• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbygge! Lite Titan, 3D-printning, Bandslöjd, krångel och nybörjartur

rogart-63

Patek
Uppdatering!




Svarvade igår, med hjälp av en vän med större erfarenhet en bakboett. Fick tag på lite titan i grade 5 och la mig 0.1 mm större än boetten. Har även ställt mig med en hel del fjärilar i magen och svarvat upp ytterligare för bakboett och gjort en liten fas för att kunna "klämma" fast en 0.25mm-packning. Ska fräsa utrymme för boettkniv när tid finnes.

Titan ska ju vara riktigt knepigt att bearbeta med allt var brandrisk och värmehärdning heter, men hittills har allt gått väl.
Photo 2014-10-01 20 11 17.jpg
Photo 2014-10-03 11 29 57.jpg
Photo 2014-10-03 11 30 25.jpg
Har ej slipat bort "skärknoppen" än. Bakboetten skall även få sig en tur i glasblästern för att få en yta som lämpar sig bättre för den tokruffade boetten.
Photo 2014-09-30 18 07 01.jpg
Photo 2014-09-30 18 29 32.jpg


I övrigt har jag fått visare från He-li, som målats vita (med slaktad lysmassa tyvärr, men sådant händer). De ska få sig ett lager till men nöjd med resultatet så långt:
Photo 2014-10-03 11 29 42.jpg


Sedan tänkte jag skicka en tavelritning till Mcgyver. Den går på temat "mycket avskalad flygare". Synpunkter är självklart välkomna. Triangeln väckte lite het diskussion i studion.
Screen Shot 2014-10-03 at 11.46.31.png


/Philemon

Det artar sig ju . Snyggt jobbat . Inte visste jag att Titan var så lättantändligt .Att det värmehärdar visste jag . Visarna du köpt från He-li undrar jag lite över ? Hittar inte så mycket om He-li på nätet ?
 
Det artar sig ju . Snyggt jobbat . Inte visste jag att Titan var så lättantändligt .Att det värmehärdar visste jag . Visarna du köpt från He-li undrar jag lite över ? Hittar inte så mycket om He-li på nätet ?


Det är ju kanske inte så att man borde vara skräckslagen. När boetten var i glasblästern så fick jag en hel del blåa gnistor. ska försöka få en bild när bakboetten gör samma resa!

He-Li ligger i Umeå och har hjälpt till en hel del under projektets gång. De har varit med både när det kommit till att bolla ideér för passningar och konstruktionslösningar och lite delar. Fick även visarna beställda och sponsrade. Mycket trevligt gäng som sitter på mycket kompetens.

Ställer mig förhoppningsvis och får lite gjort ikväll!

/Philemon
 
Är det lume eller är det hål som i sandwich? Fint iaf!


Precis som Mcgyver skriver är det utan lysmassa. Det är ingenting jag tycker är jätteviktigt, särskilt då risken finns att lumen blir dålig (från visarnas sida då förstås och inte taveljobbet). Projektet har tagit lång tid, från januari med all planering, klockplugg och cadning inräknat. Jag måste även bli klar med projektet snart, då det ska in i portfolion med allt vad praktik under vårterminen innebär.

//Philemon
 
Topp