• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockarmband med för litet hål: hur bäst åtgärda?

Jag pratar nu om hålet för pinnen [ja den heter säkert nåt men...] som sätter fast armbandet med själva klockan. Jag beställde ett mycket fint hirsch-armband med gummi på undersidan och läder ovansidan, men pinnen på min klocka var alldeles för tjock. Enkla tvångsåtgärder funkade inte, och jag undrar vad, förutom "lämna tillbaka bandet" klocksnacks vise har för tips att komma med. Är det nåt en lämplig expert kan fixa i ett nafs, finns det någon specialutrustning, går det att köpa smalare pinnar i valfri storlek?
 

Husse

Patek
Jag pratar nu om hålet för pinnen [ja den heter säkert nåt men...] som sätter fast armbandet med själva klockan. Jag beställde ett mycket fint hirsch-armband med gummi på undersidan och läder ovansidan, men pinnen på min klocka var alldeles för tjock. Enkla tvångsåtgärder funkade inte, och jag undrar vad, förutom "lämna tillbaka bandet" klocksnacks vise har för tips att komma med. Är det nåt en lämplig expert kan fixa i ett nafs, finns det någon specialutrustning, går det att köpa smalare pinnar i valfri storlek?

Är det alldeles på tok för litet hål?
Om inte, när vi monterade gasolslangar så tipsade mekanikern mig om att använda klick(!) på nya gasolslangar. Fungerar perfekt och skadar inte gummit! (Tack och lov:))
 

Camo00

Patek
Du vill alltså köra originalspännet till klockan, men pinnen är för tjock för Hirsch-bandet?
Då är ju enda alternativet att vidga hålen, med milt våld?
 
Är det bandstiften du menar så finns det olika tjocklekar på dom.
Var precis så att det gick att montera hirsh robby på min speedy pro med standard bandstift.
 
Du vill alltså köra originalspännet till klockan, men pinnen är för tjock för Hirsch-bandet?
Då är ju enda alternativet att vidga hålen, med milt våld?

Ja det är alltså stiftet (som jag nu kollar upp att det heter) som är för tjock för Hirsch-bandet. Men jag tycker så mycket om det att jag vill, med våld eller mild övertalning, hitta ett sätt att träda igenom det ändå. Alternativt byta stift, om det är något som finns att tillgå i alla möjliga dimensioner. (I så fall gärna tips på tillvägagångssätt.)
 
Är det f.ö. någon som har rekommendation på välsorterade urmakare i centrala Stockholm där sannolikheten att hitta ett stift med rätt dimensioner maximeras?
 
Stort tack @Stroboman, klick gjorde susen! Hälsa din gasolslangsmekaniker och tacka om du träffar honom igen!

Nu har jag äntligen lyckats pimpa upp min Fenix 5S. Jag vet, på detta kära forum tycker nog merparten att det är helgerån att ens bära en gps-klocka, och jag håller med. Men ibland är funktion bara så enormt fantastiskt, och jag har inte kunnat ta av mig denna Garminklocka sen jag köpte den. Den gör allt! Och nu har den åtminstone ett anständigt band.

Tack för all hjälp!

20170515-DSC_4153.jpg
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Stort tack @Stroboman, klick gjorde susen! Hälsa din gasolslangsmekaniker och tacka om du träffar honom igen!

Nu har jag äntligen lyckats pimpa upp min Fenix 5S. Jag vet, på detta köra forum tycker nog merparten att det är helgerån att ens bära en gps-klocka, och jag håller med. Men ibland är funktion bara så enormt fantastiskt, och jag har inte kunnat ta av mig denna Garminklocka sen jag köpte den. Den gör allt! Och nu har den åtminstone ett anständigt band.

Tack för all hjälp!

20170515-DSC_4153.jpg
Kul att mitt tips funkade:)!
Såg riktigt fint ut!
 

Hugii

Audemars
Stort tack @Stroboman, klick gjorde susen! Hälsa din gasolslangsmekaniker och tacka om du träffar honom igen!

Nu har jag äntligen lyckats pimpa upp min Fenix 5S. Jag vet, på detta kära forum tycker nog merparten att det är helgerån att ens bära en gps-klocka, och jag håller med. Men ibland är funktion bara så enormt fantastiskt, och jag har inte kunnat ta av mig denna Garminklocka sen jag köpte den. Den gör allt! Och nu har den åtminstone ett anständigt band.

Tack för all hjälp!

20170515-DSC_4153.jpg
Man kan med andra ord alltid lita på Klick när det är trångt. :)
 

PerS

Omega
Jag hade samma problem när jag skulle montera ett hirsch performance på min submariner med feta bandstift. Jag vidgade hålen i bandet med en borr av samma tjocklek som bandstiften. Funkade bra och jag kan ta ut bandstiften igen när jag byter till länk eller nåt annat band.
 

Zacko

Omega
nästintill alla uraffärer har stift som kommer passa för en mindre peng så behöver man inte slita på tillverkarens originalhål. Utan att kunna Hirsch överdrivet bra vet jag att dom håller grym kvalitet så misstänker jag att dom har skapat bandet för optimal hållbarhet.
 
Topp