• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka som morgongåva

emmalinnea

Breitling
Nu är det bröllop i juni och jag och min sambo kom in på ämnet morgongåvor.

Vi kom snabbt överens om att varsin klocka skulle vara kul något lite finare än det vanliga, nu har ju inte vi så stor budget så vi kan köpa varsin Rolex direkt men kanske något runt 3000-5000 kr st kanske.
Vi pratade också på att det skulle vara roligt med en automatisk istället för quartz, för och nackdelar?

Tips på någon fin morgongåva var är jätte välkommet! Jag älskar klockor men vet inte så mycket om dom :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
emmalinnea skrev:
Nu är det bröllop i juni och jag och min sambo kom in på ämnet morgongåvor.

Vi kom snabbt överens om att varsin klocka skulle vara kul något lite finare än det vanliga, nu har ju inte vi så stor budget så vi kan köpa varsin Rolex direkt men kanske något runt 3000-5000 kr st kanske.
Vi pratade också på att det skulle vara roligt med en automatisk istället för quartz, för och nackdelar?

Tips på någon fin morgongåva var är jätte välkommet! Jag älskar klockor men vet inte så mycket om dom :D

Hej
Välkommen till forumet!
Låter som en god idé, det finns en hel del bra klockor i det prisspannet dock så skulle det vara lite enklare att hjälpa till om du berättade lite mer om vad du/ni gillar för typ av klockor.

Mvh
 

emmalinnea

Breitling
Tackar!
Något klassiskt,stilrent kanske med blandat guld och silver fär, gubben vill ha en svart urtavla.
hehe jag vet inte riktigt vad jag vill ha men något som stämmer in på det kanske :)
 

Jonaz

Rolex
Longines gör ju matchande herr och dammodeller för inte allt för mycket pengar, dolce vita?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanske en Certina i DS Podium serien? Inte någon klassisk kostymklocka men en fin kronograf som passar bra på skinnband. Annars Longines Conquest eller någon Tissot. Bilder på modellerna och de olika kombinationerna hittar du bl a på Uret.se
 

emmalinnea

Breitling
Criss Cross skrev:
Kanske en Certina i DS Podium serien? Inte någon klassisk kostymklocka men en fin kronograf som passar bra på skinnband. Annars Longines Conquest eller någon Tissot. Bilder på modellerna och de olika kombinationerna hittar du bl a på Uret.se


Vi vill nog inte ha läderarmband på hittade ingen med både guld silver på på dom sorterna förutom Tissot ärdet ett bra märke?
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Har inga förslag till dig på rak arm, men till din blivande som är ute efter något med svart tavla i prisklassen 4000-5000 så skulle jag vilja slå ett slag för Tissot Visodate

croppedimage620349-tissot-visodate-black-dial2.jpg
 

emmalinnea

Breitling
TomasBc skrev:
Har inga förslag till dig på rak arm, men till din blivande som är ute efter något med svart tavla i prisklassen 4000-5000 så skulle jag vilja slå ett slag för Tissot Visodate

croppedimage620349-tissot-visodate-black-dial2.jpg

den var väldigt snygg! Väldig lik den jag köpte till honom i julklapp dock... tror vi satsar på något med stål länk isället :)
 

P-A

Sir Spamalot
Tips är annars att köpa någon juste vintage till er båda.
jag köpte denna till frun när vi förlovade oss:
2012-09-08204435.jpg

(måste polera glaset ser jag nu)

Ni kan varkligen hitta något roligt bra i vintage-träsket :)

Välkommen till forumet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tissott anses helt ok, men att köpa en klocka med guld.... Ja, då ska det självklart vara riktigt guld, annars kan det kvitta. Att ha fakeguld är bland det töntigaste som finns. Det ses dessutom igenom LÄTT och ser riktigt fult ut. Då är det bättre att köpa en klocka helt i stål.

Quartz
+ Bra tidhållning
+ Oftast billigare jämfört med motsvarande automatare
+ Batteribyte är billigare än en service av ett automatiskt urverk
- Tråkigt
- Ocharmigt

Automatisk
+ Charmigt
+ "Flytande" sekundvisare
+ Mekaniken bakom är mycket roligare
- Behöver servas lite då och då. Vart 5e år ungefär är ett riktmärke om man vill att klockan ska fungera LÄNGE
- Behöver användas, annars stannar den förr eller senare och man behöver ställa in tiden
- Dyrare

Ett tips är att gå in i en klockaffär och prova olika klockor för att hitta en storlek som känns bra. Läs även recensionerna här på klocksnack för att få en uppfattning av vad man ska kolla på när man letar efter en klocka. Många märken är extremt överprisade i förhållande till vad man får och många klockor är även mycket dyrare i Sverige, än via nätet.
 

emmalinnea

Breitling
P-A skrev:
Tips är annars att köpa någon juste vintage till er båda.
jag köpte denna till frun när vi förlovade oss:
2012-09-08204435.jpg

(måste polera glaset ser jag nu)

Ni kan varkligen hitta något roligt bra i vintage-träsket :)

Välkommen till forumet!

Tackar!

Åh det var också en idé ! det ska vi kika lite extra på också! :)
 

emmalinnea

Breitling
yonsson skrev:
Tissott anses helt ok, men att köpa en klocka med guld.... Ja, då ska det självklart vara riktigt guld, annars kan det kvitta. Att ha fakeguld är bland det töntigaste som finns. Det ses dessutom igenom LÄTT och ser riktigt fult ut. Då är det bättre att köpa en klocka helt i stål.

Quartz
+ Bra tidhållning
+ Oftast billigare jämfört med motsvarande automatare
+ Batteribyte är billigare än en service av ett automatiskt urverk
- Tråkigt
- Ocharmigt

Automatisk
+ Charmigt
+ "Flytande" sekundvisare
+ Mekaniken bakom är mycket roligare
- Behöver servas lite då och då. Vart 5e år ungefär är ett riktmärke om man vill att klockan ska fungera LÄNGE
- Behöver användas, annars stannar den förr eller senare och man behöver ställa in tiden
- Dyrare

Ett tips är att gå in i en klockaffär och prova olika klockor för att hitta en storlek som känns bra. Läs även recensionerna här på klocksnack för att få en uppfattning av vad man ska kolla på när man letar efter en klocka. Många märken är extremt överprisade i förhållande till vad man får och många klockor är även mycket dyrare i Sverige, än via nätet.


Okej, ville ha lite guld i för att matcha mina smycken då jag har varm hudton. tack för tipsen! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
emmalinnea skrev:
Okej, ville ha lite guld i för att matcha mina smycken då jag har varm hudton. tack för tipsen! :)

Missförstå mig rätt alltså. RIKTIGT guld är ju snyggt, men inte fakeguld. En vintageklocka, exempelvis en Omega i guld, kan du få inom din budget utan problem. Att köpa vintage är däremot väldigt lurigt och om du bestämmer dig för det, så rekommenderar jag att du frågar här på klocksnack innan du slår till. Annars är risken att du betalar för mycket, alternativt blir lurad att tro att en klocka är helt original även om det inte är det.
 

P-A

Sir Spamalot
Den Omegan som jag visare är från ca 1954 och kostade, när jag köpte den, ungefär 1500kr.
Det finns mycket bra att hitta här också. Enfördel som jag ser det för de mindre insatta att handla här är att det praktiskt taget alltid är riktiga grejjer. Det som kan vara lite av en risk på Tradera eller blocket.

Om ni skulle hitta något på tradera eller blocket så rekommenderar jag dig att skicka upp en bild här först så kommer du att få en snabb och relativt bra bedömning av äkthet, skick och prisvärdhet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och ett litet tips till. Glöm modeklockmärken, exempelvis DKNY, DG, GANT mm. Du får mycket mer klocka för pengarna om du köper en klocka av ett märke som historiskt tillverkat/gör klockor, inte kläder.
 

max

Dancing Queen
yonsson skrev:
Och ett litet tips till. Glöm modeklockmärken, exempelvis DKNY, DG, GANT mm. Du får mycket mer klocka för pengarna om du köper en klocka av ett märke som historiskt tillverkat/gör klockor, inte kläder.
Ursäkta att jag inte tillför något i förslagsväg men skulle vilja tillägga theorema som marknadsförs hårt som högkvalitetsklockor just nu, KÖP INTE!
 

emmalinnea

Breitling

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Slår ett slag för Seiko också.
Ganska partisk då jag har en av dessa modeller själv, men för pengen är dom mycket prisvärda.

Tex för honom

da1201311343931f2.jpg


Kanske i blått ?

sarbnd3.jpg


För dig i rosé

S072-W.jpg


sarb072.jpg
 

max

Dancing Queen
CO:s förslag om seiko sarb ovan är riktigt bra, fina klockor med bra urverk! Även hamilton jazzmaster eller thinomatic är trevliga klockor men personligen hade nog en sarb legat närmast i det prisspannet, alternativt något trevligt begagnat men det kräver ju en hel del mer tid osv för att få det bra.

Invica hade även jag hållt mig borta från av ovan nämnd anledning.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
emmalinnea skrev:
ingen oris föllmig i smaken,men jag hittade ett märke till bulova är det nått?

Verkar som du är ute efter det som ser lyxigt ut i designen.
Problemet är att ofta taskiga märken som spelar på detta och gör klockor som ser fina och blanka ut men är av dålig kvalite och dassiga urverk.
 

Johan M

Cartier
Jag köpte en Tissot PR100 Automatic åt syrran i 30-årspresent och den gör sig väldigt bra på henne. Det är en klocka som är mycket finare i verkligheten än på Tissots hemsida och den finns ju i både herr- och dammodell. Jag har för mig att jag valde mellan den och en Certina. Dock är kronan väldigt liten på den så den är lite besvärlig att dra upp om det skulle behövas.

Jag undrar om Hamilton finns i den prisklassen. Annars finns det ju Seiko som det tidigare tipsats om.
 
Topp