Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka tillsammans med aktivitetsarmband

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hultan, 22 december 2015.

1. Hultan
    Trådstartare

Hultan Torpare

Från:
    Göteborg
    Är det någon av er klockfantaster där ute som bär någon form av aktivtetsarmband, fitness tracker, eller liknande (typ Jawbone UP, Fitbit, Mi Band, Withings, etc)?
    I sådant fall hur bär ni dem och hur kombinerar ni dem på ett snyggt vis med klassiskt klockbärande. Jag är lite smått anti till att gå runt med ett extra band på armen och de är sällan särskilt diskreta heller däremot är jag något av en statistiknörd och skulle tycka det var kul med passiv pulsmätning i bakgrunden samt någon form av sleep tracking som väcker en i rätt fas och utan ljud. Det skulle vara intressant att se andra klockälskares inställning till dessa samt om de bärs hur dessa bärs.

2. EmilW

EmilW Friends of KS

Jag kör en Garmin Vivofit 2 på höger arm och klocka på vänster. Kändes märkligt och lite fel i början men nu har jag vant mig och tänker inte ens på aktivitetsbandet på högern längre. Att ha båda på samma funkar inte för mig iaf. Tycker precis som du att det är kul med statistiken, framför allt antal steg och sömnkvalitet. Det är även en bra indikator när jag suttit still på kontoret för länge :)

Dock har det väl blivit som en regel för mig att när dressklockan åker på, åker armbandet av. Ser inte heller syftet med att ha aktivitetsbandet på krogen och motsvarande, utan det används till vardags.

3. Hultan
    Trådstartare

Hultan Torpare

Från:
    Göteborg
    Ah just steg får jag redan från min iPhone men det är mer annat som är lockande typ sömn och hjärtfrekvens. Håller med dig om att det kanske inte är en atrialj man behöver ha med sig på krogen heller. Det skulle vara lite fräckt om man på något vis skulle kunna integrera det med ett traditionellt klockarmband och på det viset ej till synes bära runt på två enheter.

Vilka färger kör folk? Jag tänker mig att man nog vill ha något ganska diskret och neutralt typ silver eller sand/hudfärgad, svart blir för mycket kontrast och det känns som att en vit lätt blir rätt sunkig.

4. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

En reflektion jag gjort är att det påfallande ofta är människor som inte ser ut att vara särskilt aktiva som bär aktivitetsband...
    Jag använder pulsklocka, när jag tränar, övrig tid vanligt armbandsur.

Rozzy, Kinglolle, Fred72 och 3 andra gillar detta.
  5. MånsT

MånsT Biskop

Montblanc lanserade sitt "e-strap" någon tidigare i år. Kanske inte särskilt smäcker med dock interagerat och endast en enhet, precis som du efterfrågade.

estrap.jpg

6. Kinglolle

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Haha det där var väldigt jobbigt för mig - jag stämmer fantastiskt väl in på denna kategorin även om jag försöker att använda armbandet och appen för att pusha mig till mer motion o sömn.

Jag använder jawbone hade först up24 som är ett traditionellt armband men har idag den lilla Jawbone Move då den kan sitta i clip osynligt i bältet. Det passade mig bättre än att ha som tidigare med klocka på vänster och armband på höger arm.

7. Hultan
    Trådstartare

Hultan Torpare

Från:
    Göteborg
    Tja någon elitidrottare är man väll inte men skulle påstå att man är ganska atletisk ändå när man försöker springa och vandra 1-2 mil per dag i snitt och har i perioder tagit över 200 000 steg/vecka, så nog skulle det vara kul med lite extra statistik ibland typ hjärtfrekvens osv. Framförallt skulle jag vilja se trender över tid, t.ex. om olika levnadsmönster så som kost och sömn har någon större inverkan på snittpuls över tid, därav skulle det vara kul med en passiv sensor som mer eller mindre hela tiden ligger i bakgrunden och loggar värden.

Nu använder jag inte Endomondo längre för det slukade för mycket batteri men gjorde det ett tag i våras/somras och man har ju en del intressanta aktiviteter från den tiden typ: https://www.endomondo.com/users/19111415/workouts/509812022

Senast ändrad: 23 december 2015
    Apansson gillar detta.
  8. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Syftade såklart inte på just dig eftersom jag aldrig träffat dig, det var mer en allmän betraktelse.

9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Nä men det kanske är så att de som inte är så tränade försöker förändra sitt leverne och vill ha lite koll på att de rör sig mer. Eller så kanske de har strikta restriktioner från läkare vad de får ha för maxpuls när de rör sig så att de t.ex håller blodtrycket under "rätt" nivå och en hel massa andra skäl. Alla har ju inte samma syfte med sin träning/aktivitet.

10. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Absolut.
    Jag är säkert gammalmodig och trist men aktivitetsbandet känns som en extremt onödig pryl som förmodligen inte påverkar individens motion särskilt mycket i det långa loppet. Det kan säkert få igång människor men bandet hjälper nog inte när termometern visar -0,5 och regnet kommer horisontellt...

11. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Ja det är en onödig pryl som jag snabbt tröttnar på men effekten de olika armband jag haft är att de uppar min redan löjliga tävlingsinstinkt. Jag måste varje dag slå gårdagens resultat. Varje träningspass måste vara grisigare än det förra. Sluteffekten blir i varje fall att jag bränner ut mig träningsmässigt och hamnar i en downperiod med diverse krämpor. Min fru, som är den som varje jul köpt nya armband åt oss, har erkänt att det varit misstag och kommer inte göra det igen. Det erkännandet är den mest positiva effekten :)

Mr Chance och Kinglolle gillar detta.
  12. Rossi

Rossi Präst

Jag älskar min Fitbit HR. Militärhinderbana med soluppgång en måndagsmorgon i november.

Mårtenssons ur Brookfield