• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan funkar inte

Tww

Breitling
20160429_105216.jpg
Hej
Jag är ny här så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella regelbrott

Jag har en klocka (atlantic) som min gamle morfar använde.... inget ekonomiskt värde i den så.. nu till mina frågor, visst är det här en sån klocka som man vrider upp..? När jag vrider kronan nedåt tickar det men inget händer i övrigt. .. försöker jag vrida kronan uppåt är det tvärstopp... drar jag ut kronan kan jag ställa tiden åt bägge håll....

Vet att jag kan fråga en urmakare men känn just nu lite onödigt att lägga ut pengarna....

Har någon, efter min taffliga beskrivning, en aning om vad det kan vara för fel...
Vad brukar en felsökning kosta?

Tack på förhand
 

Psykel

Patek
Riktigt fint skick, tycker jag! Du drar upp klockan genom att vrida kronan medsols, alltså "upp" som du sa. Varför det tar stopp kan jag tyvärr inte svara på. Dessutom osäker på om det kan vara en automat och därmed dras upp med armens rörelser. Förhoppningsvis svarar nån som har bättre koll än jag!
Får du ordning på den borde du absolut behålla den och använda den!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
20160429_105216.jpg
Hej
Jag är ny här så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella regelbrott

Jag har en klocka (atlantic) som min gamle morfar använde.... inget ekonomiskt värde i den så.. nu till mina frågor, visst är det här en sån klocka som man vrider upp..? När jag vrider kronan nedåt tickar det men inget händer i övrigt. .. försöker jag vrida kronan uppåt är det tvärstopp... drar jag ut kronan kan jag ställa tiden åt bägge håll....

Vet att jag kan fråga en urmakare men känn just nu lite onödigt att lägga ut pengarna....

Har någon, efter min taffliga beskrivning, en aning om vad det kan vara för fel...
Vad brukar en felsökning kosta?

Tack på förhand
Svårt att säga men det låter som att fjädern som driver klockan är fullt uppdragen. Testa att skaka klockan och se om du får sekundvisaren att röra på sig. Lägg uret platt på bordet med urtavlan upp. Vrid hela uret snabbt fram och tillbaka när det nu ligger på bordsytan. Detta för att balansen, den som står för själva gången i klockan, rör sig i denna ledd. Förmodligen behöver uret en service i vilket fall.
 

Tww

Breitling
Tack för sjukt snabba svar

Har nu testa skaka och vrida.... sekunden har hoppat ett eller två steg framåt efter det....

Men då vet jag... en service går loss på några tusenlappar va..? Känns just nu lite onödigt på en klocka med enbart ett affektionsvärde....

Och tack! Jo den är i riktigt fint skick, förutom att den inte funkar..
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är inte onödigt, det där är en fin klocka även om jag förstår att det kan vara lite surt att lägga pengar på något så "tråkigt" som service. Tänk istället såhär: för en överkomlig slant får du en helt rekondad klocka som din morfar slet i många fina år. Riktigt bra skicka på den också!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för sjukt snabba svar

Har nu testa skaka och vrida.... sekunden har hoppat ett eller två steg framåt efter det....

Men då vet jag... en service går loss på några tusenlappar va..? Känns just nu lite onödigt på en klocka med enbart ett affektionsvärde....

Och tack! Jo den är i riktigt fint skick, förutom att den inte funkar..
Då verkar det som att det finns hopp om uret. Det är som sagt ett fint ur även om den inte är värd så mycket pengar. På ett nytt fint band är det ett perfekt vardagsur. Klockan är i ett väldigt bra skick. Jag hoppas du kommer i kontakt med en urmakare som kan rengöra verket för en rimlig peng, kul att kunna bruka ett arvegods.
 

Tww

Breitling
Jo det är kul med arvegods och jag hade mer än gärna nyttjat klockan till vardags... den är lite i minsta laget tycker jag bara... lirar inte alls med mina dasslock till händer.. tyvärr

Tack för alla svar... ska se om jag hittar på nån urmakare...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo det är kul med arvegods och jag hade mer än gärna nyttjat klockan till vardags... den är lite i minsta laget tycker jag bara... lirar inte alls med mina dasslock till händer.. tyvärr

Tack för alla svar... ska se om jag hittar på nån urmakare...
Det är mycket en vanesak men förstår att dessa vintageur inte är för alla. Ändå är detta en lite större modell för tiden, det är bara modet som ändrats. Om du lockas lite av tanken att bära skulle jag rekommendera att du använder uret ett tag som det är nu, bara för att testa. Låt det sitta på hemma en hel helg eller liknande. På ett nytt läderband kommer den bli klart bättre också. Om du bestämmer dig för att inte bära uret tycker jag inte du skall serva det, lägg undan det på en bra plats så kan den komma till nytta senare.
 

Exxet

Rolex
Snygg klocka, värd att serva, låter som det klassiska "för hårt uppdragen klocka-syndromet", en klocka kan inte dras upp för hårt, när det tar stopp och man vrider med våld är det andra saker som pajar, skulle tro att det är fjädern och trumman som fjädern ligger i som är skitiga, torkad olja/fett efter många år, se bild:
spring.jpg

lätt att förstå att det inte funkar, har själv fått klockor med syndromet att funka genom att öppna den och manuellt lätta på spärrhaken samtidigt som man snurrar fjädern bakåt (lättar på trycket m a o ) med hjälp av en skruvmejsel och då kan klockan efter uppdragning hoppa igång, men den behöver förmodligen en service ändå, lite krångligare om det skulle vara en automat, vilket jag inte tror är i ditt fall.
Kan rekomendera McGyver kolla på hans hemsida för service, finns nog fler här som kan ta på sig jobbet.
http://urvintage.se/Service.html
 

Tww

Breitling
Schysst av er alla att ni tar er tid att svara.. har knatat runt med klockan under dagen och gillar den skarpt ett nytt arband skulle nog göra susen...
Rogart , tack jag hör av mig!
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
20160429_105216.jpg
Hej
Jag är ny här så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella regelbrott

Jag har en klocka (atlantic) som min gamle morfar använde.... inget ekonomiskt värde i den så.. nu till mina frågor, visst är det här en sån klocka som man vrider upp..? När jag vrider kronan nedåt tickar det men inget händer i övrigt. .. försöker jag vrida kronan uppåt är det tvärstopp... drar jag ut kronan kan jag ställa tiden åt bägge håll....

Vet att jag kan fråga en urmakare men känn just nu lite onödigt att lägga ut pengarna....

Har någon, efter min taffliga beskrivning, en aning om vad det kan vara för fel...
Vad brukar en felsökning kosta?

Tack på förhand

Jäklar vilken snygging!
 

Seagle

Omega
Som tidigare sagts så kosta på en service, klockan är ju i helt otroligt fint skick! En väldigt trevlig känsla att bära ett så gammalt ur, särskilt med tanke på att det är arvegods.
 

Wiliamo

Panerai
Som tidigare sagts så kosta på en service, klockan är ju i helt otroligt fint skick! En väldigt trevlig känsla att bära ett så gammalt ur, särskilt med tanke på att det är arvegods.
Kan bara hålla med, affektionsvärdet i klockor man fått ärva av föräldrar, mor- eller farföräldrar gör att några tusenlappar för service i sammanhanget är helt obetydliga. En riktigt fin klocka som jag tror du kommer uppskatta väldigt mycket när den väl fungerar. Lycka till!
 

MrJon

Cartier
Och det här är en av anledningarna till att jag älskar det här forumet! Grattis till en riktigt fin klocka. Kul att du beslutade dig för att serva.
 

Erekose

Breitling
Svårt att säga men det låter som att fjädern som driver klockan är fullt uppdragen. Testa att skaka klockan och se om du får sekundvisaren att röra på sig. Lägg uret platt på bordet med urtavlan upp. Vrid hela uret snabbt fram och tillbaka när det nu ligger på bordsytan. Detta för att balansen, den som står för själva gången i klockan, rör sig i denna ledd. Förmodligen behöver uret en service i vilket fall.
Kom över ett litet Certina damur för 30kr som min fru visade sig verkligen började tycka om. Tyvärr fastnade den i uppdraget läge utan att röra sig något alls. Har skakat och misshandlat den på alla möjliga sätt utan att den börjat gå. Läser detta och sätter klockan på en sådan där kudde man har i en klockbox snurrar den fram och tillbaka några gånger och vips så börjar den gå! Som bonus så tror nu min fru att jag är grym på det här med klockor :)
 
Topp