• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan går fel...

Compiss

Patek
2-Faktor
Har mätt tiden i 4 dygn och märker till mitt förtret att min SD går ca 8.14 sekunder för fort per dygn.

De e inte ok, eller är det de?
Vad hade ni gjort?
Vad kan jag göra, till vilken kostnad?

De e ju faktiskt nästan en min/vecka som den felar. (56.98sek)

SCOC verkar inte gälla på min;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du testat att lägga den i olika positoner över natten? Ex kronan uppåt, kronan neråt, tavlan upp osv. Vissa klockor kan man få att gå mer exakt totalt sett över dygnet när man kommer på hur de behöver kompenseras över natten.
Hur gammal är den och hur är service historiken?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har du testat att lägga den i olika positoner över natten? Ex kronan uppåt, kronan neråt, tavlan upp osv. Vissa klockor kan man få att gå mer exakt totalt sett över dygnet när man kommer på hur de behöver kompenseras över natten.
Hur gammal är den och hur är service historiken?

Den är från 2000 och senaste fullservicen var hösten 2010.
Klockan har jag på mig under natten.
Finns något generellt tips om den går för fort? Typ krona upp.....
 

Emil

Cartier
+8 sekunder per dygn är enligt min mening helt okej, om du är riktigt känslig så kan du lämna in den och försöka vässa den några eller någon sekund för en smärre kostnad.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har för mig att det var typ.. Krona ner= går lite saktare.. Krona upp= går ännu mer långsamt.. Tavla upp= går fortare
 

Henryandy

Cartier
Gå till en Rolex AD, de har instrument och kan mäta direkt om den tappar eller fortar sig och kan ge dig förslag på åtgärd.
 
C

China

Guest
Gå till en Rolex AD, de har instrument och kan mäta direkt om den tappar eller fortar sig och kan ge dig förslag på åtgärd.

Ja, en tidsavvikelse på 8.14 sekunder tyder på att det behövs antingen regulering eller service. Man ska inte behöva hålla på och trixa med att lägga klockan i olika positioner för att få bättre tidshållning när det rör sig om en kronometer.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Låter mycket på en sådan klocka. Min IWC Mark XVI går 1-2 sek för fort per dygn, och den är inte ens kronografcertifierad utan baserad på ett (modifierat) ETA 2824-2-verk.
 

Ninen79

Audemars
Face up=+ några sek
Crown up= - några sek
Crown down= - ytterligare några sek
Gäller iallafall Rolex klockor...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla över flera dygn, inte bara ett. COSC bygger på medelvärden (bland annat). Man ska inte dra för stora slutsatser av ett dygn.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Förstår fullkomligt och tycker att det är på gränsen till ok. Min 16570 åkte in på service för att den fortade sig 12 sek/dygn.
10 sek på en relativt ny (nåja) cosc-certifierad klocka är nån slags magisk gräns för mig. En avvikelse över det stör jag ihjäl mig på. #analsomfan
 

jabla

Sarlacc
Tror det står i manualen för vissa Rolex-modeller hur man ska lägga den om jag inte minns fel.
Gällde väl främst 15XX calibern men här är den i alla fall
Rolex_Regulating_Positions.jpg
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Kan alltid leva med att den ökar (inom rimliga gränser, upp till 10sek/dygn) bara stoppa och köra igen! Klockor som saktar sig är djupt deprimerande!!! Jag hade inte gjort något åt det!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hur var det nu? Var den servad, din nya SD? Annars har den väl snurrat på sedan ca år 2000 och då tycker jag det är värt (läs: nödvändigt) att värdera en service. För en Rolex är +8 lite för mycket för mig, även om jag accepterar det på andra klockor. Vet inte varför jag är mer petig med mina Rolexar... (jo, det vet jag... förväntar mig MER helt enkelt...)

A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur var det nu? Var den servad, din nya SD? Annars har den väl snurrat på sedan ca år 2000 och då tycker jag det är värt (läs: nödvändigt) att värdera en service. För en Rolex är +8 lite för mycket för mig, även om jag accepterar det på andra klockor. Vet inte varför jag är mer petig med mina Rolexar... (jo, det vet jag... förväntar mig MER helt enkelt...)

A
Senaste service var hösten 2010.... Är det dags igen tro?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Om den skall in på service vart bör jag lämna den?
Nymans? Rob? Dr watch?
Jag bor i Sthlm.
Vet att Nymans tar knappt 5k inkl polering. Polering kostar 2200. Om jag inte vill ha polering dras kostnaden av i så fall?

Vad kostar det hos övriga? (Tycker de på Rob är mkt trevliga)
 
Topp