Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka som går för fort, värt det?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nr21, 19 februari 2016.

1. Nr21
    Trådstartare

Nr21 Torpare

Är intresserad av att köpa en dressare från 60-talet men klockan går cirka 5 minuter för fort på ett dygn. Är ingen vintageexpert så därför undrar jag hur pass allvarligt en sådan diff är på en äldre klocka är, en indikation på att klockan är på väg att ha gjort sitt eller är det något man får räkna med på äldre klockor?

Vad skulle man mellan tummen och pekfingret få ge för att en urmakare fixar till klockan?

2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Köp och lev med gångavvikelsen :). Eller surfa in i moddavdelningen, där kan du få hjälp.

Margarinkungen gillar detta.
  3. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan ju gå att "rucka" lite, tror inte att hela diffen försvinner men lite bättre borde det gå att få. Det fixar du själv om du bara får upp boetten

4. Nr21
    Trådstartare

Nr21 Torpare

Inte aktuellt att byta fjädern?

5. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har du dålig gångreserv kan fjädern behöva bytas men i det här fallet tror jag det är det är balansen som går fram och tillbaka och "håller takten" som behöver en tvätt och säkert resten av klockan också. Men du kan ju prova att rucka den först. Tror du kan lära dig lite av den här tråden, finns säkert mycket mer på youtube

http://klocksnack.se/threads/hur-flyttar-man-armen-ytterst-lite-vid-ruckning.24528/

6. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    5min för fort per dygn innebär i princip att du måste ställa den varje dag för att du skall kunna använda den.

Jag skulle satsat på att ge den en serviceomgång. Ta i alla fall detta med den ekonomiska kalkylen.

Tomas Eriksson gillar detta.
  7. MekaniskaUr

MekaniskaUr Bonde

Från:
    Uppsala
    En service ordnar nog de där.
    Om det är ett manuellt verk så brukar en service gå på 1000-2000kr beroende på urmakare.
    Är det ett automatur får du lägga på 500-1000kr på priset.

willbur och Nr21 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield