• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan fastande i säkerhetskontrollen...

MrPlow

Rolex
På Arlanda:

Jag noterar att min SMP ligger åt fel håll efter den gått igenom röntgen.

Flygplatskontrollanten: Är det din klocka?
Jag: Eh, ja...
Flygplatskontrollanten: Hur gammal är den?
Jag: Ett år, typ!
Flygplatskontrollanten: Skitsnygg! Verkligen! Ha en trevlig resa!
 

MrPlow

Rolex
ImageUploadedByTapatalk1401288420.534873.jpg

Utan bilder är alla trådar tråkiga!
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Tar gvs aldrig av mig klockan i säkerhetskontroller.

Skulle dock ta det lite sådär med kommentarerna från säken... Samma som ovan hände min kollega. Han har en brelle. Inte ens klass 1 om man säger så
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Varför tar man ens av sig klockan vid kontrollen?

måste man inte det? hela atmosfären vid säkerhetskontrollen säger ju att det är bäst att plocka av sig så mycket som möjligt.. senast jag flög över Atlanten för nått halvår sen (Amsterdam - Mephis) så tyckte någon av kontrollanterna som står i anslutning till gaten att det var skumt att jag kunde adress jag skulle bo på utantill, så att man skulle kunna knalla igenom bodyscannen med klocka på kändes väldigt främmande..
 

Gavve

Greven
2-Faktor
måste man inte det? hela atmosfären vid säkerhetskontrollen säger ju att det är bäst att plocka av sig så mycket som möjligt.. senast jag flög över Atlanten för nått halvår sen (Amsterdam - Mephis) så tyckte någon av kontrollanterna som står i anslutning till gaten att det var skumt att jag kunde adress jag skulle bo på utantill, så att man skulle kunna knalla igenom bodyscannen med klocka på kändes väldigt främmande..


funkar perfa även i de scanners de har i USA
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Försökte gå igenom med klocka i Warszawa på väg till Stockholm.

Det var inte att tänka på. Både min Longines HC på NATO och fruns lady DJ TT skulle av. Jag ville inte men, de insisterade stenhårt.
 

Gregerus

Omega
När jag flög hem från Amsterdam fick jag inte ens ha kvar tågbiljetten i fickan eftersom det fanns en liten metallremsa på den. En klocka var inte ens att tänka på.
 

Huntsman

Omega
Nu är det ett tag sedan jag jobbade i säkerhetskontroll men det är ett bra ställe för klockspotting.

Flygkaptener & styrman har ofta skitklockor men några kan ha GMT-modeller.
Resten av besättningen har oftast blingiga parfymklockor.
Företagsledare kan ha precis vad som helst.
Musiker har ofta fina klockor.
Kändisar & skådisar likaså.

Sedan finns klockentusiasterna som ser ut som vem om helst men man kan se att de bär en klocka vald med omsorg.

& ibland kan de vara rädd om sin klocka & undrar om den tar skada av kontrollen.
Brukade visa min & säga att då borde min vara död sedan länge men den är fortfarande inom COSC.

Minns en fin dam som glömde sin Daytona i roséguld i lådan men hon blev klädsamt glad när jag påminde henne.

Dock kommenterade jag sällan eller aldrig passagerares klockor, men en gång hade jag god lust på en herre ekiperad med en Explorer II som kverulerade länge över att denne ej fick ta med någon slags hårkräm.
& checka in krämen, nä de var inte aktuellt.
& hur skulle han fixa sin backslick nu då..?
& den var ju skiitdyr.

Men har man nu råd med en klocka för 61 000:- så finns säkerligen finansiella muskler för att inhandla ny hårkräm av valfri modell...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag lägger den alltid i stängd ficka också. Framförallt efter tråden kring klockstölden i säkerhetskontrollen.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Kul! Bidra med fler bilder på den där:)

Ang. Säkerhetskontrollen så har jag fått höra att den är en gråzon rent försäkringsmässigt om någon oärlig jävel får för sig att korpa ens klocka.
 

Huntsman

Omega
Japp, säkerhetskontrollen är inte ansvarig för om "fel" person får med sig andras grejor.
Man får helt enkelt försöka hålla reda på sina grejor, men bäst är att stoppa allt man är lite rädd om i sin väska el. jacka & lägga den på bandet.

Går däremot något sönder orsakat av en klumpig kontrollant så blir passageraren ersatt, dock är bevisbördan att styrka att så är fallet passagerarens.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Behövde inte ta av mig på Arlanda senast, dock i Dubai var det strängare. Höll dock ordentlig koll, ge fan!
 

David

Bödeln
Varför tar man ens av sig klockan vid kontrollen?

Det har hänt en gång för mycket att jag har blivit ombedd att ta av klockan, sista gången utbrast en spydig låtsaspolis högt "nice Rolex if it's not fake".

Jag packar hellre ner klockan i väskan i lugn och ro än att riskera att behöva lägga mina grejer löst i separata backar och därmed inte kunna överblicka vad som händer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kastar ner klockan i backen bara, orkar inte tjafsa med dom.

Men blev lite orolig sist när jag inte hittade min ryggsäck, och sen kom en kines tillbaka och gav mig den för han tog fel. Inget stulet ur den dock som tur var.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag flyger mest inrikes och samma sträcka och där behöver jag inte ta av mig klockan.

När jag flyger på andra flygplatser så brukar jag packa ner klockan i väskan.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
När jag skulle resa hem från Venedig, var det en lång kö till incheckning och röntgen. Jag brukade alltid ha klockan på mig gåendes igenom kontrollanterna, tills en äldre italiensk man stirrade på min Radiomir, pekade och frågade, "That's mechanic right". Sedan fick jag order om att ta av mig den och lägga i väskan.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skulle in GBG TR och fick lägga ifrån mig klockan i en plastback. Frågade om det fanns något mjukt att lägga klockan på. Vakten sa att han kunde hålla den åt mig. Tror han stod och blängde på den i ca 30 sekunder innan jag fick tillbaka den. Har en känsla av att han gillade den :D
 

Anfield

Panerai
Klockan åker alltid ner i Handbagaget när jag passerar
säkerhetskontrollen på flygplatser.
Min kollega blev av med sin klocka, när den placerades i
plast backen.
Detta var i Mexiko, och säkerhets generalen som tillkallades
sa bara att ingen hade sätt att han hade en klocka.
Och om han inte ville missa sitt flyg var det nog bäst att
skynda sig till gaten.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag litar varken på vakterna eller folket i kön. Så klockan, mobilen och annat brukar åka ner i väskan/jackan i kön till säkerhetskontrollen. Fast jag såg en man i kön på Arlanda sist som la sin AP snällt på en tom back...:nailbiting:
 

Huntsman

Omega
Det har blivit väsentligt färre tjuvar på flygplatserna sedan kravet på boardingkort för passage genom säkerhetskontrollen infördes, men bäst är som sagt att själv vara alert & lita inte på att personalen håller reda på ens grejor, det är inte deras uppgift.

Hade man på min tid tagit ens en bortslängd Festis från soptunnan så var det bara att surfa in på Platsbanken omedelbums...
:facepalm:
 
Topp