• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Har funderat på detta många gånger eftersom jag tycker om att resa. I många länder känns det helt oproblematiskt med dyrare klocka men i höst blir det lite rundresa i Asien, bla Thailand, Vietnam och Kambodja. Vågar man ha en något dyrare klocka eller ska man köra med SKX007 för att undvika en onödig situation? Hade annars tänkt SMPC som väl inte gör så mycket väsen av sig.

Hur gör ni, rockar ni dyra klockor eller kör ni någon enkel historia på resa? Känns ju samtidigt tråkigt att bli begränsad i sin frihet.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
När jag reste mycket till Thailand hade jag alltid Rolex på mig. Sa alltid att det var copy om det var någon gatuförsäljare som ryckte i armen och skulle prångla sina Folex.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig varit i sydost Asien utan enbart spenderat en del tid i Kina och då framförallt inte i turistområden (vilka brukar vara mer utsatta för brottslighet). Jag bar inte något flashigt på något som helst vis, en Longines i guld, men jag hade aldrig minsta problem eller obehag på grund utav min klocka.
 

Skeeter

Panerai
I dagsläget är nog en IPhone eller valfri Android dito mer stöldbegärlig än en klocka, välkända (dyra) märken och guldfärgat är bra att undvika oavsett om det är äkta eller plätering.

Vietnam kändes oerhört safe när jag var där för 20 år sedan men mycket kan ju ha ändrats sedan dess.
 

Makkanxd

Rolex
Kör alltid med mina (som jag anser) fina ur, 10-50k klassen på semestern. Klart man kan tänka en extra gång om man besöker, som vi i Sverige kallar det: särskilt utsatta områden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_3932.JPG
IMG_4061.JPG
IMG_4064.JPG

Om du PMar din adress så kan jag skicka ett säkerhetssnöre till dig @Nicbex , så kan du koppla av lite mer när du går trångt eller badar. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skönt att det kanske mer sitter i mitt huvud då alltså, men ett sånt därn't säkerhetssnöre är ju smart.

Jag känner mig inte orolig om jag har klockan på mig, är mer förbannad över om jag inte skulle kunna det.
 

Reverso

Panerai
Det känns spontant som att det är större risk att råka illa ut/bli av med klockan om man bär en flashig/dyr klocka i t.ex London, Prag eller Aten än Bangkok, Pnom Penh eller Hanoi.
 

Zingo

Rolex
Skulle säga att inte bara land har betydelse utan även vad man ska göra. En semester på familjehotell eller business resa känns rätt lugnt men om det är en backpackerresa som kommer sluta i diverse överförfriskade situationer och på suspekta ställen så känns det spontant sätt onödigt att ta med en klocka som skulle vara jobbig att bli av med om än att försäkringen torde hjälpa en del.
 
Hej, Själv bor jag delar av året i Thailand och har aldrig haft dessa problem.
Jag är mer rädd när jag är i Sverige där dom t.o.m rånar klockbutiker, det har jag
aldrig hört talas om i Thailand. Så mitt råd använd din klocka på resan.
Lycka till Anders
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har vart många gånger i de tre länder som nämns i trådstarten och har aldrig upplevt något problem med att ha en dyrare klocka. Känns snarare säkrare där en hemma i Sverige.
Sedan finns det där med sunt förnuft, ska du ut och supa hela kvällen eller vet att du kommer vara i ett "mindre bra" område så kanske det är lika bra att bytta till en billigare klocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Känner du dig osäker så välj en klocka som flyger under radarn, alltså det mesta utan Rolex och omega.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Enda gången i närtid där jag fjantat mig och inte tagit med en fin klocka var när jag var i Colombia i tre veckor. @Zingo, jag varvade med något hostelboende här och där under resan och inga konstigheter med säkerheten.

Åker jag tillbaka kommer jag ta en vettig klocka. Blir jag rånad kommer det inte vara för klockans skull och antagligen vara mitt minsta problem.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Reser en del till Stockholm, och funderar inte så mycket på rånrisken...

Skämt o sido, om du tror att ditt klockval begränsar din frihet så kör ngt billigare. Det hade jag gjort.

Jag har aldrig varit i länder där jag behövt fundera över mitt klockval ur rånrisk. När jag snorklade på mallorca lät jag DJ ligga i safeen. När vi badade i blå lagun på Island gömde jag den i bilen. Båda fall för att jag var rädd för att klippor skulle förstöra den. Blå lagun är förädiskt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hade besök av en dörrförsäljare som sålde inbrottslarm... Jag förklarade att det inte var för mig och tackade för visat intresse. "Men är du som bor på bottenplan inte rädd för inbrott?" Nä, jag har försäkring...
 

Zingo

Rolex
Enda gången i närtid där jag fjantat mig och inte tagit med en fin klocka var när jag var i Colombia i tre veckor. @Zingo, jag varvade med något hostelboende här och där under resan och inga konstigheter med säkerheten.

Åker jag tillbaka kommer jag ta en vettig klocka. Blir jag rånad kommer det inte vara för klockans skull och antagligen vara mitt minsta problem.
Menade bara att det är onödigt att höja risken vid en mer riskutsatt resa. Exempelvis vid en resa i Sydafrika så skjutsade rånarna hem en bekant som fick hämta pengar på hotellet och betala rånarna. Vakten på hotellet sa bara att det var bäst för honom om han betalar.

Personligen är jag mest rädd att jag själv ska skada den vid aktiviteter (högst risk är fylla :D).
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag har blivit av med pengar som låg i väskan inpackad i lastutrymmet på en buss i Thailand. De var inte intresserade av kamera eller andra prylar. Har du bara klockan på armen lär det vara lugnt. Se upp för att ha den i fickan, ficktjuvarna är duktigare än du tror (blev av med pengar därifrån också).
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Personligen känner jag att personrånrisken utomlands inte är större än vad den är här i Sverige. Blev själv rånad på kontanter och kort av ett gäng på avenyn i Göteborg nattetid för två år sedan, men fick behålla klockan.
Utomlands bär jag allt som oftast Breitling och har hittills inte känt mig orolig att bli av med den.
Och som tidigare skrivit i tråden; är du osäker så ta med en klocka med lägre värde!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Menade bara att det är onödigt att höja risken vid en mer riskutsatt resa. Exempelvis vid en resa i Sydafrika så skjutsade rånarna hem en bekant som fick hämta pengar på hotellet och betala rånarna. Vakten på hotellet sa bara att det var bäst för honom om han betalar.

Personligen är jag mest rädd att jag själv ska skada den vid aktiviteter (högst risk är fylla :D).
Jag tror inte det direkt höjer risken. Som blond och blåögd man i 30-årsåldern i Colombia kunde jag inte stuckit ut mer, fel ställe vid fel tidpunkt hade jag blivit rånad oavsett om jag haft en AP, Rolex eller ingenting på handleden. Hade det hänt hade det varit lite skitsamma om jag även blivit av med en klocka, det är mer praktiskt problematiskt att lösa nytt pass och betalkort utomlands. Dagarna är förbi när jag reser med en Seiko eller dylikt.
 
Topp