• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan med på semestern?

wesly

Omega
Min första tråd här och nybliven ägare till en för mig dyr klocka Rolex 116613LB så man är ju lite nojig ☺️

Brukar Ni ha med era finklockor på semestern? Tänker endast på rånrisken igentligen. Själv åker jag till Malta i morrn och kan inte bestämma mig hur jag ska göra.
 

Måberg

Panerai
Beror nog egentligen på lite vart man åker men tror inte att rånrisken på just Malta skulle vara så mycket högre än i Sverige med tanke på alla trådar man läst här om personrån :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Rånrisk finns ju alltid, överallt.
Rör dig inte ensam i utsatta folktomma områden så minimerar du risken ordentligt.
Man måste ju leva också.
Däremot hade jag kanske inte flashat med en fin klocka om jag skulle till något riktigt ghetto.
Sunt förnuft.
 
Beror helt på var man rör sig och i vilket sammanhang; till Malta hade jag tveklöst tagit med klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jag tar alltid en finklocka en och beater med mig. De flesta hotell har ju värdeskåp på rummet för "den andra" klockan. Sen styrs valet om man skall ut sent eller ej.
 

Buckshot

Panerai
Att bli bestulen är ju illa nog men jag tänker mer på vad man kan bli utsatt för själv. Som att få en pistol eller kniv i nyllet. Får banditerna reda på att du har en klocka för säg 100 000kr så kan det nog hända mycket. Men Malta ska vara relativt säkert.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Jag tar med en eller 2 klockor, ej vintage dock då det vore trist att bli av med en klocka man inte kan ersätta lätt! Brukar åka till bla Mallorca och det känns säkrare än Stockholm om du frågar mig. Med sunt förnuft kommer man långt-ska man ut i nattlivet och inte hålla sig nykter o gå hem kanske man ska tänka annorlunda....jag har passerat den tiden dock;)
 

Jimpa

Panerai
Malta är toppen trevligt , klart klockan ska med! Däremot i fattiga favela områden i typ Brasilien så kanske du ska ha något annat på handlen. Ha det fint på Malta! Jätte trevligt och jag måste tillbaka dit snart jag med. Åkte även över till Cicilien när jag var där! Goda minnen :) välkommen till klocksnack med! Upp med bild på skönheten ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag tar med mig min SD4000 på semestrarna, den passar till stranden och kvällen.
Trist att inte använda det man har!:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förr tog jag alltid med mig typ 3-4 klockor när jag reste. De senaste åren har jag bara tagit med mig min bästa badbara klocka eftersom jag ogärna lämnar en dyr klocka på hotellet.

Hemförsäkringen täcker ju ändå upp till min dyraste klockas begagnatvärde om jag har den på armen. Att resa med favvoklockan är ett bra sätt att bonda med klockan.
 

wesly

Omega
Får se hur jag gör.
Här kommer en bild på skönheten alla fall
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    128.3 KB · Visningar: 177

Xalle

Audemars
2-Faktor
Välkommen! Om du kommer att gå omkring och vara nojig så kan väl klockan stanna hemma. Trist att förstöra en semester resa på det. Personligen så hade jag inte tvekat. Trevlig resa :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Baserat på alla historier här på KS där folk har blivit med med klockor, så har alkohol-intag oftast varit med på ett hörn.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även jag säger kör.
Jag funderade lite på om min dj skulle med på en tur tre veckor i fjällen. Den fick följa med som ensamklocka. Den stortrivs tror jag. Var lite oroligt för om den skulle fara illa med det funkar bra so far.

Som andra dagt, se upp för skumma områden. Om du åker dit för att supa och sprida vildhavre så kanske du skall fundera en gång till...

Så en bild. Från bastun igår dock.
image.jpeg
 

Molgan

Cartier
Som jag brukar säga, har man inte råd att förlora klockan på armen då har man köpt en för sig dyr klocka, dessutom täcker allrisk plus hos folksam 80k, med det kommer man ganska långt, utöver det finns det special-försäkringar och man tvunget vill betala för den "säkerheten". Blir man rånad är nog grejerna man blir av med det minst traumatiska i sammanhanget.

Men vad gäller en sällsynta vintage hade jag valt att ta med en modernare variant som går att ersätta och som utan betänkligheter kan följa med i havet och poolen.

Klart skiten ska med på semestern! I skogen, på beachen, på berget och på klubben! Lixom :cool:
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Beror på vart jag har åkt. I Sydamerika hade jag inte med mig någon klocka. Men semester i Europa har jag alltid haft på mig klocka.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Klart klockan skall med till Malta :) Åker själv till Kreta om en dryg vecka och då följer 16710:an med, tar dock med mig en gammal Tissot Touch som jag kan ha på stranden, fördelen med den är dessutom att den har inbyggd termometer så jag kan hålla koll på temperaturen :D
 
Topp