• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbudget jämfört med lönn.

Owaysis

Cartier
Lönn är mer viktigt när det gäller gitarrer skulle jag påstå.

MapleNeck4.jpg
 

Nexus

Panerai
Har sett till att hålla mina fasta utgifter riktigt låga, så jag skulle nog kunna lägga 50% av min årsinkomst på klockor och fortfarande ha ett drägligt levererne.
livet som student var ganska härdande, bortsett från den förnedrande detaljen att jag fick gå över till att röka maskinrullade cigarrer på heltid under mitt första studieår. Aldrig mer att jag utsätter mig för det. Aldrig!
 

Galaxy

Rolex
Skulle kunna, som i hur många procent av 1 års lön jag skulle kunna köpa en klocka för, efter att allt annat "nödvändigt" är betalt, eller hur många procent av min årslön jag tycker det är rimligt att maximalt lägga på en klocka?

Jag skulle kunna lägga 100% av min årslön på en klocka, eftersom jag bor hemma och pluggar :D Och i framtiden planerar jag ju på att tjäna några Perpetual Calendar-PPs per år, så det blir svårt att säga vad som vore rimligt, 25-30% kanske...
 

jabla

Sarlacc
Brände 33% av min årsinkomst på klockor 2014 men det betyder inte att jag levde på resterande när skatten var betald, mestadels kom pengarna från annat kapital.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Årsinkomsten av lön är väl högst ointressant i denna frågan. Det som är intressant är väl ändå hur vi resonerar kring klockbudget kontra intäkter. Vad någon har i lön från sitt "jobb" bryr jag mig inte om. Däremot om någon spenderar 70% av sina intäkter (drogförsäljningar, aktieutdelningar eller dylikt) på klockor då har vi en sjuk jävel:)
Dock för att följa TS frågeställning har jag som mest "spenderat" ca 40% av min årslön på en enda klocka under året som gått.
 
  • Like
Reactions: SFS

Apansson

Torpare
Under min klockperiod september 2013-december 2014 har jag hittills lagt ner mer pengar än vad jag tjänat in från förvärvsarbete. Pratar vi om samtliga inkomster under denna period har jag kanske tryckt iväg nånstans 25% på klockor.
 
  • Like
Reactions: SFS

hedbrg

Panerai
Avsätter 2% av min bruttolön varje månad för kommande inköp på löpande basis. Blir de för mycket pengar över i slutet på månaden avsätter jag en slant till.
 
Topp