• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till Smoking

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Nyårsafton. Chans till att bära smokingen!
Egentligen är det väl en ickefråga om vilken klocka man bär, men om du är stil- och klockintresserad så är det rätt kul med stilregler och att kunna optimera detaljerna som faktiskt ger det där sista pricken över i:et.
Manolo har som sig bör smokingspecial i dessa tider med både smoking-quizz (jag fick 10/10, slå det ni!)
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151229/manolo-quizz-vad-kan-du-egentligen-om-smoking
samt klockförslag till smoking; http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151230/10-klassiska-klockor-till-smokingen

@Whedda s förslag på klockor som ges är bra tycker jag (om än ganska exklusiv :) men det är roligt och inspirerande). Några exempel;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag anser att en riktigt snygg klocka till smoking bör vara elegant, enkel/minimalistisk/clean, tunn med lite mindre diameter. Vidare får den gärna vara exklusiv, svart band är ett måste (skinn eller sammet! gärna med en blank glansig framtoning för att matcha skorna). Optimala färgen är nog en boett i vitmetall, helst ädel givetvis. Guld fungerar givetvis med, speciellt om man bär någon mer detalj som plockar upp metallen, vigselring, spänne på skorna eller dylikt. Enkel som sagt, en tvåvisarkonfiguration och så lite detaljer som möjligt på tavlan.

Ett budgettips är att leta efter en åttiotalare. Dessa är ofta lite mindre och gärna tunna och fås till en förvånansvärt billig peng. Dessa tre har jag tex. Nu har jag inte optimerat dem till smoking då jag ännu inte fixat något riktigt bra band ännu. Klockorna är mellan 31-33 mm och mellan 6-7mm tunna. Mekaniska allihop. De bärs förvånansvärt väl i och med tunnheten som bidrar till ett större intryck. Två av klockorna har jag ropat in på auktion för under 400kr trots nyskick. Sedan har jag kompletterat med snygga modernare band. Le Pharen har inte fått nytt band ännu.
Alla kvalitetstillverkare, dock förgyllda men med ett rejält lager guld som jag aldrig kommer slita igenom.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg



Skulle jag på en riktigt tjusig tillställning och skulle gå all in (och inte hade några ekonomiska begränsningar) så hade jag övervägt den klocka som Pras visar upp i Hodinkees Talking
https://www.hodinkee.com/articles/video-talking-watches-with-pras
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Och till alla okunniga dessinformerade stilpoliser så är det till frack som du inte bär armbandsur, utan gärna ett litet smidigt frackur i fickan i stället.

Gott nytt år på er klockkamrater! Nu skall jag koncentrera mig på nyårsförberedelserna av hummern och oxfilén. Om jag bär smoking i kväll? Nej jag önskar det, med tar en lugn kväll hemma med familjen (med mycket skotträdd hund) då vi snart skall ut på resa.

Och kom nu med förslag och tankar om klockor till smoking!

//Rozzy :cigar:
Trevlig tråd @Rozzy ! Som stolt arbetarklass-slase i rygg och märg passar jag dock illa i frack. Gott nytt år på dig :)
 

Whedda

Rolex
Snygg och som sagt slår den högt or prisvärdhet - understated är rätt uttryck.

En 5711 funkar väl till allt så även smoking eller hur @Whedda ?

Det värsta är att även om jag skämtar och att det går emot konventionen så hade det fungerat finfint i mina ögon .

Jag personligen drar gränsen vid kostym men skulle knappast bli upprörd om jag såg någon bära det ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Snygg och som sagt slår den högt or prisvärdhet - understated är rätt uttryck.

En 5711 funkar väl till allt så även smoking eller hur @Whedda ?

Det värsta är att även om jag skämtar och att det går emot konventionen så hade det fungerat finfint i mina ögon .
Jag personligen drar gränsen vid kostym men skulle knappast bli upprörd om jag såg någon bära det ;)
Svära i kyrkan? 5402 till tux.(Dock ingen smoking-middag)
image.jpeg
 

Zalath

Panerai
Grejen med att bryta mot regler är att uppväga dem med tillräckligt många detaljer som visar att man är med i matchen. Ju mer koll man har, ju lättare är det att kliva från reglerna.

Ser förövrigt alldeles utmärkt ut.
Enig! Då gäller det att hålla andra grejer precis som det ska och inte köra med något annat konstig, men då kan det bli snyggt med en klocka som avviker en aning. Exempelvis en GMT till kostym. En DJ tycker jag passar alldeles utmärkt till en annars välklädd smoking också. Däremot skulle jag aldrig ha det där eländet till AP... Kan väl möjligtvis fungera till en clowndräkt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Enig! Då gäller det att hålla andra grejer precis som det ska och inte köra med något annat konstig, men då kan det bli snyggt med en klocka som avviker en aning. Exempelvis en GMT till kostym. En DJ tycker jag passar alldeles utmärkt till en annars välklädd smoking också. Däremot skulle jag aldrig ha det där eländet till AP... Kan väl möjligtvis fungera till en clowndräkt.
Förlåt??? Kallar du min fina orginal ref 5402 (aka Jumbo) från 1975-76 för elände som bara passar till clowndräkt? Och samtidigt anse att en GMT eller DJ passar utmärkt???
 

Zalath

Panerai
Förlåt??? Kallar du min fina orginal ref 5402 (aka Jumbo) från 1975-76 för elände som bara passar till clowndräkt? Och samtidigt anse att en GMT eller DJ passar utmärkt???
image-jpeg.238386

Den här skulle möjligtvis passa till en clowndräkt, ja. GMT till kostym, DJ till smoking. Fungerar utmärkt. Jag skulle nog ta något på läderband själv.
 

Zalath

Panerai
Perfekt smokingur om man vill skoja till det lite. GMT och DJ är ett bra mycket sämre och tråkigare val. Å andra sidan, vem bryr sig egentligen om vad andra bär på nyårs?
Återigen, jag har aldrig sagt att någon skulle ha GMT till smoking. Tråkigt med DJ? Kanske. Jag tycker det verkar mycket tråkigare med någon som bara vill visa upp en massa pengar med en strösslad klocka med länk som inte ens är särskilt vacker i originalutförande. En DJ däremot kan ha mycket själ, speciellt på läderband.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok, nu har vi slabbat färdigt med ostronen (jag är en mästare numera på att öppna!) och klätt oss för middag och nyårsfirande i Paris. Smokingen är på och årets smokingklocka, JLC Duoplan, 1930-tal (med ursprung från Paris!).
IMG_7784.JPG


IMG_7785.JPG

Nyknuten fluga (på första försöket!)

IMG_7786.JPG

Emaljmanschettknappar i Parisiskt tema.

IMG_7778.JPG

Frun är vackrare än någonsin. WG Juvenian med diamanter på (tack @Daniel Mathisen för renoveringen!)

IMG_7793.JPG


Nu skall det bli supé och en massa champagne. Livet är bra. Gott nytt år på er!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Återigen, jag har aldrig sagt att någon skulle ha GMT till smoking. Tråkigt med DJ? Kanske. Jag tycker det verkar mycket tråkigare med någon som bara vill visa upp en massa pengar med en strösslad klocka med länk som inte ens är särskilt vacker i originalutförande. En DJ däremot kan ha mycket själ, speciellt på läderband.
DJ är ett sportigt bruksur medan nämnda RO inte är det. Sedan sitter ROn du länkar till på blankt skinnband.
 
Topp