• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan klämtar för schweiziska klocktillverkare

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Se nedan artikel i Dagens Industri:
http://www.di.se/artiklar/2015/9/15/klockan-klamtar-for-schweiziska-tillverkare/

Vad tror ni. Kommer smarta klockor vara ett allvarligt hot mot de mekaniska kvalitetsuren? Jag tror att intresset och ökningen av kvalitetsuren kommer att fortsätta men de klockor i 1000-3000 kr intervallet med kvarts-urverk och anonym identitet får det svårare. Typ Tissot, Citizen och Certina t.ex.

Dessutom tror jag att DW, Boss, Armani osv. får det svårare då personer som köper dessa kanske är mindre intresserade av kvaliteten och historian kring finare ur.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte det kommer påverka tillverkare av mekaniska klockor alls (oavsett prisklass). Köpare av såna gör ett aktivt val eftersom det egentligen redan nu knappast finns nån bra anledning att köpa dylika. Förutom att de är just mekaniska.
Räknar däremot med en jäkla massa smartklockor från modehusen.
 

CarlV

Cartier
Dom som kommer att köpa AW i första hand är förblindade teknik bögar under 35år och av manligt kön!:)Kvinnor är klokare! Dom vill ha några snygga klockor så dom kan skifta när andan faller på! Männen som bär parfym klocka har nog bara en som visar tiden! Unga män ingen parfym klocka alls! Mobilen som i princip alla har! Visar ju också tid om det är det som man är ute efter! En mekanisk klocka är en spegling av en själ! Så AW konkurrerar i ett annat segment!
 

corbendallasx

Friends of KS
Det där måste ju vara den sämsta analysen någonsin.
Ingen pratar om Apple watch längre och den kan väl mer eller mindre räknas som ett fiasko. Lyckas inte Apple kommer inte dom andra heller att lyckas...

Valutan och den sjunkande kinesiska marknaden är nog större faror då.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det där måste ju vara den sämsta analysen någonsin.
Ingen pratar om Apple watch längre och den kan väl mer eller mindre räknas som ett fiasko. Lyckas inte Apple kommer inte dom andra heller att lyckas...

Valutan och den sjunkande kinesiska marknaden är nog större faror då.

Ja, jag skulle inte vilja ta i en sådan fiaskoprodukt med tång som bara på några månader lyckas ta 75% av marknadsandelarna av en 457% ökande marknad ;)

EDIT: En undran...har Apple vid något tillfälle påstått att AW kommer att ersätta den traditionella klockan?
 

zeke_varg

Omega
Finns ju en överhängande risk att de som köper denna typ av klocka kommer in på de tyngre drogerna. Perfekt! =) Riktiga klockor har jag svårt att se att de påverkas de närmsta 5-10åren iaf. Den nya typen av klocka har inte direkt rosat marknaden med oumbärliga funktioner. Framtiden kanske ger nya grejer.. va fan vet jag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Finns ju en överhängande risk att de som köper denna typ av klocka kommer in på de tyngre drogerna. Perfekt! =) Riktiga klockor har jag svårt att se att de påverkas de närmsta 5-10åren iaf. Den nya typen av klocka har inte direkt rosat marknaden med oumbärliga funktioner. Framtiden kanske ger nya grejer.. va fan vet jag.
Mja, har svårt att tänka mig att någon som enbart rockar AW får för sig att en dag börja googla information om en Patek.
Det lutar mer åt att personen väntar in AW 2.0 ;)
 
Jag tror att det är tillverkare som tex. Garmin och Suunto som borde vara mest nervösa då deras klockor (vad jag vet utan att ha ägt något från dessa märkena) har liknande funktioner som AW kan leverera.
 
Jag tror inte att smartklockornas inträde kommer att förändra hotet mot konventionella klockor så mycket. Det största hotet kom redan för snart 20 år sedan: Mobilerna. Tittar vi idag så ser vi att oerhört många under 30 år bär ingen klocka alls. De ersatte klockan med mobilen. De som bär klocka gör det av fler orsaker än att kunna se tiden. Jag tror inte man ska ta smartklockornas kommande succe' för given. Det är ju inte mycket man gör med smartklockan som man inte gör med mobilen också. Mest handlar det om att samma information hamnar på handleden. Men varför skulle så många som redan tycker att det går lika bra att ta upp mobilen ur fickan för att se tiden, som att bara vrida handleden, tycka att annan information är så mycket mer bråttom att avläsa?

Det är för tidigt att spå hur stort genomslag smartklockor får. Ännu så länge är det mest tekniknördar som skaffar dem. Sådana som sätter stort värde i att vara först. Jag tvivlar inte ett dugg på att de är nöjda och har uppriktig glädje av sin smartklocka, men vill poängtera att de är lika representativa för vanligt folk som en nörd av mekaniska klockor är. Och handen på hjärtat: Nog har de flesta av oss en tendens att oreserverat och överdrivet okritiskt hylla våra nyinköp? För att vi så gärna vill att vår nya pryl ska vara superduper på alla sätt. Därför tror jag att man ska ta alla oreserverade hyllningar av nyblivna ägare med en nypa salt. Prylen är säkert värdefull för dem, men är deras syn och livsstil representativ för den stora massan? Samma gäller alla som oreserverat spyr galla över den. Kan något personligt önsketänkande ligga bakom?

Vi får se var smartklockorna landar. Personligen gissar jag att de kommit för att stanna, dock tror jag inte de kommer att bli ens nära samma säljsiffror som mobiler, men tillräckligt bra för att överleva. Ska de bli en självklar följeslagare till mobilen för de flesta, måste de sjunka rejält i pris. Många vill inte betala för två hela mobiler så länge det är i stort samma funtioner. Högst troligt kommer priserna att sjunka när utvecklingskostnaderna är betalda och konkurrensen ökar. Vi får se.

Men angående trådfrågan tror jag personligen att det största och allvarligaste hotet mot konventionella klockor kom när mobilen kom, även om smartklockor mycket väl kan stjäla kunder från klocktillverkare i samma prissegment som smartklockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har lite svårt för pratet om "hot" hela tiden. Det är väl ingen som på fullaste allvar tror att det kommer att sluta tillverkas traditionella klockor bara för att det parallellt lanseras produkter som absolut tangerar användningsområdet, men långtifrån är konstruerade för att ersätta dessa.

Det är väl dessutom toppen för oss konsumenter om det då och då kommer en armbåge i sidan på klocktillverkarna så att de kanske skärper till sig något med vad jag anser vara orimliga prisökningar, undermåliga servicetider samt påfallande ofta dålig service hos återförsäljarna.
 

BCKSTRM

Rolex
Tänker såhär:
- Hur många medlemmar har KS ökat med per år den senaste tiden? Det säger något om att intresset ökat.
- Hur har ny- begagnatpriserna på Rolex, Omega, Tudor etc utvecklats? Det säger något om att intresset ökat.
Jag kan inte se hur en klockintresserad som idag köper en kloka för mer än 50k skulle ersätta den med en Apple-watch... Snarare tror jag att efterfrågan på exklusiva klockor bara kommer öka (med undantag för tillfälliga kriser etc).
 

BCKSTRM

Rolex
Valutan och den sjunkande kinesiska marknaden är nog större faror då.
Kina backar inte. De bara växer mindre än väntat (sett till BNP). Med andra ord blir det bara lite färre personer varje år som når över gränsen att ha råd med en Rolex, men det blir fler totalt sett varje år i alla fall ;) (beroende på hur Rolex ändrar priserna naturligtvis...)
 
Håller med om analysen de flesta gör i tråden, men det finns en annan aspekt. Om smartklockor blir något som de flesta har på handleden i framtiden blir frågan hur många som tycker det ser snyggt ut att ha en annan "riktig" klocka på andra handleden. Tror spontant att det är få som kommer känna sig bekväma att köra en klocka på varje handled. Vill man både använda smartklocka och vanlig, hur får man det att funka rent praktiskt?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tror inte smartwatches kommer att konkurrera ur riktiga Schweiziska, tyska och japanska högkvalitets ur.
Målgrupperna är helt olika som många har påpekat redan. Breitling har ju tyvärr redan solkat ned sig med sin B55 tyvärr.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om analysen de flesta gör i tråden, men det finns en annan aspekt. Om smartklockor blir något som de flesta har på handleden i framtiden blir frågan hur många som tycker det ser snyggt ut att ha en annan "riktig" klocka på andra handleden. Tror spontant att det är få som kommer känna sig bekväma att köra en klocka på varje handled. Vill man både använda smartklocka och vanlig, hur får man det att funka rent praktiskt?

Det stärker nog bara det mekaniska uret som statusmarkör...tror jag faktiskt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen ser jag AW som en gadget och inte en klocka. Valet står inte för mig mellan en mekanisk klocka och en AW. Andra kanske tänker annorlunda.
 

Divemaster

Cartier
Ja köpte nyligen en apple klocka hade den i en vecka ca. Sen sålde ja den till en arbetskamrat som va sugen på den. Antagligen en jättebra smart klocka om man nu gillar sånna klockor de gjorde inte ja iaf!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nej, personligen tror jag inte att försäljning av kvalitetsur kommer att påverkas negativt av lansering av diverse smarta klockar. Håller med @Denke ovan om att det är mer en pryl, och således inte konkurrerar i samma segment som ett mekaniskt ur.
Kanske kommer till och med fler att "uppgradera" till en mekanisk klocka efter att ha vant sig vad att återigen ha en klocka på armen!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Många herrar som köper fina eller/och dyra klockor gör det för att imponera på det täcka könet. Kommer det ske med en AW? Nej och de som eventuellt imponeras är nog inte sådana man vill ha. Kort sagt klockan/gadgeten är nischad mot en viss typ av nörd. Den typen av nörd som redan givit upp :D
 
Topp