• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan äkta?

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Min kompis har köpt en fågel men den kan inte flyga (inte ens när man kastar den). Funderar på att gå till veterinären för att undersöka om det verkligen är en fågel (det står "Bird" på halsbandet). Kan du hjälpa mig? Om du påstår att det inte är en fågel så vill jag ha förklaring till varför.

Tack på förhand!
image.jpg

(OBS, bild på en likadan fågel, men det är inte min fågel på bilden).


Är du helt 100 på att din polare inte köpt en sådan här bird då @yonsson?! För vad jag kommer ihåg så flyger dom inte som en örn precis!

image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag ska gå emot strömmen Gabriel112, jag säger att klockan är äkta. Vad baserar jag detta på, jo den är så ovanlig så den måste bara vara äkta. Finishen är väl inte den bästa man sett, men det kan ju bero på att bilderna inte är helt 100. Din polare (vän) kan med gott samvete köpa den för 25k, det skulle jag säga skulle vara en bra affär. Blir priset någon tusenlapp över 25k, så är det helt OK iaf, men om han får den för under 25k så är det ett pangpris!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Min kompis har köpt en fågel men den kan inte flyga (inte ens när man kastar den). Funderar på att gå till veterinären för att undersöka om det verkligen är en fågel (det står "Bird" på halsbandet). Kan du hjälpa mig? Om du påstår att det inte är en fågel så vill jag ha förklaring till varför.

Tack på förhand!
image.jpg

(OBS, bild på en likadan fågel, men det är inte min fågel på bilden).

Haha ditt asshole, ditt inlägg pajjade min se-ut-som-att-jag-är-koncentrerad-på-arbetet min! Kunde inte hålla mig för skratt... :hilarious:
 
J

Julledoc

Guest
Min kompis har köpt en fågel men den kan inte flyga (inte ens när man kastar den). Funderar på att gå till veterinären för att undersöka om det verkligen är en fågel (det står "Bird" på halsbandet). Kan du hjälpa mig? Om du påstår att det inte är en fågel så vill jag ha förklaring till varför.

Tack på förhand!
image.jpg

(OBS, bild på en likadan fågel, men det är inte min fågel på bilden).

Skulle tro att den är ok. Mest för att det är en såpass bra bild. Har du möjlighet att öppna den och ta en bild på insidan?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den var väl inte i närheten va? Dessutom är innebörden av "franken" att klockan är en äkta (tex Rolex) men ihopbyggd (tex fel urverk, visare från en annan modell eller annat märke, fel glasring, ommålad tavla till färg som aldrig existerat etc etc.
Tex är det vanligt förekommande med frankens på Omega Pie Pan modellen. En bekant var på jakt efter en efter ha blivit förtjust i min;
image.jpg


morizono892005-img594x600-143073039780vrwh24748.jpg

Franken: fel boett, fel krona, vad sitter i för urverk? Ett hopplock helt enkelt för att anspela på den populära modellen och försöka tjäna pengar.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fan vad elitiska vi är. Klart KS ska öppna en forumsdel där man kan diskutera kopior. Något annat vore kränkande och bryter mot värdegrunden om allas lika värde.
Det finns andra forum för det (tyvärr). Vad skulle diskuteras? Hur kan ni se att min klocka inte är äkta? Var finna bästa kopiorna? Klass A-kopior kontra B? Det står i forumreglerna att vi inte diskuterar sådant på KS. Kopior är dessutom olagliga i Sverige och I de flesta länder.
Dessutom finns det en tråd för om folk är osäkra på klockor: https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det finns andra forum för det (tyvärr). Vad skulle diskuteras? Hur kan ni se att min klocka inte är äkta? Var finna bästa kopiorna? Klass A-kopior kontra B? Det står i forumreglerna att vi inte diskuterar sådant på KS. Kopior är dessutom olagliga i Sverige och I de flesta länder.
Dessutom finns det en tråd för om folk är osäkra på klockor: https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/

Fast där skämtade ju point black :) det är tidigare postande som är upprörd.
 
Helt otroligt vad det här forumet är otrevligt.
Elitistiska skitstövlar ärligt talat


Alltså syftet med dessa trådar är självfallet inte att trådstartaren undrar om den är äkta eller inte, han vill alltid veta vad det är som avslöjar den som en fake.

I detta fall handlar det troligtvis inte om att han återsänder denna information till fabriken för korrigeringar för framställning av den perfekta kopian, utan i det här fallet handlar det om huruvida han kan annonsera ut den på Tradera eller inte utan att bli påkommen för att det är en fake.

Läs alla dessa trådar som uppkommet med jämna mellanrum så ser du ett tydligt mönster.
 

Ale

Cartier
Den var väl inte i närheten va? Dessutom är innebörden av "franken" att klockan är en äkta (tex Rolex) men ihopbyggd (tex fel urverk, visare från en annan modell eller annat märke, fel glasring, ommålad tavla till färg som aldrig existerat etc etc.
Tex är det vanligt förekommande med frankens på Omega Pie Pan modellen. En bekant var på jakt efter en efter ha blivit förtjust i min;
image.jpg


morizono892005-img594x600-143073039780vrwh24748.jpg

Franken: fel boett, fel krona, vad sitter i för urverk? Ett hopplock helt enkelt för att anspela på den populära modellen och försöka käna pengar.
Länken var ett exempel, googla Rolex bubbleback. Bara för att inse hur många vintagemodeller som faktiskt finns. Man kan inte avfärda TS klocka som fake bara för att det inte det inte ser ut som en Datejust, Milsub eller Submariner ;-)

Och ditt andra påpekande - jag vet vad Franken är. Och menade just att det möjligen kan handla om det här också.
 
L

LadyA

Guest
Det finns andra forum för det (tyvärr). Vad skulle diskuteras? Hur kan ni se att min klocka inte är äkta? Var finna bästa kopiorna? Klass A-kopior kontra B? Det står i forumreglerna att vi inte diskuterar sådant på KS. Kopior är dessutom olagliga i Sverige och I de flesta länder.
Dessutom finns det en tråd för om folk är osäkra på klockor: https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/


Tycker det är bra att KS har dessa regler och att det är såpass "städat". Man blir ju mörkrädd (och förbannad) när man läser andra slags forum där det diskuteras vilka kopior man ska köpa :banghead:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Länken var ett exempel, googla Rolex bubbleback. Bara för att inse hur många vintagemodeller som faktiskt finns. Man kan inte avfärda TS klocka som fake bara för att det inte det inte ser ut som en Datejust, Milsub eller Submariner ;-)

Och ditt andra påpekande - jag vet vad Franken är. Och menade just att det möjligen kan handla om det här också.
Om du tror att TS klocka är en vintage Rolex eller en franken på en sådan så får det stå för dig. Min bedömning, baserad på kunskap och erfarenhet, är fortfarande att det är Kinaskräp. Larvig diskussion.
 

Jimpa

Panerai
Jag tycker att man åtminstone kan försöka söka information själv först.. innan man öppnar en ny tråd då ts hade kunnat hitta "den lilla - är den äkta tråden ". Där hade han även kunnat läsa om kopior och byggt upp kunskap kring ämnet fake rolex. Har man intresse för klockor eller åtminstone klockan man har ärvt eller liknande så forskar man väl? Dom som trillar in och bara slänger upp en ny tråd får ta att det blir lite hugg. Det finns sjukt mkt användbara trådar redan och lite jobb i att söka själv ger bara kunskap. Men alla är vi olika såklart.

 

JohnDoe

Rolex
Länken var ett exempel, googla Rolex bubbleback. Bara för att inse hur många vintagemodeller som faktiskt finns. Man kan inte avfärda TS klocka som fake bara för att det inte det inte ser ut som en Datejust, Milsub eller Submariner ;-)

Och ditt andra påpekande - jag vet vad Franken är. Och menade just att det möjligen kan handla om det här också.
Njae, t.o.m jag som inte är något proffs på att skilja fake o äkta på just sub o andra såg ganska tydligt att TS klocka inte hade någon likhet med någon rolex jag sett i de referensböcker jag har hemma. De täcker det flesta modeller tillverkade, särskilt udda 20-50 tals klockor. Även de udda vintage uren har en hel del gemensamma drag och TS klocka fick noll poäng...
 
  • Like
Reactions: Ale

Jockinho

Patek
2-Faktor

Älskar strutsar, underskattat djur! Mkt karaktär, skön gång, graciösa och grymma ansiktsuttryck. What not to love liksom :cigar:

Hade även en arbetskamrat en gång i tiden som kallades för strutsen, fast han var mest lite jobbig.

Och som alla redan sagt klockan är tokfake, min dotters pippiklocka har milsvis bättre finish. Eller så är det en one of a kind värd miljoner. Kolla på rolexforum för säkerhetsskull... :rolleyes:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Njae, t.o.m jag som inte är något proffs på att skilja fake o äkta på just sub o andra såg ganska tydligt att TS klocka inte hade någon likhet med någon rolex jag sett i de referensböcker jag har hemma. De täcker det flesta modeller tillverkade, särskilt udda 20-50 tals klockor. Även de udda vintage uren har en hel del gemensamma drag och TS klocka fick noll poäng...
Oavsett modell och årtal så ser en Rolex inte hemmasnickrad ut vilket TS klocka gör. Ingen idé att öppna någon bok eller ens googla.
 
Topp