• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till frun

hazzzard

Breitling
Tänkte kolla om ni har något bra tips till en nybliven medlem.
Förutom att jag själv letar lämplig kostymklocka ska jag även köpa en klocka till min fru. Då hon egentligen inte har något speciellt klockintresse, har hon hittills nöjt sig med högst ordinära klockor runt 1000 lappen.
Jag tänkte nu överaska med något bättre.
Hon är en aktiv idrott och hästtjej samtidigt som klockan ska passa lite striktare "affärsklädsel på kontoret".
Budget runt 15-20000 kr, gärna begagnad.

Tack på förhand.
 

hazzzard

Breitling
Hejsan
Tack för snabbt svar. Har nog redan bestämt mig för en Rolex efter era tips :)
Har inte tänkt på att även en herrmodell kan passa en dam. För visst är det nästan snyggare med en "herrmodell" än de mindre dam modellerna? Ska försöka luska ut på något sätt om hon gillar den looken på klocka.
 

Mike

Cartier
Hejsan
Tack för snabbt svar. Har nog redan bestämt mig för en Rolex efter era tips :)
Har inte tänkt på att även en herrmodell kan passa en dam. För visst är det nästan snyggare med en "herrmodell" än de mindre dam modellerna? Ska försöka luska ut på något sätt om hon gillar den looken på klocka.


Absolut mycket snyggare med de mindre herrmodellerna. Håller dessutom värdet bättre än dammodellerna och är mer lättsålt om man skulle vilja ha något annat i framtiden. Köper du exempelvis en Datejust har du dessutom fördelen att du kan låna den själv ibland. Passar alldeles utmärkt som kostymklocka. :D
 

hazzzard

Breitling
Är ganska oerfaren på det här med klockor. Köpte min seamaster för en sådär en 12-13 år sedan och har vart väldigt nöjd med den. Tycker den passar in lite överallt och eftersom jag använder den jämt måste jag säga att den är väldigt stryktålig.
Saknar dock en kostymklocka och det kan ju faktiskt vara en jättebra ide att låna frugans de gånger man vill ha den stilen.
Kan den här va något eller vad ska man tänka på?
http://www.blocket.se/kronoberg/Rolex_Oyster_Perpetual_Datejust_Herrur_58550518.htm?ca=7&w=3
 

Mike

Cartier
Är ganska oerfaren på det här med klockor. Köpte min seamaster för en sådär en 12-13 år sedan och har vart väldigt nöjd med den. Tycker den passar in lite överallt och eftersom jag använder den jämt måste jag säga att den är väldigt stryktålig.
Saknar dock en kostymklocka och det kan ju faktiskt vara en jättebra ide att låna frugans de gånger man vill ha den stilen.
Kan den här va något eller vad ska man tänka på?
http://www.blocket.se/kronoberg/Rolex_Oyster_Perpetual_Datejust_Herrur_58550518.htm?ca=7&w=3


Den klockan är faktiskt ett bra alternativ enligt mig. Speciellt med box och papper vilket inte är så vanligt. Har ju några år sen senaste service men det är ändå positivt att det finns en servicehistorik.
Börja med att plöja den här tråden. Där finns massor av bra information och bilder på både nyare och vintage varianter:
https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/
 

hazzzard

Breitling
Den var tyvärr borta idag när jag skulle ringa på den. Någon som vet nån till salu? Hon gillar inte guld så stål med tex vit urtavla skulle passa fint.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Rolex datejust är ett mycket bra val. Annars tycker jag även denna Omega Seamaster Mid-size sitter riktigt bra på tjejer.
k3061_2.jpg
 

hazzzard

Breitling
Den är ju jättefin men alltför lik min egen Seamaster :)
Nån som har kolla på Chrono24, kan man lita p säljare där?
 

hazzzard

Breitling
Tycker ni att en rolex dj lady är för liten? Hon har smala handleder och de flesta klockor hon köpt själv har vart ganska små.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tycker ni att en rolex dj lady är för liten? Hon har smala handleder och de flesta klockor hon köpt själv har vart ganska små.

Den är ju ganska liten (28mm?) så det blir ju inte så sportigt. Vet inte om det känns helt 100 till idrott och häst men då får hon väl ta av den.

Just det var skälet till att jag valde en dykare. Den kan vara med på allt.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en Omega aqua terra 38.5mm riktigt fin. Passar till allt mer eller mindre.

Bör gå att hitta en sådan inom din budget (kanske quartz dock)

Köpte en Casio till henne för när hon är i stallet.
 

ThomasG

Omega
Den är ju ganska liten (28mm?) så det blir ju inte så sportigt. Vet inte om det känns helt 100 till idrott och häst men då får hon väl ta av den.

Just det var skälet till att jag valde en dykare. Den kan vara med på allt.

Sant, ska det även vara sportigt så känns en dj lady rätt liten.
 
Topp