• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan släpar efter.

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag köpte nyligen en Seiko 6309 från -84 om jag inte missminner mig.
Klockan köpte jag här på KS och vill bara påpeka att jag inte anklagar säljaren för något fuffens alls.

Efter några dagar märkte jag att klockan släpade efter i tid. Jag har försökt att fastställa hur mycket och tror mig ha kommit fram till att den är efter cirka 2-3 minuter/dygn.
Finns det någon chans att man kan "rucka" (?) klockan så att den gå mer exakt/helt exakt? Kan det vara så att en service behövs och vad kan det kosta i så fall?

Understryker igen att säljaren inte är någon bov i mina ögon.
 
C

China

Guest
Dags för ett besök hos den lokala urmakaren, kostnaden vill jag inte spekulera i. Men en differens på 2-3 minuter per dygn är helt oacceptabelt för en Seiko 6309.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna risk finns tyvärr ALLTID med en så gammal klocka som inte är någorlunda nyservad (vilket jag i och för sig inte vet om den är).
Klockor behöver service helt enkelt. Har du mätt den över tid? -Alltså under flera dygn? Man bör inte dra slutsatsen för tidigt. Kolla mot fröken ur varje dygn under en vecka innan du drar några slutsatser.
 
Håller den tiden? Dvs. går lika mycket för sakta/dygn. Så KAN det räcka med att rucka den. Det brukar vara bättre att en klocka går lite för sakta än för fort, eftersom orons svängningar är för stora.
Går dom för fort brukar det oftast handla om seg olja eller smuts. Då behövs en service.
Jag har råkat ut för det då jag själv smörjt klockor men glömt rucka efteråt, blir då att klockan går för sakta.

Krånglig förklaring, kanske.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
BluesmanV8 skrev:
Håller den tiden? Dvs. går lika mycket för sakta/dygn. Så KAN det räcka med att rucka den. Det brukar vara bättre att en klocka går lite för sakta än för fort, eftersom orons svängningar är för stora.
Går dom för fort brukar det oftast handla om seg olja eller smuts. Då behövs en service.
Jag har råkat ut för det då jag själv smörjt klockor men glömt rucka efteråt, blir då att klockan går för sakta.

Krånglig förklaring, kanske.
Krånglig men bra förklaring! Fast vad är oron för något, och hur ruckar man egentligen en klocka? Tacksam för all kunskap jag kan suga upp :)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Oron är själva balansen, där fjädern sitter. Har du skaplig kontakt med en urmakare så kanske han visar dig hur en ruckning går till.
Det är inte jättesvårt men pilligt och oftast får man ta det i små steg och kolla tidshållningen mellan försöken.
Skulle du vara i närheten av Eksjö någongång så kan jag visa dig.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
BluesmanV8 skrev:
Oron är själva balansen, där fjädern sitter. Har du skaplig kontakt med en urmakare så kanske han visar dig hur en ruckning går till.
Det är inte jättesvårt men pilligt och oftast får man ta det i små steg och kolla tidshållningen mellan försöken.
Skulle du vara i närheten av Eksjö någongång så kan jag visa dig.
Ok, är det möjligtvis den där lilla +/- skalan/reglaget man ska illa åt endera håll?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Det stämmer bra. Går den ett par min sakta/dygn så pilla någon/några millimeter + och se vad det ger på ett dygn.
Det går ju också att kolla hur många sekunder den ändrar sig/timme och ta det gånger 24. Då får du dygnsavvikelsen på ett ungefär. Men var försiktig (lätt att slinta) och använd lupp och en mycket liten, 1 mm, mejsel. Ruckningsarmen brukar vara lättare att röra från motsatt sida, i förhållande till +- skalan. Titta noga innan så du ser ordentligt hur du ska göra.
Sedan fortsätter du att finjustera tills du tycker den går ok.
Blir det inte bra så är det nog en service som gäller.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
BluesmanV8 skrev:
Det stämmer bra. Går den ett par min sakta/dygn så pilla någon/några millimeter + och se vad det ger på ett dygn.
Det går ju också att kolla hur många sekunder den ändrar sig/timme och ta det gånger 24. Då får du dygnsavvikelsen på ett ungefär. Men var försiktig (lätt att slinta) och använd lupp och en mycket liten, 1 mm, mejsel. Ruckningsarmen brukar vara lättare att röra från motsatt sida, i förhållande till +- skalan. Titta noga innan så du ser ordentligt hur du ska göra.
Sedan fortsätter du att finjustera tills du tycker den går ok.
Blir det inte bra så är det nog en service som gäller.
Tack, då har jag inte varit helt ute och hojjat. Antog nästan att det var det som menas med att rucka, men det är aldrig fel att få det verifierat av någon annan :)
 
Mr. Argonaut om dubtycker, att du är ute och seglar så finns det en liten bok. Jag tror jag köpte den från Urtid. Den heter Amateur Watchmakink. Köp och läs. Väl värt besväret.
G
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Granger9050 skrev:
Mr. Argonaut om dubtycker, att du är ute och seglar så finns det en liten bok. Jag tror jag köpte den från Urtid. Den heter Amateur Watchmakink. Köp och läs. Väl värt besväret.
G
Tack för tipset, ska kolla den om jag orkar, fast jag gillar att segla som f-n ;) Och det är lite skönt att inte veta exakt allt själv, HELA tiden ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läs via länken jag lade upp. Du vill INTE dra i fel arm! Du kan även använda en tandpetare när du gör det.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Läs via länken jag lade upp. Du vill INTE dra i fel arm! Du kan även använda en tandpetare när du gör det.
Gjorde det, så tack för tipset, och det visade sig att jag gjort hyfsat rätt de gånger jag testat själv :) Bara kul att få det bekräftat, och utan vi medlemmar som undrar om saker av olika karaktär, blir ju forumet mindre levande.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag köpte nyligen en Seiko 6309 från -84 om jag inte missminner mig.
Klockan köpte jag här på KS och vill bara påpeka att jag inte anklagar säljaren för något fuffens alls.

Efter några dagar märkte jag att klockan släpade efter i tid. Jag har försökt att fastställa hur mycket och tror mig ha kommit fram till att den är efter cirka 2-3 minuter/dygn.
Finns det någon chans att man kan "rucka" (?) klockan så att den gå mer exakt/helt exakt? Kan det vara så att en service behövs och vad kan det kosta i så fall?

Understryker igen att säljaren inte är någon bov i mina ögon.
Har samma problem med min nya 6309. Fick du den servad? Hur gick det? (Jag visste om att den gick knas när jag köpte den)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ni som kan detta med mekaniken....

Padin började sacka 25-40 sec/dag och har gjort typ i nån månad. Bestämde mig för att skicka in för ruckning.
Igår 07:00 hackade jag klockan och synka med text tv, så jag kan ge KM Globen siffror innan de ger sig på den.

Men idag går klockan +2 sec/dag:bag:

För fassen, är det så att man kan ha "tur" när man hackar och ibland inte??
Blir inte klok på klockfan.
 
Topp