• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på service - intyg?

Godot

Breitling
Hej alla! Behöver lite hjälp angående en eventuell tvist med uretvintage.se. Ni som kan det här bättre än jag, vilka regler som gäller osv. Hjälp mottages tacksamt.

Jag har nyligen köpt en Omega Pie-Pan Connie från uretvintage.se. Då jag samtalade med deras kontaktperson inför köpet frågade jag vad det var som motiverade det något höga priset (9700) i jämförelse med många andra Pie-Pans de sålt, många andra dessutom högre betygsatta vad gäller skick på deras hemsida, men ändå med lägre pris. Då fick jag beskedet att den såldes helt nyservad, det var därför priset var högt. Jag godtog denna förklaring, men bad då specifikt om ett intyg på servicen, vad som bytts ut och vad som gjorts med klockan. Detta kommenterades inte vidare.

Nu när jag fått klockan ser jag att den är i gott skick, men inget serviceintyg går att finna. Vid kontakt med uretvintage.se får jag beskedet att de "håller på att upprätta ett intygssystem". Men det hjälper ju inte mig. Jag behöver ju ett intyg på servicen för att kunna betala ut det begärda priset. Jag kan ju inte lita blint på vad de säger. Deussutom - om jag skulle vilja sälja klockan vidare för ett matchande pris måste jag ju ha intyg på att den servats.

Står det något i lagen om detta och vad har jag för möjlighet att begära ut ett intyg, rent juridiskt? Det är väl ändå standard i branschen att få intyg på service, samt vad som gjorts med klockan. Hos en del urmakare får man dessutom tillbaka de gamla utbytta delarn, eller hur?

Tacksam för er input

MVH

Aram

Edit: Infogar också en länk till objektet på deras hemsida. Som ni ser är armbandet i bedrövligt skick, vilket väl ändå rimligtvis borde sänka priset. Även om jag har beställt ett RIOS-band i alligatorskinn. :D

http://www.uretvintage.se/omega-constellation-pie-pan-pv-18842.html
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Du vet väl vad du köpte? Fick du vad du beställde? Är den trasig?

Känner du till www.arn.se

Vill inte framstå som dryg. Men blir less på folk som "hänger ut" företag. Innan man gett dem en chans att lösa eventuella frågor.
 

Archie

Cartier
Har uretvintage lovat dig något serviceintyg när du köpte klockan? Står det någonstans att ett serviceintyg ingår?
Om inte så har du fått vad du köpt som insinueras ovan.

Även om du knappast kan kräva något, så kunde dock uretvintage visa lite goodwill och skriva ett eget intyg i alla fall, åtminstone om det är de själva som gjort servicen...Det borde väl bara va å plita ner lite text på ett papper för deras del?
 

Godot

Breitling
Slimjim: Jag förstår din invändning, men ingenstans "hänger jag ut dem". Jag vill bara ha hjälp från någon som kan dessa saker bättre. Personligen tycker jag att det verkar märkligt att man bestämmer ett pris utefter något som de inte kan bevisa ha gjorts. Jag kan ingenting om urverk och kan således heller inte själv avgöra vad som är servat eller nytt. Jag vet att uretvintage.se allmänt har ett gott rykte och skulle inte "hänga ut dem" om jag inte visste något säkert.

Angående ARN har jag ju inte gjort någon anmälan och ämnar inte att göra det. Däremot har jag vänt mig till konsumentverket för rådgivning. Men det är ju inga klockexperter direkt...

Archie: Nej, inget intyg har utlovats, de bortsåg bara från att kommentera min begäran. Men är det orimligt av mitt att vilja ha ett intyg? På grund av de orsaker som nämnts ovan.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har dem per telefon lovat dig ett service intyg så ska dem också leverera det.

Gällande att armbandet är i ett dåligt skick och att den därför borde värderas lite lägre förstår jag dock inte, du såg priset och du såg vad du fick, då kan man tyvärr inte komma efteråt och vilja pruta då dealen är klar.

Däremot så hade jag skickat tillbaka klockan då dem har 14dagars öppet köp. Sen hade jag letat reda på en klocka på annat håll för en mindre peng :)
 

Sond

Patek
Otroligt svajigt. Man kan ju till att börja med inte köpa en produkt med ett dåligt armband för att sedan hävda att det borde gett ett lägre pris. Dels så skriver du ju själv att "som ni ser..." om armbandet och dels har det fått omdöme 1 av 5. Du har ju betalt ett pris med de förutsättningarna. Jag kan ju inte köpa en Fiat och sedan säga att det borde varit en BMW så priset är för högt.

Men om vi ska nysta i grundproblemet så är det ju lite knepigare. Vill man göra det enkelt för sig kan man kanske tänka att du verkar ju inte nöjd med något så varför inte skicka tillbaka klockan enligt deras "öppet köp"?

Själva intyget borde såklart följa med. Det tycker jag. Men om de nu inte har den rutinen och du begärt det utan att du fått ett svar... Hmm, det gör det till en gråzon. Men vad har de svarat på din begäran? Har de sagt nej? Har de inte sagt något? Det kan nog vara så att de hävdar att det inte ingår intyg och de inte har uppgett att det ingår ett sådant och då står du nog där.

Jag håller lite med slimjim här. Verkar som man först kastar sig på ett forum innan man tagit frågan till rätt punkt. Personligen skulle jag aldrig i mitt liv hänga ut en människa eller ett företag som jag är inne i en affärsprocess med. Hur i hela friden skulle det kunna underlätta mitt "case"? Offentligheten tar man till som det absolut sista steget i en affärsprocess som håller på att gå snett. Eller till och med som det som avslutar en affär man är missnöjd med. Och då som varning åt andra. Själv går man vidare och tar med sig erfarenheten och glömmer resten.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Killen söker väl bara råd. Inget fel i det. Dock skulle jag sett till att jag fått svar gällande intyget innan jag gjorde köpet. Men som sagt; du har öppet köp. Det kan ta emot men skicka tillbaka om du inte är nöjd.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Till min förvåning har jag konstaterat att vintageuret.se inte skriver ut serienummer på sina kvitton. Kvittona på vintage uren som säljs kan således användas för tvätt av stöldgods kopior e t c. Riktigt svagt!
Får väl i rättvisans namn nämna att dom verkar i övrigt väldigt servila mot kunder.



Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

TKVF

Panerai
Om du och säljaren inte på något sätt avtalat om intyg så kan du inte göra så mycket. Men, om det är så som vissa säger att dom har öppet köp i 14 dagar så skicka tillbaka klockan så får du väl pengarna tillbaka. Nästa gång gör du inte samma misstag.
 

vekktah

Cartier
Tramsigt. Skicka tillbaka klockan. Köpte själv en klocka från dem nyligen och fick ett intyg på service medskickat. Men det var ju inte uretvintage som servat, utan tidigare ägare hos utländsk makare. Lackar på dessa trådar om uret, de har sålt så sjukt mycket till många av oss. Vintage-klockor innebär servicekostnader och ibland osäker historik.
 
Topp