Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockan funkar inte

Diskussion i 'Vintage' startad av Tww, 29 april 2016.

1. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

20160429_105216.jpg Hej
    Jag är ny här så jag ber på förhand om ursäkt för eventuella regelbrott

Jag har en klocka (atlantic) som min gamle morfar använde.... inget ekonomiskt värde i den så.. nu till mina frågor, visst är det här en sån klocka som man vrider upp..? När jag vrider kronan nedåt tickar det men inget händer i övrigt. .. försöker jag vrida kronan uppåt är det tvärstopp... drar jag ut kronan kan jag ställa tiden åt bägge håll....

Vet att jag kan fråga en urmakare men känn just nu lite onödigt att lägga ut pengarna....

Har någon, efter min taffliga beskrivning, en aning om vad det kan vara för fel...
    Vad brukar en felsökning kosta?

Tack på förhand

Martin Lovasz, Camo00 och Gummo gillar detta.
  2. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Riktigt fint skick, tycker jag! Du drar upp klockan genom att vrida kronan medsols, alltså "upp" som du sa. Varför det tar stopp kan jag tyvärr inte svara på. Dessutom osäker på om det kan vara en automat och därmed dras upp med armens rörelser. Förhoppningsvis svarar nån som har bättre koll än jag!
    Får du ordning på den borde du absolut behålla den och använda den!

3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Svårt att säga men det låter som att fjädern som driver klockan är fullt uppdragen. Testa att skaka klockan och se om du får sekundvisaren att röra på sig. Lägg uret platt på bordet med urtavlan upp. Vrid hela uret snabbt fram och tillbaka när det nu ligger på bordsytan. Detta för att balansen, den som står för själva gången i klockan, rör sig i denna ledd. Förmodligen behöver uret en service i vilket fall.

Icaras, Maro och eriksson850 gillar detta.
  4. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Tack för sjukt snabba svar

Har nu testa skaka och vrida.... sekunden har hoppat ett eller två steg framåt efter det....

Men då vet jag... en service går loss på några tusenlappar va..? Känns just nu lite onödigt på en klocka med enbart ett affektionsvärde....

Och tack! Jo den är i riktigt fint skick, förutom att den inte funkar..

5. 903lew

903lew Stadsbo

Det är inte onödigt, det där är en fin klocka även om jag förstår att det kan vara lite surt att lägga pengar på något så "tråkigt" som service. Tänk istället såhär: för en överkomlig slant får du en helt rekondad klocka som din morfar slet i många fina år. Riktigt bra skicka på den också!

6. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Håller absolut med @903lew där! Prata med exempelvis @McGyver eller någon annan klockfixare på forumet så ska den nog komma i toppform!

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Då verkar det som att det finns hopp om uret. Det är som sagt ett fint ur även om den inte är värd så mycket pengar. På ett nytt fint band är det ett perfekt vardagsur. Klockan är i ett väldigt bra skick. Jag hoppas du kommer i kontakt med en urmakare som kan rengöra verket för en rimlig peng, kul att kunna bruka ett arvegods.

eriksson850 och Tripeiro. gillar detta.
  8. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Jo det är kul med arvegods och jag hade mer än gärna nyttjat klockan till vardags... den är lite i minsta laget tycker jag bara... lirar inte alls med mina dasslock till händer.. tyvärr

Tack för alla svar... ska se om jag hittar på nån urmakare...

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är mycket en vanesak men förstår att dessa vintageur inte är för alla. Ändå är detta en lite större modell för tiden, det är bara modet som ändrats. Om du lockas lite av tanken att bära skulle jag rekommendera att du använder uret ett tag som det är nu, bara för att testa. Låt det sitta på hemma en hel helg eller liknande. På ett nytt läderband kommer den bli klart bättre också. Om du bestämmer dig för att inte bära uret tycker jag inte du skall serva det, lägg undan det på en bra plats så kan den komma till nytta senare.

Tripeiro. gillar detta.
  10. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Bra idé... ska prova lite... men service får det bli...

11. Exxet

Exxet Borgare

Snygg klocka, värd att serva, låter som det klassiska "för hårt uppdragen klocka-syndromet", en klocka kan inte dras upp för hårt, när det tar stopp och man vrider med våld är det andra saker som pajar, skulle tro att det är fjädern och trumman som fjädern ligger i som är skitiga, torkad olja/fett efter många år, se bild:
    spring.jpg
    lätt att förstå att det inte funkar, har själv fått klockor med syndromet att funka genom att öppna den och manuellt lätta på spärrhaken samtidigt som man snurrar fjädern bakåt (lättar på trycket m a o ) med hjälp av en skruvmejsel och då kan klockan efter uppdragning hoppa igång, men den behöver förmodligen en service ändå, lite krångligare om det skulle vara en automat, vilket jag inte tror är i ditt fall.
    Kan rekomendera McGyver kolla på hans hemsida för service, finns nog fler här som kan ta på sig jobbet.
    http://urvintage.se/Service.html

eriksson850, Sandkvist och Camo00 gillar detta.
  12. Cougan

Cougan Stadsbo

Helt klart värt en service. Var just och hämtade ut denna, ny fjäder och nya oljor=500:- på Klockmäster.
    image.jpg

BoEtt, rogart-63, Icaras och 2 andra gillar detta.
  13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Om du vill kan jag serva den åt dig ? Har alla oljor och fett som behövs . Skicka mig ett pm om du är intresserad .

Anders Forsberg, Ariste, Icaras och 10 andra gillar detta.
  14. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Schysst av er alla att ni tar er tid att svara.. har knatat runt med klockan under dagen och gillar den skarpt ett nytt arband skulle nog göra susen...
    Rogart , tack jag hör av mig!

15. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jäklar vilken snygging!

16. Seagle

Seagle Bonde

Som tidigare sagts så kosta på en service, klockan är ju i helt otroligt fint skick! En väldigt trevlig känsla att bära ett så gammalt ur, särskilt med tanke på att det är arvegods.

17. Wiliamo

Wiliamo Präst

Kan bara hålla med, affektionsvärdet i klockor man fått ärva av föräldrar, mor- eller farföräldrar gör att några tusenlappar för service i sammanhanget är helt obetydliga. En riktigt fin klocka som jag tror du kommer uppskatta väldigt mycket när den väl fungerar. Lycka till!

18. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Tack Rogart-63 för snabb och smidig hjälp! Nu funkar klockan hur bra som helst, den kommer bäras med stolthet

Bifogade filer:

BoEtt, Anders Forsberg, Nisus och 14 andra gillar detta.
  19. MrJon

MrJon Bonde

Från:
    Jönköping
    Och det här är en av anledningarna till att jag älskar det här forumet! Grattis till en riktigt fin klocka. Kul att du beslutade dig för att serva.

20. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Vad kul! Riktigt fint skick på den. Hur är det med storleken? Har du vant dig?

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Snygg! Bra beslut!

22. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

Jo, det har jag absolut.. gick runt lite här hemma med en ännu mindre klocka.. när jag sen satte denna på armen kändes den helt perfekt... nästan så att mina större klockor känns för stora nu

Aurum, Icaras, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  23. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

..känns himla speciellt att ha samma klocka på armen som morfar en gång hade.. tack för hjälpen alla!

BoEtt, Aurum, Icaras och 3 andra gillar detta.
  24. Strindberg

Strindberg Biskop

...det är så där det börjar. Snart tycker du att 33-or är fullt rimliga och sneglar mot 31-or.

Martin Lovasz gillar detta.
  25. Tww
    Trådstartare

Tww Torpare

26. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag skall erkänna att min favoritklocka bara är 28mm bred. :D

Men jag är riktigt svag för 30- och 40-tal.

27. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Grattis till "nya klockan" och snyggt fixat av @rogart-63! :)

alexndr och rogart-63 gillar detta.
  28. Erekose

Erekose Torpare

Kom över ett litet Certina damur för 30kr som min fru visade sig verkligen började tycka om. Tyvärr fastnade den i uppdraget läge utan att röra sig något alls. Har skakat och misshandlat den på alla möjliga sätt utan att den börjat gå. Läser detta och sätter klockan på en sådan där kudde man har i en klockbox snurrar den fram och tillbaka några gånger och vips så börjar den gå! Som bonus så tror nu min fru att jag är grym på det här med klockor :)

Martin Lovasz och Aurum gillar detta.
  29. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    I fjädertrumma finns fett så man kan även testa att lägga klockan varmt.

Strindberg gillar detta.
  30. Strindberg

Strindberg Biskop

Bästa fultricket är jeansfickan. Pungvarmt och lätt omskakande.

Pauledward, Ariste och Martin Lovasz gillar detta.