• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan under macheten?

Visa klockan eller dölja?

  • Har klockan alltid synlig på handen!

    Röster: 28 54.9%
  • Aldrig över min döda kropp klockan skall vara under macheten. Basta!

    Röster: 23 45.1%

  • Totala väljare
    51

Taxman

Rolex
2-Faktor
Men det är väl vett och etikett som är den bakomliggande orsaken?

Nja, det vet jag faktiskt inte om det är. Jag skulle snarare säga att det har att göra med att armbandsur förr alltid var så pass nätta att de gick under manschetten helt utan problem. Om klockan är för stor kan det ju se lite muppigt ut kanske. Som en klump runt handleden och en uppknögglad skjortärm ovanför det.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Synlig!(?)
1439371932616-1675024203.jpg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Men om jag förstår det rätt så finns det inget riktigt eller fel så länge man kan bära upp klockan. ..
 

Apansson

Torpare
All respekt, men vad grundar sig kutymen sig i förutom att stora klockor kan se fel ut? Eller svarade jag på min egen fråga?
Har ingen aning. Har läst det här på forumet och det ser fel ut. Grundar sig kanske i det här med "subtil elegans", att du inte ska behöva flasha det du har, men om någon råkar se så ska det givetvis vara bra nivå på det. Har ingen aning. Bara fel med en snyggt sittande kostym och en för stor klocka som hör hemma på beachen eller till den lediga looken.
 

Ponlarsson

Panerai
Har du skjorta så ska klockan vara under manschetten, annars har du fel klocka (läs dykare/vräkig sportklocka) till din skjorta.
Testa att knäppa manschetterna på en skjorta från Eton på innersta knappen. Då får du använda kraft för att få in en 11 mm tjock Longines under manschetten. Så att vara så svart/vit som du är här tycker jag inte man ska vara.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har du skjorta så ska klockan vara under manschetten, annars har du fel klocka (läs dykare/vräkig sportklocka) till din skjorta.
I min värld så handlar det om helheten, hur man bär upp det. Jag har inga som helst problem att bära såväl 36 mm som 42 mm till kavaj, skjorta eller kostym. Men det är klart en plopp eller liknade går jag nog bet på. Tycker faktiskt det är ganska snyggt när klockan kommer fram o passar med övrig klädsel. Fast jag är ju också jävligt vass på att bära upp saker :)

Sen vet i fan om inte denna tråden hör hemma i lifestyle
 

JesperO

Rolex
Personligen tycker jag det fånigaste som finns är när någon tvingar upp skjortmanschetten för att få plats med en alldeles för stor klocka.
Men så är jag lite svag för dressare som kan smita in under manschetten - lite understated, behöver inte skrika ut att här har jag en fet dinka...
 

Apansson

Torpare
Testa att knäppa manschetterna på en skjorta från Eton på innersta knappen. Då får du använda kraft för att få in en 11 mm tjock Longines under manschetten. Så att vara så svart/vit som du är här tycker jag inte man ska vara.
Har flertalet eton superslim, och min DD går in under enkelt om man kör innersta knappen...
 

Apansson

Torpare
I min värld så handlar det om helheten, hur man bär upp det. Jag har inga som helst problem att bära såväl 36 mm som 42 mm till kavaj, skjorta eller kostym. Men det är klart en plopp eller liknade går jag nog bet på. Tycker faktiskt det är ganska snyggt när klockan kommer fram o passar med övrig klädsel. Fast jag är ju också jävligt vass på att bära upp saker :)

Sen vet i fan om inte denna tråden hör hemma i lifestyle
Möjligt, alltså Rolex sportisar är ändå rätt tunna, men typ en PO med den höjden till skjorta ser fel ut om ärmen ej är uppkavlad. Fantastisk klocka, men tycker det ser dumt ut där. :)
 

POO

Panerai
Var ska klockan annars vara? Va?
Ska man ha macheten knölad ovanför klockan?? Blir ju ännu dummare om man har klockan på sig som folk, dvs ovanför "knutan" istället för som någon form av stödkrage till en förslappad hand!
 

Apansson

Torpare
Var ska klockan annars vara? Va?
Ska man ha macheten knölad ovanför klockan?? Blir ju ännu dummare om man har klockan på sig som folk, dvs ovanför "knutan" istället för som någon form av stödkrage till en förslappad hand!
Nej, du ska ha rätt klocka eller ingen klocka till skjorta. Går den inte in under manschetten på ett snyggt sätt så ska du inte ha den! :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Möjligt, alltså Rolex sportisar är ändå rätt tunna, men typ en PO med den höjden till skjorta ser fel ut om ärmen ej är uppkavlad. Fantastisk klocka, men tycker det ser dumt ut där. :)
Här kommer ett gränsfall.
En bild från i höstas. PO har medvetet glidit ner för att se hur detta såg ut. Visst den syns men i verkligheten ser det inte så stort ut som det kanske gör på denna bilden.
image.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Jag vet inte riktigt vad ni köper för storlekar på era skjortor men med rätt storlek håller sig manschetten på plats. Klockans normala position på handleden brukar ju vara ungefär där manschetten normalt håller sig. Så ärmöppningen bör ju vara så vid att klockan får plats under manschetten. Vill man kolla så är det ju enkelt att "flippa" ut klockan. Kör bara "större" klockor 40-45mm o det är aldrig något problem.
 

egbert

Panerai
Nej, du ska ha rätt klocka eller ingen klocka till skjorta. Går den inte in under manschetten på ett snyggt sätt så ska du inte ha den! :)
+1
Fet sportklocka till skjorta är som grova skor till finbyxor eller kosse. Stil är en helhet.
Dessutom äter dykringar manschetter till frukost.
Men rulla upp ärmarna ett par vik, då kan det funka!

(Obs, funkar dock inte att rulla upp finbyxorna till grova skor...)
 
Topp