• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockarmband, bälte och skor i samma färg..?

Matchar du skor, bälte och klockarmband?

  • Ja

    Röster: 10 16.7%
  • Nej

    Röster: 27 45.0%
  • Oftast, men inte alltid

    Röster: 12 20.0%
  • Om det är ett extra fint sammanhang

    Röster: 11 18.3%

  • Totala väljare
    60

Sond

Patek
En fråga jag har svårt att förhålla mig till är den gamla "regeln" att bruna/svarta skor ska åtföljas av bälte och klockarmband i samma färg. De extrema säger ju även att portföljen ska följa i färg, men den tycker jag är så extremt att vi kan lämna därhän.

Men, hur ser ni på skor, bälte och klockarmband i samma färg? Jag får nog erkänna att jag försöker följa detta. Men frågan är om det inte är allt för komplicerat och insnöat..? Det kräver ett antal klockor om man inte ska byta band stup i ett plus gärna några klockor på länk.
 

TKVF

Panerai
Eller så.krävs det att du aalltid har samma färg på skorna och bältet. Och då varierar med olika klockor på samma band.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Well - har man länk på klockan så är det ju relativt lätt att ha samma färg på skor som skärp (dvs brunt läder på skärp och skor)

Kan tycka att inte alla klockor med svart tavla passar på brunt läderband, och då kan det bli lite over the top att slaviskt byta klocka till nått annat för att man har brunt på skor och skärp

Övermatchning blir oftast inte bra - får mig att tänka på Dressmans färdiga paket med skjorta, slips och näsduk som går ton-i-ton.... hua :nailbiting:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Brukar köra samma stuk så långt det går. Kör ibland skinnband ibland länk, beror på klocka och vad man känner för.

Alltid bälte och skor i samma nyans, eftersom min portfölj är brun och jag har flest bruna skor blir det så med portföljen också. Däremot tycker jag man ska undvika färgmatchning på den nivån när det inte gäller mer diskreta färger såsom svart eller brunt.
 
  • Like
Reactions: PIC

Sond

Patek
Brukar köra samma stuk så långt det går. Kör ibland skinnband ibland länk, beror på klocka och vad man känner för.

Alltid bälte och skor i samma nyans, eftersom min portfölj är brun och jag har flest bruna skor blir det så med portföljen också. Däremot tycker jag man ska undvika färgmatchning på den nivån när det inte gäller mer diskreta färger såsom svart eller brunt.
Håller med om färg. Det jag avsåg var svart och brunt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
För det första kräver det en klocka som inte är på länk, och annars ska du i så fall byta klocka, eller band på klockan så att det matchar det du valt för dagen Här gäller det att förbereda eller stiga upp extra tidigt!;)
Har oftast klocka med länk, så jag håller mig till att matcha bälte och skor.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Njaee, inte riktigt.
Man kan ju matcha utan att färgmatcha..
Har dock börjat köra mycket tuck in på senaste tiden, min tjej gillar det inte men jag känner mig som en Italiano !
 

David

Bödeln
Jag försöker hålla mig till brunt eller svart, även på portfölj/väska. Däremot bryr jag mig inte om att matcha nyans/ytbehandling, jag försöker till och med undvika det.

Idag är ett undantag, då jag saknar både band och bälte i vitt/grått. :)

null_zpsaf6cce8c.jpg


En av anledningarna till att jag aldrig kommer att köpa en klocka i tantguld är att jag är rätt oförtjust i skor, bälten, knappar, etc med gulmetallsdetaljer.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Precis som MK matchar jag i metall. Riddarrustning, patronbälte och submariner....

Neeeeeej nu ljuger jag men jag matchar allra oftast skor och bälte, det övriga bryr jag mig inte om.
 

DrDre

Patek
Det är ju svårt att få till en 100%-ig matchning med båda sko/armband och med ringar/manchettknappar/kavajknappar etc. En av de få klockor jag kan komma på som funkar med allt och till alla tillfällen är en Datejust i G/S. Oavsett bälte och skor, vigselringar, etc och tillfälle (fest eller vardag), så funkar den.
 
Topp