• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka sackar

Jag har nyligen skaffat mig en begagnad sjöö sandström automatisk royal steel som sackar med ca 1 minut i veckam, är det någon som vet om det blir dyrt att fixa eller vad felen oftast beror på?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Knappt 9s per dygn, inget jag skulle stört mig på om klockan går bra i övrigt med bra amplitud. Som någon skrev kan du säkert få den ruckad till någon sekunds bättre tidshållning hos en urmakare, alternativt att urmakaren rekommenderar service om det finns behov.
 

JayJay

Rolex
Den är från 2009, jag anar att man inte gjort service innan kanske, men den ser väldigt fräsch ut. Så då är det ganska vanligt och kanske inte unikt för sjöö sandström???
Säljaren hade nog sagt ngt om den var servad. Service på automatiska klockor bör göras ca vart 5:e år. Bara att lämna in för diagnos och kostnadsförslag.
 

Gurgel

Cartier
Den är från 2009, jag anar att man inte gjort service innan kanske, men den ser väldigt fräsch ut. Så då är det ganska vanligt och kanske inte unikt för sjöö sandström???
Ja det är ganska vanligt och inte alls unikt för Sjöö Sandström. Alla mekaniska klockor behöver service med jämna mellanrum. En tumregel brukar vara ungefär vart 5e år. Det är alltså dags för service på din klocka.
Man kan finjustera en klocka som sackar/fortar sig, det kallas att rucka den, det går kanske inte att få +-0 sec per dygn, men något bättre än -9 bör gå att åstadkomma.
Men som sagt, gå till AD (din auktoriserade återförsäljare av Sjöö Sandström) och prata med dem! Trevlig söndag!
 

jistanes

Cartier
Jag har nyligen skaffat mig en begagnad sjöö sandström automatisk royal steel som sackar med ca 1 minut i veckam, är det någon som vet om det blir dyrt att fixa eller vad felen oftast beror på?
Testa att ha den i olika positioner vid "vila" (över natten). Min Black Bay's 2824 diffar typ 10 sek per dygn beroende på hur den vilar. Krona ner som gäller i mitt fall.
 
Topp