Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka sackar

Diskussion i 'Diskussion' startad av Differentjacob, 2 april 2016.

1. Differentjacob
    Trådstartare

Differentjacob Torpare

Jag har nyligen skaffat mig en begagnad sjöö sandström automatisk royal steel som sackar med ca 1 minut i veckam, är det någon som vet om det blir dyrt att fixa eller vad felen oftast beror på?

2. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Låter inte onormalt direkt? Hur gammal är pjäsen? Servicehistorik

3. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om det är något du stör dig på så tycker jag du borde kolla upp det hos en AD och se vad de säger.

yonsson och tissoter gillar detta.
  4. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Här var det tyst?

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Knappt 9s per dygn, inget jag skulle stört mig på om klockan går bra i övrigt med bra amplitud. Som någon skrev kan du säkert få den ruckad till någon sekunds bättre tidshållning hos en urmakare, alternativt att urmakaren rekommenderar service om det finns behov.

Wozzor, Icaras och tissoter gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    För att ingen kan svara. Servicedags eller i behov av ruckning men det kan man ju inte veta, bara att knalla in till ADn och kolla upp den.

willbur gillar detta.
  7. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Tänkte mer att TS inte var så aktiv i tråden :)

willbur och yonsson gillar detta.
  8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hehe, OK sorry. :)

tissoter gillar detta.
  9. Differentjacob
    Trådstartare

Differentjacob Torpare

Den är från 2009, jag anar att man inte gjort service innan kanske, men den ser väldigt fräsch ut. Så då är det ganska vanligt och kanske inte unikt för sjöö sandström???

10. M.U

M.U Biskop

Då hade nog säljaren sagt något om att den var nyservad.. tjåpa ner till ad och kolla med dom vad dom tror :)

tissoter gillar detta.
  11. JayJay

JayJay Biskop

Säljaren hade nog sagt ngt om den var servad. Service på automatiska klockor bör göras ca vart 5:e år. Bara att lämna in för diagnos och kostnadsförslag.

12. Gurgel

Gurgel Stadsbo

Ja det är ganska vanligt och inte alls unikt för Sjöö Sandström. Alla mekaniska klockor behöver service med jämna mellanrum. En tumregel brukar vara ungefär vart 5e år. Det är alltså dags för service på din klocka.
    Man kan finjustera en klocka som sackar/fortar sig, det kallas att rucka den, det går kanske inte att få +-0 sec per dygn, men något bättre än -9 bör gå att åstadkomma.
    Men som sagt, gå till AD (din auktoriserade återförsäljare av Sjöö Sandström) och prata med dem! Trevlig söndag!

13. jistanes

jistanes Bonde

Testa att ha den i olika positioner vid "vila" (över natten). Min Black Bay's 2824 diffar typ 10 sek per dygn beroende på hur den vilar. Krona ner som gäller i mitt fall.

Mårtenssons ur Brookfield