• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan under macheten?

Visa klockan eller dölja?

  • Har klockan alltid synlig på handen!

    Röster: 28 54.9%
  • Aldrig över min döda kropp klockan skall vara under macheten. Basta!

    Röster: 23 45.1%

  • Totala väljare
    51

Xalle

Audemars
2-Faktor
Vad är grejen att klockan skall alltid vara under macheten? Då kan man ju inte se sin Babe!? Har man högtidsfrack har man väl ett fickur. Är det så fasligt att ha klockan synlig på handleden till vardags/fest med skjorta och kavaj? ( jag vet att det finns en ful skjorta sydd i helvetet med en klock machete så inga bilder på den tack).

Så till frågan har du klockan alltid under macheten med skjorta och varför?

Eller är det nonsens ifrån urtiden när klockorna inte var vattentäta/tåliga?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har klockan dåld under skjortan och sen under dagen glider den fram lite så halva syns ibland. Inget som stör mig då jag inte har min klocka för att visa upp för folk.
Förstår inte hur du menar. Ska man kapa kavaj och skjortarm på vänster sida för att klockan ska synas?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Manschett
image.jpg

Machete
image.jpg
 

Mudfold

Cartier
Behöver ha cuffarna på största hacket om klockan ska in under. Ser förjävligt ut. Känns slappt och ärmarna hänger ner på handen.. Därav sitter klockan synligt hela tiden så jag kan ha cuffarna så tighta som möjligt
 

sjodan

Omega
Du menar nog manschett, dvs linning eller kant som avslutar ärmen på en skjorta. Machete är en storbladig kniv som ofta används för att bereda sig väg genom jungeln, om man nu har behov av det. Den typ av skjorta som har manshetter bär jag bara på bröllop och begravningar så frågeställningen är inget större problem för mig. Machete skulle jag vilja ha på jobbet men jag får antagligen inte.

Vänligen.
 

Psykel

Patek
Den verkliga frågan är ju då om ni har macheten under manschetten. ;)
Skämtåsido... Jag bär oftast casual skjortor, typ flanell och liknande, med lite vidare manschetter. Så det blir lite som det blir, så att säga. Glider den in under så gör den det. :)
 

Greven

Audemars
Hehe beklagar jag har dyslexi på riktigt så det blir lite fel ibland :(
Förklarar lite förvirringen. Ett tips är att gå in och ändra i trådstarten och rubriken så fokuserar svaren mer på din ursprungsfråga.

Till ämnet och frågan: Personligen så tycker jag det är schysst när klockan anas under manschetten och blir mer eller mindre synlig. Blir lite sobert och lagom diskret. Har man tur kan man få frågor om klockan och då visa den i sin helhet och vips så har man en härligt klockkonversation :)
 
Senast ändrad:

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha! Underbart snurrig tråd! :D

För mig brukar det inte vara något problem. Klockan glider ganska enkelt in under manschetten. Bara att vicka lite på handleden så kommer den fram. Men visst har man höga klockor eller smala manschetter kan det ju vara lite knepigare. Så föredrar jag att ha den synlig.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du menar nog manschett, dvs linning eller kant som avslutar ärmen på en skjorta. Machete är en storbladig kniv som ofta används för att bereda sig väg genom jungeln, om man nu har behov av det. Den typ av skjorta som har manshetter bär jag bara på bröllop och begravningar så frågeställningen är inget större problem för mig. Machete skulle jag vilja ha på jobbet men jag får antagligen inte.

Vänligen.
Nu skall jag rätta dig. Manschetter har alla långärmande skjortor. Du tänker på dubbelmanschett eller så kallad fransk manschett där man ofta bär lösa manschettknappar till.
Till ämnet - jag bär klockorna så att de kan slinka in under manschetten. Har jag en större klocka (typ mina stora dykarur) så slinker de helt enkelt inte lika lätt under skjortan, men det gör inget då jag inte bär dessa klockor vid striktare klädsel eller sällan till kostym.

//Rozzy
 

Ponlarsson

Panerai
Behöver ha cuffarna på största hacket om klockan ska in under. Ser förjävligt ut. Känns slappt och ärmarna hänger ner på handen.. Därav sitter klockan synligt hela tiden så jag kan ha cuffarna så tighta som möjligt
Oftast så för mig också. På Raffes skjortor går det inte spänna åt mer och de är ändå så korta så det behövs inte. Nu brukar dock de skjortor jag har ändå lämna plats åt klockan, ifall man "trycker" in den under manschetten.

Så för att svara på tråden. Åker den under så gör den, om den inte gör det så åker den inte under. Håller inte på att ta fram eller stoppa in den.
 
Topp