• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka som inte förlorar i värde för ca 20k

Stinsen

Breitling
Tjena,

Har lite pengar på ett sparkonto som i sinom tid kommer behöva läggas i en lägenhet. Fick idag tanken att det ju kunde vara kul att köpa en fin klocka att använda ibland vid särskilda tillfällen som sedan kan säljas när pengar behövs. Det jag undrar om är riskerna med att kanske inte använda klockor så ofta (borde man köpa en så kallad winder och hur stort tordes behovet av service bli?). Klockan behöver inte på något sätt öka i värde - men vore skönt att inte göra någon större förlust heller. Övrig input och kanske förslag på klockor vore jag tacksam för.

Det som känns viktigt vid ett eventuellt köp:
Likvid
Gärna Rolex
~20k

Ungf. vad jag har i åtanke: http://www.chrono24.se/rolex/date-1501--id5695445.htm

Vänligen
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Svårt o säga vilken klockan som tappar el ökar i värde, ibland sticker modeller iväg, men kan ju va precis tvärtom oxå!

Ang service så räkna med ungefär vart
5e år på en klocka med manuellt/automatiskt verk. Letar du begagnat och det inte står nämnt att den nyligen servats så får du nog räkna in i din budget att det ant kommer behöva göras inom nära framtid.
 

BCKSTRM

Rolex
Den du länkar är nog inte så likvid. Kanske en 1601 (men kanske kostar lite mer).

Dock är väl problemet att klockor inte behöver vara likvida när du vill sälja, bara för att de är det nu. Det kommer aäkert gå bra men det är ju en uppenbar risk att köpa en klocka med pengar du vet att du kommer behöva.

Dessutom, vad folk ofta missar, är att du i princip köper dollar när du köper en vintagerolex eftersom marknaden är global och i stort sett nomineras i dollar. Om dollarn skulle backa till 6 skulle vintagerolex typ backa 30% för en svensk. Mycket (inte all) av den uppgång vi sett senaste år har varit från starkare dollar. Du bör alltså fråga dig om du tror att dollarn kommer hållas stark?
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Modellen du länkar till är 34 mm, tycker du bör testa storleken först innan du köper i vilket fall. Finns annars risken att du tycker att den är liten!
 

KMS

Rolex
En DJ 1601&1603 eller en speedy lär inte tappa i värde. Dock behöver du ju ha koll på servicehistorik och sen finns ju alltid en viss risk med att äga nåt man egentligen inte har pengar till (då pengarna är avsedda för annat). Men annars är det bara att köra!! :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Alla investeringar innebär en risk. Kan du ta en liten förlust på klockan så är det ju ett roligt sätt att "använda" pengarna under tiden du sparar till lägenhet men rent ekonomiskt är det osmart. kan inte uttala mig om hur en klocka mår av att stå still mycket, men du får tänka på att en service av valfritt märkesur kan bli kostsam och skadar du klockan så kan det mesta av investeringen vara förlorad. Är du inte klockfrälst skulle jag nog råda dig att låta pengarna ligga tills du köpt lägenheten.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
När du köper en klocka så är nog risken större att du kommer vilja köpa en dyrare mer än att inte få tillbaka kosingen :) men förstår hur du tänker(hade valt en schysst tudor)!
 
Topp