• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till en vän! (budget 5k)

Izze

Cartier
Hallå där!

Letar efter en klocka till en kompis och tänkte höra med er, jag föreslog en SKX007 42mm.

Kraven :
  • max 41mm
  • Dress/dykare
  • Läder om det är dress, guldtonat stål / plain stål / oyster vid dykare
  • 5000kr limit

Se till att lämna en kommentar om ni har några frågor eller förslag :)
Tack på förhand!
 

durutti

Cartier
Dressig dykare för c:a 5kkr - visserligen 42mm men med kort lug-lug avstånd. Funkar 41mm så borde även 42mm gå bra:
combat_sub_white6.jpg

combat_sub_white2.jpg

combat_sub_white12.jpg
 

Limpas

Cartier
Sumon blir ju för stor med de kraven. Rekommenderar ändå att han provar en, de bärs mindre än man tror även om de är 44 mm. Om den rekommenderas så kan vi ju även slänga in standardförslaget Certina DS Action Diver, tror att den är 43 mm så den blir ju också för stor sett till kraven, men även den är värd att provas.

Annars får mitt förslag Longines Hydroconquest som finns i både 39 mm och 41(?) mm. Kan nog gå att få tag på en begagnad sådan för 5k.

Sedan finns ju en uppsjö av andra Seikos, tänker speciellt på sarb033/035/017, men finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
Sist, men absolut inte minst, Certina DS-1 Daydate. Ruggigt fin klocka och är i den prisklassen. Kolla recensionen i recensionsdelen här på forumet :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Sumon blir ju för stor med de kraven. Rekommenderar ändå att han provar en, de bärs mindre än man tror även om de är 44 mm. Om den rekommenderas så kan vi ju även slänga in standardförslaget Certina DS Action Diver, tror att den är 43 mm så den blir ju också för stor sett till kraven, men även den är värd att provas.

Annars får mitt förslag Longines Hydroconquest som finns i både 39 mm och 41(?) mm. Kan nog gå att få tag på en begagnad sådan för 5k.

Sedan finns ju en uppsjö av andra Seikos, tänker speciellt på sarb033/035/017, men finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
Sist, men absolut inte minst, Certina DS-1 Daydate. Ruggigt fin klocka och är i den prisklassen. Kolla recensionen i recensionsdelen här på forumet :)
Certina Day-Date är riktigt fin! Kul att vi fått fler på KS :)
 

Doncorleone

Cartier
SKX007 är ett bra alternativ och den får man för nån tusenlapp eller två. Oysterlänk får man isåfall köpa vid sidan av för en röding.

Kan rekomendera Certinas DS Diver. Inte någon dress klocka då strl & vridringen bokstavligt talat skriker "verktygslåda",
men man får väldigt mycket klocka för pengarna.

För mer dress men också med vatten/stryktåligheten som en DS Diver har finns ju Certinas DS First Ceramic.
Jäkligt snygg och verkar fått bra recensioner.
 

Hugii

Audemars
Utan att vara dryg eller otrevlig så tror jag att det finns redan hur mkt nyttig info i de andra trådarna på samma tema (budget 5k, Budget 10k, budget 15k). Det är bara att söka upp de och suga in alla tips :).
Tipsen är samma, ibland nya och ibland begagnad, beroende på budget :)

Lycka till, hoppas han hittar något som han gillar och trivs med.
 
Topp