• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till blivande soldat

Blitto44

Breitling
Hej!

Jag ska rycka in och göra nya grundutbildningen i sommar. Frågan blir då vad ni har för rekommendationer när det kommer till klockor upp till cirka 6000kr. Alltså inte en Rolex, även om jag gärna hade föredragit det. Jag kar kikat lite på Seiko SKX007 med ett NATO-band, vad tror ni om den idéen? Är den klockan så stöttålig som folk verkar påstå?
 

Blitto44

Breitling
Nja inte nödvändigtvis men skadar nog inte! Ja, båda låter oerhört intressanta! Ett krav är såklart att man ska kunna kolla på klockan även i mörker, fördelen med G-Shock är att det inte alltid lyser utan enbart när man själv vill!
 
Seiko H558 (Arnie)
39959113.IMG_0280.jpg

Dög för Arnold i djungeln.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Skulle rekommendera en digital klocka med alarm, typ G-Shock för fältförhållanden och en Aqualand eller kanske en Seiko-dykare att ha övrig tid.
 

Blitto44

Breitling
Ja nackdelen är för mig i alla fall att G-Shock inte direkt är en skönhet i mina ögon, men den är antagligen oerhört kompetent för jobbet.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Inte skitbra med auto kan jag tänka mig som soldat, med alla stötar osv. Skulle således satsa på en quartzare.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Möjligt, men med mina begränsade kunskaper inom ämnet känns det som att det vore pyrt om batteriet dog i fält?
Väsentligt större risk att du stöter klockan och tar sönder något i finmekaniken i det automatiska urverket skulle jag säga.
Vill du ha något glassigt kan du ju köpa en Breitling, finns många gedigna Breitling-kvartsare som inte är sååå pricey heller! :)
 
  • Like
Reactions: Oli

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja nackdelen är för mig i alla fall att G-Shock inte direkt är en skönhet i mina ögon, men den är antagligen oerhört kompetent för jobbet.
Köp två olika klockor då. ;)
G-Shocks är ju billigt. Jag hade en G-Shock under lumpen, klockrent med LED i displayen när man patrullerar på natten och den tålde även magnetfälten (som sabbade min kamera) i stridsvagnen.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Det finns många roliga g-shocks. Köp en fet eller köp en billig och komplettera med en annan klocka.
 
Topp