• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan påverkar kompassen, är den magnetisk?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Gjorde en märklig upptäckt idag.

Googlade lite om klockor och magnetism. Läste om nån pajsare som testade om hans klocka påverkade kompassen och då hade han testad både på en vanlig mekanisk kompass samt kompassen i en Iphone.

Sagt och gjort, av med klockan och igång med kompassen på min Iphone 5s. Ställde om den till "magnetic" och ta mig tusan så påverkar den kompassen.

Innebär detta då att min klocka är magnetiserad? Vore ju rätt bra om så var fallet då den går lite för fort just nu.
 
C

China

Guest
Påverkas kompassen och tidshållningen har ändrat sig, så är den nog magnetiserad. Dags för en tur till urmakaren.:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bara en säkerhetsfråga:

Klockan du testade med är inte en kvartsklocka?

EDIT:// Dessutom är de flesta (alla?) nyare mekaniska klockor skyddade mot magnetfält (mer eller mindre) så det är nog mer troligt att skyddet i klockan stör jordens magnetfält och där med kompassen.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Näe, har den det? Bevisligen eftersom den påverkas av bl a min klocka. Sitter väl nåt gyro i den har jag för mig!?

Ah, jag är så kass på det här. Ska sladda in till en urmakare och kolla upp detta.
Nej det sitter inget gyro i (en gyrokompass kostar MYCKET pengar), däremot sensorer som känner av i vilket läge man håller telefonen. Kompassen är en typ av elektrisk magnetkompass vilken enkelt beskrivet är ett chip som känner av magnetism.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Metall påverkar ju kompassen om det är en vanlig kompass. Tex så får man hålla ut kompassen från vapnet när man krigsar till det för att inte störa nålen.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Förstår att alla här sitter som på nålar för att höra vad som hänt med min magnetiserade klocka och tidhållningen. ;)

Har ännu inte lyckats ta mig till urmakaren men förhoppningsvis sker det idag.

Gjorde dock ett test med fler klockor och kompassen. Valde ut ett gäng klockor, automatiska, som går som de ska. De flesta var i rostfritt stål men jag lattjade till det med min Pelagos som är i titanium. Ingen av klockorna hade samma inverkan på kompassen som den "magnetiserade". Kompassen påverkades i princip ingenting alls av dessa.

Intressant att se vad som händer efter avmagnetiseringen.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Spänningen är oooooolidlig förstår jag :bored:

Fick klockan avmagnetiserad igår. Efter denna åtgärd så har den avsevärt mindre påverkan på kompassen. Ställde tiden mot fröken ur och lät den ligga över natten. Sitter nu på armen igen. På de 17 timmar som gått har den fortat sig 3 sekunder. Tidigare så gick den konsekvent ca +30 sec/24h :) Ska se hur den gått efter 24 timmar men jag är tämligen säker på att nuvarande trend håller i sig. Verket i fråga är ett ETA 2824-2.

Vad lärde vi oss av detta då?

Jo, om din automatiska klocka plötsligt går lite fort kan du med hjälp av en kompass kolla om den är magnetiserad. Finns säkert undantag men som en initial felsökning kan det vara till hjälp.

När jag ändå var i farten så passade jag på att beställa hem en "demagnitizer" från Ebay så jag slipper knalla till urmakaren nästa gång jag blir fundersam :D
 

Rivalen

Rolex
Har min kompass i annat rum än klocka. För 50 år sedan höll jag pappas klocka mot en rejäl magnet vi hade hemma "bara för att kolla lite" och den klockan gick inte en siffra rätt efteråt. Han skällde aldrig - utan det löste han genom att ta min konfaklocka åsså fick jag hans sabbade. Efter 2 månader gick han till urmakaren och om jag minns rätt så kunde de fixa hans. Jag fick i alla fall tillbaks min. Jag lärde mig nåt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske redan svarats på i tråden, men går klockan alltid för fort, eller kan den gå långsamt också, då den är magnetiserad? Och vad är det som gör att den går dåligt, China?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Då så. På 24 timmar gick den 3-4 sec för fort. Inom COSC alltså :)

Bra jobbat Doxa!

a6yqupe9.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu tog jag fram en kompass... Verkar som om typ alla mina klockor påverkar den beroende på var man lägger an klockan mot kompassen! Betyder det att alla mina klockor är magnetiserade?! Eller kan en kompass bli magnetiserad?
 

Ingeröd

Omega
Nu tog jag fram en kompass... Verkar som om typ alla mina klockor påverkar den beroende på var man lägger an klockan mot kompassen! Betyder det att alla mina klockor är magnetiserade?! Eller kan en kompass bli magnetiserad?

Är inte sättet att skydda mekaniska utverk mot magnetisk påverkan typiskt just att innesluta dem i ett järnhölje? Om det av konstruktionsskäl är ojämnt utformat, så torde det också påverka en kompass olika beroende på position.

Järn är magnetiskt som du vet :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är inte sättet att skydda mekaniska utverk mot magnetisk påverkan typiskt just att innesluta dem i ett järnhölje? Om det av konstruktionsskäl är ojämnt utformat, så torde det också påverka en kompass olika beroende på position.

Järn är magnetiskt som du vet :)

Ok, testade med en mobilapp också, och då rörde sig nålen knappt, men tog jag en stark magnet i närheten så hände det grejjer. Hur funkar en sådan app egentligen btw? För mig är det f-n hokus pokus :)

Frågan är kanske hur magnetisk klockan måste vara för att det ska påverka tidshållningen... och hur blir den magnetiserad från första början?
 

Smack

Omega
Ok, testade med en mobilapp också, och då rörde sig nålen knappt, men tog jag en stark magnet i närheten så hände det grejjer. Hur funkar en sådan app egentligen btw? För mig är det f-n hokus pokus :)

Frågan är kanske hur magnetisk klockan måste vara för att det ska påverka tidshållningen... och hur blir den magnetiserad från första början?
Finns precis som andra har varit inne på en magnetometer inne i din smartphone. Ett litet litet chip, typiskt utan rörliga delar, som känner av jordens magnetfält.

I miniatyr:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/MEMS_magnetic_field_sensor

Mer allmänt:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Magnetometer

Sen som jag skrev förut... Att ett objekt påverkar en kompass måste inte betyda att objekt i sig själv är "magnetiserat". Alla objekt påverkar kompasser mer eller mindre. Hur mycket beror på materialet.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Att lägga sin klocka på en Ipad är ett framgångsrikt recept för att få den magnetiserad, enligt urmakaren. Sen ska visst elektronik till röntgenutrustning på t ex flygplatser kunna skapa lite magnetism om man har otur.

De klockor som jag hade med i mitt kompasstest påverkade kompassen ytterst lite och efter avmagnetisering så gav Doxan ungefär samma effekt.

Testade med en pappersklämma i rostfritt som ligger bland skärmar och datorer på jobbet och den gav rejäla utslag på kompassen. Ska se om den går att avmagnetisera ;)
 
Topp