Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka på sig under träningspass?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 18 november 2014.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Då en aktiv livsstil föreligger, det springs på gym och träning i andra former, samtidig som ett klockintresse finns kan man inte annat än hålla ögonen öppna på jakt efter att se vad folk har för klockor.

Själv har jag aldrig klocka när jag tränar, men jag forstår att vissa vill ha digitala pulsklockor, tidtagning, alarm med mera med mera fö ratt effektivisera träningen.
    För min del tycker jag det är klumpigt och begränsar rörligheten men det är bara jag :rolleyes:

Vad jag bliver farsinerad över dock är människor som väljer att gymma med (stora) automatiska/mekaniska klockor.
    Jobbar, bor och gymmar i centrala Stockholm och ser allt från Breitling steelfisch (med flera), Rolex Sub (med flera), IWC aquatimer osv under varje träningspass. Till storyn hör att samtliga bärare har även i iPhone (eller annan telefon) i fickan med hörlurarna i.

Tränat asså folk med klocka på sig?
    Hur gör ni?
    Är det "coolhetsfaktorn" som tar överhanden och människor vill bara synas eller används klockan faktiskt som ett redskap?
    Är det inte skadligt för ett automatiskt verk att utsättas för ryckig och stötig behandling?

//
    Filip

2. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Aldrig tränat/gymmat med klocka på och skulle inte falla mig in. Använder inte mina klockor på det sättet. Kan simma med dem på sin höjd. Tar av dem när jag cyklar för att inte utsätta dem för stötar.

3. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    http://klocksnack.se/threads/träna-läs-gymma-med-sin-sportrolex.16628/

http://klocksnack.se/threads/klockan-till-gymmet-etc.25507/#post-531331

http://klocksnack.se/threads/bära-klocka-på-gymmet.8517/

http://klocksnack.se/threads/dagens-lyxproblem-klockor-och-träning.1802/#post-30843

Detta har diskuterats tidigare men kul att höra om åsikterna har ändrats. Själv så lämnar jag den oftast hemma i den utsträckning det går. Går jag direkt efter jobbet sitter den på eller åker ner i en liten grön påse.

ZQT, Wollen, Icaras och 2 andra gillar detta.
  4. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Klockor är till för att användas, den dagen jag tar av mig klockan för att ja ska grymma är nog dagen jag slutar använda klockor :)

IMG_20140717_194813.jpg 20140817_172311.jpg

skallagrimson, azcii, Jonulf och 9 andra gillar detta.
  5. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tränar CrossFit 4-6 ggr / vecka, men aldrig bär jag nån klocka. Bara klumpigt och störande.
    Dock kan jag tänka mig testa G-shock eller likn för enkel tidtagning etc.
    Annars använder jag iPhone, och app.en "CrossFit WOD"

Luckyluciano gillar detta.
  6. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Tränar inte så mycket;)
    Men när jag gör det så får klockan vara kvar på armen. Även på armen vid dusch och bastu.
    Nu har jag iofs inga dyra ur eller vintage bara Omega SMP och AT

7. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Tränar du på SATS Hötorget, Odenplan eller St Eriksbron så har du kanske sett min 1680 Redsub i gymet. Det kan ju vara så enkelt så att man ogärna lämnar en hyfsat dyr klocka i omklädningsrummet. SATS har iofs "värdeskåp" men de ser inte särskilt respektingivande ut.

acce1999, Hebbe, konkas och 1 annan gillar detta.
  8. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Alltid klocka på. Finns en för nästan alla tillfällen.

Jensab gillar detta.
  9. lex

lex Bonde

Det beror lite på vad som tränas...
    Simmar jag gillar jag att ha klocka på armen, men på mer hopp och studs aktiviteter som friskis och svettis så får klockan stanna hemma. Men jag skulle aldrig lämna klockan i skåpet så om jag glömmer ta av den hemma så får den sitta kvar på armen.

10. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker absolut det kan vara trevligt med en sub eller dylik tålig klocka på sig
    när man utför enklare träning på gym.
    I löparspåret är det Garmin 910 som gäller.
    /j

11. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har ju diskuterats ganska många tidigare, men ja det gör jag. Tar av vid stöt och ryck och har den bredvid, skulle aldrig låsa in den i ett skåp. Sats odenplan kan förövrigt vara det lökigaste gymmet, #fitness.

20141114_202410.jpg

Tonic gillar detta.
  12. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Har alltid klocka på mig. Alltid. Vilket även inbegriper när jag tränar. I helgen körde jag ett mtb-pass med min 5513 på armen. Inga konstigheter. Däremot har jag ingen pulsklocka utan använder kör med den som sitter på för tillfället.

Aboynamedsue gillar detta.
  13. aleks

aleks Friends of KS

Tränar efter jobbet och alltid med klocka på, ibland någon beater och ibland inte. Skulle aldrig få för mig att låsa in klockan i skåpet därav stannar den på armen.

14. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Varit på tapeten ett par ggr förr. Klockor är till för att användas annars lämnas hemma. Kan tillägga att sist jag spanade en klocka på gymmet var det en tjej med en Rolex GMT. Frågade henne och såg då dessutom att det var en vintage då det var matte dail. Hon hade smällt glaset och bytt det nyligen men hindrade inte henne att fortsätta använda den på gymmet. Det ni ;)

På gymmet.jpg

Man gillar detta.
  15. Mike

Mike Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag skulle helst slippa ha den på. Men jag kör direkt efter jobbet och vill inte lämna den i skåp eller värdeskåp.

16. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tränar innan eller efter jobbet, och oftast med min gmt. Är helt enkelt mest av praktiska orsaker och jag vägrar lägga den i något skåp. Vid löpning så gäller en seiko på nato mest pga lättare vikt.

17. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Eftersom den träningen jag får är i form av innebandy så passar det sug inte riktigt att ha klocka. Den får inte ens följa med till hallen

18. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Verkar finnas två tydliga läger här,

Ett av de tydligaste argumenten verkar i alla fall vara "vill inte lämna den i skåpet pga värdet" vilket jag helt förstår. Om jag hade en klocka för 200k + skulle jag inte häller lita på skåpen på gymmet. "Värde skåpen" känns ju sådär dom också..
    Och som många säger, klockor ska användas! inte samla damm.

Men det måste finnas ett bättre sätt att förvara ens dyrkripar än på armen bland massa farliga hantlar, vikter och stålstänger under träningen?
    Jag har ingen lösning på problemet i dag, men kanske ämne för en ny tråd?

Som sagt använder jag själv aldrig klockan på gymmet då jag dels vill skydda den, dels för att alla "träningsfunktiner" finns i luren och dels för att jag tycker det begränsar rörligheten.

//Filip

19. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Eftersom jag tränar direkt efter jobbet så är det enda alternativet.

Försäkringen täcker inte att jag lämnar den i bilen, värdeskåpet(som inte finns på mitt gym) eller omklädningsrummet.

20. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag kör en del crossfit och då känns det som det skulle vara omöjligt utan att klockan skulle få stryk eller vad säger Luciano Cau ?
    Har iofs aldrig burit klockan på gymmet heller

21. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Skulle aldrig få för mig att bära klockan när jag kör crossfit. Skulle jag bara köra ett pass med marklyft, knäböj eller liknande då risken är lika liten att slå i klockan som vid övrigt dagligt användande så ser jag inget problem med det. Däremot vid pressövningar som kan kräva mycket rörelse i handled så skulle jag inte använda klockan.

Då min träning varierar mycket så tar jag av mig klockan i mer än 9 av 10 fall och förvarar den nära till hands i ficka eller där jag alltid ser den och inte i ett skåp utan uppsikt. :)
    Smaksak helt enkelt.

willbur

22. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Om man har en PT / coach man litar oändligt mycket på skulle man kunna låta den personen hålla den älskade ägodelen under de övningar som kräver detta?

23. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Kör alla pass, innebandy, klättring osv med min GMT. Håller den inte för detta är det fel klocka för mig. :)

24. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Jag skulle nog bli riktigt störd av att ha något på armen när jag ska göra highlight räddningar :cigar:

25. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Precis, när man kör Power Clean, Front squats, Thursters etc. är det mycket störande med en dinglande stålklocka.
    Dessutom använder jag ofta band eller tejp på handlederna för extra stöd. Där får man inte plats med nån klocka heller.
    På min crossfit anläggning ser man nästan aldrig nån med en armbandsklocka.

Luckyluciano gillar detta.
  26. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Meeh, vanesak. :cool:

27. Wangensten

Wangensten Borgare

Från:
    Oslo, Norge
    Har alltid klokke på armen;)
    Har ingen bilder fra gymmen, men tennis brukes klokkene hyppigt.

Snilsson, Nils, Glusch och 8 andra gillar detta.
  28. Har alltid klockan på mig när jag tränar. "Coolhetsfaktorn" bryr jag mig inte om, behöver inte bevisa ett skit. Vill bara inte lämna min klocka i skåpet :)

Klugel och kaell gillar detta.
  29. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör aldrig med klocka numer på gymmet. Gjorde ett tag med en G-shock men störde mig på den hela tiden.. Kör styrketräning med inriktning på styrkelyft.

Började med att den skavde när man bänkade så körde utan på bröstpassen. Sen störde jag mig på den när jag gjorde chins.. Då utgick den från ryggpassen. Samma när jag kör böj.

Helt enkelt inte nice. Gymmet ligger dock 5min hemifrån så har valet att inte ta med någon. Förstår att de är värre för er som åker direkt från jobbet med dyra dinkor dock..

30. Connor94

Connor94 Bonde

Från:
    Stockholm
    Använder aldrig klocka på gymmet, hatar när den klibbar sig fast handleden pga svettet

Jonaz gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield