• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbudget jämfört med lönn.

BadkarsPiraten

Vacheron
Över vilken tidsperiod pratar vi? Min tanke är att lägga en lön från tjänsteresa med övertid+traktamente på ett riktigt ur men sen är ju inte tanken att köpa ett till året eller till och med 2 åren efter ^^


Tanken är en sak.

Vi alla vet att du kommer köpa fler samma år ändå. Bara dumt att försöka lura sig själv ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
När jag var... "mer ung" och utan familj att ta hänsyn till så gick det bra att samvetslöst bränna pengar (så länge som sparkontot och räkningarna fick sitt). Men nu med ett gäng ungar, fru, hus, etc. så dyker alltid frågeställningen upp om man skall lägga de överblivna pengarna i ett "framtida ny bil"-konto, låta frun få lyxa till det lite mer, bättre skor/jackor/cyklar/grejjer/etc. till barnen, mer familjeaktiviteter typ semestrar och sånt, framtida sparande till barnen, andra konsumtionsprylar till familjen så som nytt ljudsystem/TV/PS4/paddor, eller på fler lyx-klockor till mig själv.

Jag vet ju redan var svaret från det kollektiva KS-samhället svarar på frågeställningen ovan, och jag sjunger gärna med i kören. Men i det livet utanför KS så blir de faktiska prioriteringarna lite annorlunda...

För att svara på TS-frågan: i år drygt 1%...
 

JayJay

Rolex
När jag var... "mer ung" och utan familj att ta hänsyn till så gick det bra att samvetslöst bränna pengar (så länge som sparkontot och räkningarna fick sitt). Men nu med ett gäng ungar, fru, hus, etc. så dyker alltid frågeställningen upp om man skall lägga de överblivna pengarna i ett "framtida ny bil"-konto, låta frun få lyxa till det lite mer, bättre skor/jackor/cyklar/grejjer/etc. till barnen, mer familjeaktiviteter typ semestrar och sånt, framtida sparande till barnen, andra konsumtionsprylar till familjen så som nytt ljudsystem/TV/PS4/paddor, eller på fler lyx-klockor till mig själv.

Jag vet ju redan var svaret från det kollektiva KS-samhället svarar på frågeställningen ovan, och jag sjunger gärna med i kören. Men i det livet utanför KS så blir de faktiska prioriteringarna lite annorlunda...

För att svara på TS-frågan: i år drygt 1%...
Kan skriva under på allt i ditt inlägg... Förutom procentsatsen som i år blev lite högre, vilket sannolikt innebär lägre nästa år. Prioriteringar som sagt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Fast mat är ju en av få höjdpunkter i detta värdelösa liv...
Jag är med dig, det finns inte nog med mål per dag!
Bild från någon vecka sedan då jag gjorde borsjtj
image.jpg
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Noterade först nu att det står hade kunnat, 98 procent. Blivit av med fru och barn,bott i tält och duschat på jobbet,strikt nudeldiet och sportat i princip valfri klocka. Tur att man har tydliga spärrar
 

Galaxy

Rolex
Har lagt 180% av "årslönen" som student år 2014 (förutsatt att den sista klockan hinner köpas)... Bra prioriterat, såhär i efterhand!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag betalar och köper det ju måste, resten hamnar på kontot... När kapitalet och kliandet i fingrarna får kritisk gränsen köps det en klocka, om det är det jag är sugen på. Annars reser jag någonstans.
 

Andrew

Cartier
Min lönn? Jag önskar jag kunde säga att jag ägde en urskog. Jag har inte vågat titta i min kassabok. Allt är inte guld och gröna skogar och just nu ekar ladorna tomma. Jag vill inte såga av grenen jag sitter på men kanske finns det plats för en en.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Min erfarenhet är att de flesta lever efter sina tillgångar dvs. tjänar du mycket slösar du också mer. När jag var yngre tjänade jag ganska bra och levde också som Krösus Sork. Idag eftersträvar jag istället att ha så lite fasta utgifter som möjligt vilket gör att jag också kan arbeta mindre vilket jag stortrivs med. Summa summarum blir således att din lön är oväsentlig utan istället är det dina utgifter som styr över ekonomin.
 

UNO

Panerai
Puckar frågeställning eftersom skatter, fasta kostnader, kort sagt inga kostnader är proportionella.
Bättre att om man vågar fråga hur många 10, 100 tusen köper du klockor för per år ?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag stoppar undan det som blir över efter det att barn, fru, hus och bilar fått sitt. En bra månad kan det bli 3-4 tusen. Sen är ju alltid en skatteåterbäring, semesterersättning etc. Alltid en bra ursäkt för ett köp.

Tror iofs att jag brände mer ( procentuellt av disp inkomst) på festande innan jag skaffade barn och jag ser inte heller mitt klockköpande som en kostnad då de behåller värdet väldigt bra i jämförelse med flera av de tidigare intressen jag haft.
 
Topp