• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till en fattig soldat (s.k beater)

Klas stålh

Breitling
Hej!
Jag söker en klocka i prisklass runt 5-tusen som ska brukas i extrema miljöer (läs, varierande temperaturer,väta,sand,lera,"dings" etc). Om jag hade haft en god ekonomi skulle valet ha varit enkelt, en submariner! Men som nyligen examinerad student finns inte detta på visarn...
Jag skulle önska att klocka hade ett behagligt (ej för starkt) och gärna konstant ljus nattetid. Samt att den går rätt och gärna gör det en längre tidsintervall!

Jag har kollat lite på följande modeller:
Steinhart Ocean 44/Vintage military (senare i bild)
7074482987_1b36ffc75c.jpg

Denna tilltalar mig mest rent estetiskt, hur är klockan i övrigt?

Traser P6506 Commander
661231d1332598830-traser-6506-bezel-dsc01864.jpg

Lätt, kanske bra för en ovan klockbärare?

Seiko Skx007
DSCN0466.jpg

Klassiker? Kan tycka att den kan vara lite "tråkig" men vad jag hört ska det klara det mesta med bravur.


Jag finner dessvärre inte de flesta g-shock modellerna tilltalande rent estetiskt, då hade antagligen löst detta utan expertis. Låg profil och vikt är även något jag värderar högt som ovan klockbärare och även avsaknad av så mycket rattar som möjligt, även om tidtagning varit skoj!

Är öppen för fler förslag

/// En okammad slyngel utan ur!
 

Norra

Panerai
Vostok Europe Anchar kanske? Finns nån gas i tuber i indexten som ständigt lyser, i 25 år eller så, sen kan de bytas. Finns även som kronograf, men då quartz.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Oris TT1. Jag sålde min till en kamrat som tjänstgjort i Afghanistan under ett och ett halvt år. Han var mycket nöjd och den tjänade honom över förväntan på alla sätt. Du bör kunna hitta en bättre beg. inom din budget.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vill du ha bra "lume" / lyse som varar hela natten kan du skita i steinharten, de har värdelös lume enligt mig.
Vill du inte ha g-shock eller pro trek så satsa på en traser eller luminox alternativt klassikern seiko skx007. Eller om du vågar vara lika tuff som mig köper du seiko skx013 (samma som skx007 men endast 38mm. Bara riktigt tuffa killar bär små klockor :) )
 

Sond

Patek
Jag skulle gå på en modell av Traser med lysande "tuber". Jag vet inte om alla har "tuber" med "lyse" men vissa har det. Kanske den du visade. Kolla på dem.
 

Smulan

Rolex
Mekaniska verk sägs ju vara känsliga för stötar och håller ofta tiden lite så där vilket talar för ett quartzur. Funderar på om en kronograf med telemeterskala skulle vara bättre än vridbar bezel i strid? (hur tål en sådan sand och lera?) Tritium är säkert bra också.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Mekaniska verk sägs ju vara känsliga för stötar och håller ofta tiden lite så där vilket talar för ett quartzur. Funderar på om en kronograf med telemeterskala skulle vara bättre än vridbar bezel i strid? (hur tål en sådan sand och lera?) Tritium är säkert bra också.

Smulan, du borde väl rekommendera en Timex?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Skx007 är det utmärkta valet till ändamålet! Tål nog precis allt, det gjorde iallafall min, saknar faktiskt 007:an!
 

DrDre

Patek
Utifrån din kravspec skulle jag inte tveka en sekund. Det skulle bli denna, en CWC Royal Navi Diver. Ang Submarinerdrömmarna, så kan det ju vara intressant att denna modellen ersatte Submarinern som tjänsteklocka för dykarna inom the Royal Navi:







Vill du ha lite "känsla" etc så tycker jag non-date automatic är roligast men vill du koppla in förnuftet så är det väl en qvartz med datum som är bäst.
 

Dammen

Cartier
Välkommen till firman! Vilket förband ska du till?

Har du råd skulle jag också föreslå CWC SBS men om du tycker den är för dyr eller om du vill ha en liknande klocka med tritium för mindre stålar föreslår jag denna som jag själv slitit på bra utan en repa:

MWC för 1400kr på eBay

5486d77a07ccc981e358590d12991c53_zps0a9905af.jpg


73d3d7eb925a9d5c97d55b33fd526b83_zps4895c422.jpg


Eller denna Seiko som jag slitit på under nästan varje övning och den blir bara coolare för var repa

99fdfad497528a7fce0ee424aa5f78f1.jpg


18fa223128eb7f4f44df9d5909544cfc.jpg


2f89b6c40c785365386981d6f10e6eb0_zpsd14dde01.jpg


Lycka till

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
 
Topp