• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan går fel...

acce1999

Patek
2-Faktor
Senaste service var hösten 2010.... Är det dags igen tro?
Om servicen är gjord av Rolex-urmakare (service center eller återförsäljare) så bör det rimligen inte finnas någon anledning till service än på många år. Ruckning räcker. Om du har möjlighet så lämna in den hos Rolex-AD. Prata med urmakare på plats och be om ruckning. Han/hon kommer då också att kontrollera amplitud, så då får du ett indirekt kvitto på ev servicebehov.

Och eftersom du bor i Stockholm, så föreslår jag att du går till Rob E och ber att få prata med någon av urmakarna där. Ruckning är gjort över dagen. Eller inom någon dag om de har mycket att göra. De har dessutom rätt utrustning att trycktesta din SD, till skillnad mot många andra urmakare. Kostar en symbolisk summa, om ens det, jämfört med service.

mvh A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Testade tipsen från jabla och RicVin mf och efter ett dygn med klockan liggandes i sidovägen m krona uppåt ökade den endast 1,5 sek.

Men jag kan ju inte ha klockan liggandes så för att den skall gå rätt...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testade tipsen från jabla och RicVin mf och efter ett dygn med klockan liggandes i sidovägen m krona uppåt ökade den endast 1,5 sek.

Men jag kan ju inte ha klockan liggandes så för att den skall gå rätt...

Då tycker jag du ska göra som acce föreslår här ovan. Lämna in den på Rob för ruckning men du får nog bereda dig på att din klocka nog aldrig kommer att gå spot on beroende på hur du bär den och förvarar den över natten. Automatiska och mekaniska ur kommer alltid att ha en liten avvikelse. Givetvis vill man ha den så liten som möjligt men sen får man ta till knep som de vi tipsat om. 1,5 sekunder är alldeles utmärkt. Min Dweller drar sig nog 5-6 sekunder på dygnet. Dock inte servad på ett tag..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skall göra såhär:

Använda klockan under en vecka och ta av den på nätterna (har alltid haft klocka på natten) och lägga den krona upp och se utfallet. Hamnar jag inom SCOC så nöjer jag mig och lever med avvikelsen till det är dags att serva den. Hamnar jag utanför gör jag enl rekommendation från acce1999.

Stort tack för synpunkter och förslag.
Klockan 17.00 nästa lördag kommer svaret;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag antar att ni alla väntat med spänning!!!!

Klockan har denna lördag slagit 17 och jag skall nu delge resultatet

Klockan har vart avtagen på nätterna och legat på sida m kronan upp.

Den går lite för fort fortfarande men resultatet är bättre än sist. Den går nu 4,4285 sek för fort per dygn snittat på 7 dygn.

Med tanke på att det går rätt många sekunder på ett dygn känns detta ändå rätt ok, inte helt ok, men kanske något jag kan leva med.

Stort tack till samtliga för engagemang och tips!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Och de kollar även servicebehov? Man ska ju inte lacka på rost, så att säga.
Hmmm det vet jag faktiskt inte men antar att det ej föreligger något servicebehov då det genomgick en totalservice på nymans för tre år sedan.

Dock är frågan relevant men jag hoppas att de upplyser om det i så fall.
 

Sten

Cartier
Face up=+ några sek
Crown up= - några sek
Crown down= - ytterligare några sek
Gäller iallafall Rolex klockor...

Fast det är är väl beroende på hur klockan är ruckad, gäller inte samma bara för att det är Rolex?? För att min skall gå fortare (enl ruckningsprotokollet) och vad jag själv testat skall kl 12 vara ner mot marken. D.v.s. kronan åt sidan och klockan upp-och-ner.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kolla över flera dygn, inte bara ett. COSC bygger på medelvärden (bland annat). Man ska inte dra för stora slutsatser av ett dygn.

Jag tänkte precis säga detta (bortsett från cosc delen).

Ställ den, använd som vanligt i en månad, kolla hur mycket fel den visar efter en månad. Hur du rör dig påverkar tidshållningen på alla mekaniska klockor och ett dygn är troligtvis inte representativt för hur du rör dig över en månad.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tänkte precis säga detta (bortsett från cosc delen).

Ställ den, använd som vanligt i en månad, kolla hur mycket fel den visar efter en månad. Hur du rör dig påverkar tidshållningen på alla mekaniska klockor och ett dygn är troligtvis inte representativt för hur du rör dig över en månad.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mätningen gjordes vid två tillfällen över 7 dygn båda gångerna.

Men som sagt, nu lämnade jag den till nymans och hämtar den nästa vecka och hoppas att den går mer rätt :)
 

Emil

Cartier
trycktestar dem klockan när dem ruckar den? har fått för mig att vissa urmakare gör detta på rutin medans andra skiter i det. nu kanske det skiljer sig en hel del mellan rolexurmakarna och kalles ur förvisso, men detta är väl något som bör göras med jämna mellanrum.
 

Sten

Cartier
E
trycktestar dem klockan när dem ruckar den? har fått för mig att vissa urmakare gör detta på rutin medans andra skiter i det. nu kanske det skiljer sig en hel del mellan rolexurmakarna och kalles ur förvisso, men detta är väl något som bör göras med jämna mellanrum.
Enligt den Rolex-AD jag känner så måste de alltid trycktesta efter att ha öppnat upp klockan.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu har jag förvisso lämnat den till Nymans men haft den hos Rob innan och enligt dem så stämmer det Sten sade, öppnar de den, trycktestas den. Dock ej full utan till 100 meter endast.

En riktig test på min SD tar ca 4 dagar. Den trycks ner till 1220 och upp lika mkt och vid olika temperaturer några gånger enl urmakare på Rob.
 

Malcolm Y

Omega
Har mätt tiden i 4 dygn och märker till mitt förtret att min SD går ca 8.14 sekunder för fort per dygn.

De e inte ok, eller är det de?
Vad hade ni gjort?
Vad kan jag göra, till vilken kostnad?

De e ju faktiskt nästan en min/vecka som den felar. (56.98sek)

SCOC verkar inte gälla på min;)


Hur har du lyckats mäta ner till hundradelar, använder du nåt instrument?
 

Sten

Cartier
Nu har jag förvisso lämnat den till Nymans men haft den hos Rob innan och enligt dem så stämmer det Sten sade, öppnar de den, trycktestas den. Dock ej full utan till 100 meter endast.

En riktig test på min SD tar ca 4 dagar. Den trycks ner till 1220 och upp lika mkt och vid olika temperaturer några gånger enl urmakare på Rob.

Det var något nytt för mig att de inte automatiskt testar dess fulla kapacitet (300m för min Sub). Bra att få veta!
 

MattNatt

Cartier
Hur gick det med din ruckning Compiss?
Har nästan identiskt samma problem med en sub jag precis köpte. Den är fr 2010 och gick ca 15sek för snabbt. Lämnade in den på Jälmers Ur för service och nu går den endast 7,8sek/dygn (mätt genomsnittet på en vecka) för snabbt.
För mig är +7,8sek/dygn väldigt mycket då mina andra Rolexer diffar mellan -2 till +3sek/dygn.

Ska jag kanske vänta ett par månader så kanske den "segnar till" lite? :rolleyes: Tänker på att olja etc. kanske måste rumla runt lite i uret..?
 

MattNatt

Cartier
Hur gick det med din ruckning Compiss?
Har nästan identiskt samma problem med en sub jag precis köpte. Den är fr 2010 och gick ca 15sek för snabbt. Lämnade in den på Jälmers Ur för service och nu går den endast 7,8sek/dygn (mätt genomsnittet på en vecka) för snabbt.
För mig är +7,8sek/dygn väldigt mycket då mina andra Rolexer diffar mellan -2 till +3sek/dygn.

Ska jag kanske vänta ett par månader så kanske den "segnar till" lite? :rolleyes: Tänker på att olja etc. kanske måste rumla runt lite i uret..?

...och vad görs när man "ruckar"..? Kan man även rucka så den går snabbare?
 
Var den servad 2010 sist så är det inte heltomöjligt att det är dags igen 6 år senare faktiskt! Kan ju lämnain den och få den ruckad men finns inga garantier för hur länge det håller om det är dags för service.
 

MattNatt

Cartier
Var den servad 2010 sist så är det inte heltomöjligt att det är dags igen 6 år senare faktiskt! Kan ju lämnain den och få den ruckad men finns inga garantier för hur länge det håller om det är dags för service.
Nej, klockan är ifrån 2010. Nu 2016 gick den 15sek för snabbt och efter inlämnad service så går den nu 7.8 sek för snabbt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur gick det med din ruckning Compiss?
Har nästan identiskt samma problem med en sub jag precis köpte. Den är fr 2010 och gick ca 15sek för snabbt. Lämnade in den på Jälmers Ur för service och nu går den endast 7,8sek/dygn (mätt genomsnittet på en vecka) för snabbt.
För mig är +7,8sek/dygn väldigt mycket då mina andra Rolexer diffar mellan -2 till +3sek/dygn.

Ska jag kanske vänta ett par månader så kanske den "segnar till" lite? :rolleyes: Tänker på att olja etc. kanske måste rumla runt lite i uret..?
Hej.
Här ser du tråden jag skapade ca två år efter den servades.

https://klocksnack.se/threads/rolex-två-år-efter-service.49853/
 

MattNatt

Cartier
Hej.
Här ser du tråden jag skapade ca två år efter den servades.

https://klocksnack.se/threads/rolex-två-år-efter-service.49853/
Tack Compiss!
Är tyvärr väldigt dåligt insatt i hur urverken fungerar och vad som är vad i dem. Likaså resultatet av de olika mätningarna.
Beträffande ditt mätresultat så fick du stående ovationer på din seadweller. Mkt bl.a pga amplitud resultatet. Ca 287-310 om jag inte missminner mig. Vad är det den siffran visar på?
Och sen min, antagligen, lätt korkade fråga, vad för man när man "ruckar" klockan?
 

Konsul

Cartier
Att rucka påminner om att köra klockan i ett gummidäck i rörelse. Efter ca en timme har de 289-delarna blivit sams igen. Ganska enkelt... Om du frågar mig...
 
Topp