• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbudget jämfört med lönn.

JAkesson

Omega
Slog lite fort på räknaren, 9% av disponibel inkomst efter skatt i år. Då har jag tom. räknat med golfklockan..

Som det är just nu så lägger jag undan ca en tusenlapp i månaden inför nästa mer ordentliga köp.
Det blir ju långt under 2014:s nivåer. Snål jävel är jag tydligen.
 

Lowe92

Cartier
För mig har det blivit ca 5% i år men är då student och jobbar bara på somrarna så om man räknar på ren lön blir det nog närmre 20%, blir ju inte så mycket över på CSN tyvärr. Hoppas dock på att kunna höja det nästa år genom att köpa åtminstone en av klockorna jag verkligen suktar efter. ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Föredrar att räkna kostnad för klockköp (pris-försäljningspris) istället för utgift och då blir det ju mycket roligare. Typ 1% "brändes" på klockägande förra året.

Vad har jag investerat i klockor av en årslön? 8% just nu tror jag.
 

Marquise

Omega
Vafan tjänar ni då?

INTE OKEJ!


exempel.jpg
 

Johan12

Breitling
Över vilken tidsperiod pratar vi? Min tanke är att lägga en lön från tjänsteresa med övertid+traktamente på ett riktigt ur men sen är ju inte tanken att köpa ett till året eller till och med 2 åren efter ^^
 

Johan12

Breitling
Hittade denna på flashback, man blir ju nästan lite glad att när man ser att nån gjort en formel för det ^^

X= klockans pris
Y= nettoinkomst
Z=kapitalvinster+andra intäkter
K=tillgängligt kapital
X=(Y+Z)/24+K*0,01

Sen innebör det ju att en klocka för 61k kräver en årslön på 1mille och det dubbla i sparat kapital :/
 
Topp