träffar du inte heller bara bollen, du tar med dig lite underlag = extra tryck.

19. alfgren

alfgren Biskop

Svinghastighet i all ära men den mäts på klubbhuvudet, inte på handlederna.1m hävstång har viss betydelse.
    Belastningen på händerna ligger i nivå med att klappa händerna, tar ni av er klockan då också?

Eller så spelar jag kanske golf på fel sätt, jag har ju trots allt 5 i hcp så jag har ju en bit kvar.
    Att någons klocka gått sönder pga golfspel - det är definitivt det dummaste jag hört.

Fido1, Rick_Hard, Bjoerlin76 och 4 andra gillar detta.
  20. Chuck

Chuck Friends of KS

Bumpar denna då vi är ett par tusen fler medlemmar än för 2 år sedan. Nå, vad säger ni?

21. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Är inte Phil Mickelson bevis nog?

Finns bra mycket värre aktiviteter att utsätta sin rolex för, spontant känns det ju som om proffsseglarna ligger närmare gränsen för vad mekaniska ur tål än golfare.

22. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Personligen är jag så fåfäng att jag skippar klockan för att undvika klockbränna, samt att svingen känns bättre. Skippar även handske av samma anledning. Efter en säsong golfspelande ser ju ena handen spetälsk ut. Plus att handske är för mesar. Samma gäller när man gymmar.

23. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Det kan väl inte vara några som helst problem. Ett enkelt exempel kan ju vara att rörelsemängden före ska vara lika med rörelsemängden efter, det vill säga att massan gånger hastigheten för klubban och armarna ska vara lika med massan gånger hastigheten för klubban, armarna och bollen (som har en förhållandevis liten massa) efter kollisionen. Skillnaden i hastighet för klubban och armarna blir ju inte så stor, vilket innebär att stöten för klockan inte borde vara så allvarlig heller. Visserligen pågår kollisionen under en så kort tid och hastighetsändringen sker ju väldigt momentant, vilket å andra sidan tyder på att det kanske inte är så bra för klockan i alla fall. Rimligtvis borde en klocka tåla det utan större problem tycker jag ändå.:confused:

24. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tror inte det är applicerbart att räkna med rörelsemängd i detta fall. Det som skulle vara farligt är accelerationerna vid inbromsning av sving och under sving. Har svårt att tro att själva träff ögonblicket när man träffar en golfboll påverkar nämnvärt, då är det nog lite värre med tennis, men det är ju då impulskrafterna som skulle vara problemet. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett stort problem, med tanke på att mekaniska klockor använts av militär i krig, tennisspelare och golfspelare utan problem.

25. Landshark

Landshark Borgare

Förr om åren, när jag spelade, alltid med klocka på. Rolex sea-dweller, 1665.
    Inga problem (med klockan). :)

Savagear114 gillar detta.
  26. Chuck

Chuck Friends of KS

:tudor:Då kan man vara lugn med andra ord :D

27. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Accelerationen vid inbromsning av sving och under sving borde väl vara det minsta problemet? Det är ju en jämn rörelse, och accelerationen är ju förhållandevis liten om man jämför med skillnaden i hastighet vid själva kollisionen. Håller dock med dig, har också svårt att se att det skulle vara något problem med tanke på användningsområdena du nämnde.

Chuck gillar detta.
  28. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Blablabla... Har en bekant som är golfat jävla många år med hans Rolex sub no date, alltid på armen.. Inga problem alls!

Chuck gillar detta.
  29. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det är ju accelerationer som skapar kraft, F=m*a, sedan kan den accelerationen uppkomma av att du t.ex. träffar en boll (i fallet av en golfboll borde det inte påverka så mycket, eftersom det inte blir någon kraftig inbromsning när du träffar bollen i golf), i fallet av tennis så blir det ju lite större inbromsning (dvs större acceleration) eftersom bollen är tyngre och hävarmen mindre. Just eftersom svingen vid golf är jämn så borde det enbart vara accelerationen vid inbromsning under slutet av sving och accelerationen som uppstår under svingen.

Chuck gillar detta.
  30. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O

Bjoerlin76 och Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield