• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbygge not homage

rogart-63

Patek
Har ett 2824-2 verk liggande .Funderar på att bygga en klocka .Har kikat runt lite bland boetter m,m på Ebay . Men vill inte gärna bygga en Homage eller kopia av nån annan mera känd klocka . Vad finns det då? Har ni nån länk till nån bra hemsida eller liknande ?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har du rätt verktyg så kan du köpa ett lite biffigare case och skala av den lite efter eget önskemål?
 

rogart-63

Patek
Blev den här . http://www.ebay.com/itm/221433493442?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 .Googlade lite innan jag la ett bud .Tydligen tillverkas dessa av ett par stycken nissar i Usa .Padgett&Ingalls Watch Company .Mellan 80-120 stycken olika klockor är tillverkade .Lyckades även få med ett par visare som passar till tavlan och verket . Och ett läderband oxå . Fortsättning följer ..........................

$(KGrHqJ,!ogE-0uYQw14BP8)kOth4!~~60_57.JPG
 

rogart-63

Patek
M
Lite svårt att se formen, men bandhornen är väl borstade på övre bilden, och polerade på den undre?
Menar du i den sista serien bilder . Den är faktiskt borstad på insidan .Kanske var det svårt att polera där ? Här kommer lite mer bilder på bygget . Inget rocketscience kanske . Hoppas ni gillar ändå . Först ett 2824-2 verk med svart datumskiva .Kanske inte det mest optimala till tavlan .Men tyvärr hade jag inget annat .Får beställa och byta framöver .

RSCN2582.JPG


Här ligger visarna som jag köpte till från tillverkaren .

RSCN2584.JPG


På med fingerkondomerna och dit med tavlan .

RSCN2585.JPG
Klaspen eller vad det kallas skall vikas in för att fixera tavlan .

RSCN2586.JPG

Tavlan på plats .Svart datum var sådär .
RSCN2587.JPG


Fortsättning följer senare ......................................
 

rogart-63

Patek
Timvisaren på plats .

RSCN2592.JPG


Och sen lite plast för att skydda tavlan mot repor vid montering av resten av visarna .

RSCN2593.JPG


Sist den röda sekunden .

RSCN2594.JPG


Resten ikväll .Tills det kan ni fundera varför det står Kitty Hawk ?
 

Minuteman

Rolex
M
Menar du i den sista serien bilder . Den är faktiskt borstad på insidan .Kanske var det svårt att polera där ?
Vad jag menade är att på bilden från Ebay verkade bandhornen ha borstad översida. Din verkar ha bandhorn med polerad översida.
Iofs snygga båda två. :)

Ser bra ut. Skall bli kul att se den när den är klar.
 

rogart-63

Patek
Faaaaan:banghead::arghh: .Jag glömde spacern som ska vara i mellan tavlan och verket .Så när jag lirkade in stammen hände nåt där .Något har hoppat ur . Bara riva ner skiten igen . Så ni får vänta lite på färdigställandet .Hoppas det är ok .
 

rogart-63

Patek
Fixat men återkommer med bilder senare .Så här ser SPACERN #¤%&//()= ut .Hur kunde jag glömma den ? Inte konstigt att det lät lite om datumframställningen .

RSCN2606.JPG
 

rogart-63

Patek
Så här ser tavlan ut när den är färdig för montering.

RSCN2622.JPG


Torkar ur insidan ordentligt med microduk som jag köpt på 10:- marknad .Funkar fint .

RSCN2621.JPG


Till sist blåser jag ur med en blåsbubbla. Eller vad det heter ?

RSCN2620.JPG


Bommen är lite lång .

RSCN2611.JPG


Nästan där bara nån tiondels mm till .

RSCN2610.JPG


Ut med bommen och lite stark grön gängsäkring på änden .

RSCN2609.JPG

Och skruva ditt kronan .Torka bort det som kommer utanför .Viktigt !! då man inte vill ha in nåt sånt i uppdragsmekanismen(keyless work) .
RSCN2608.JPG


Det som återstår är att skruva dit baklocket . Med lite silicon på packningen .

DSCN2602.JPG


Bara färdigt resultat som återstår .Återkommer i kväll .........
 

joh.jonsson

Panerai
underbart litet projekt! va det något trixande o skruva på kronan på bommen? letar ny sån till en seiko jag har o fick höra att det va bökigt.. lät inte så bökigt tycker jag (om det ska skruvas i botten då dvs)

Ser fram emot bilder på det färdiga resultatet

Edit; 400 inlägg damn!
 

rogart-63

Patek
underbart litet projekt! va det något trixande o skruva på kronan på bommen? letar ny sån till en seiko jag har o fick höra att det va bökigt.. lät inte så bökigt tycker jag (om det ska skruvas i botten då dvs)

Ser fram emot bilder på det färdiga resultatet

Edit; 400 inlägg damn!

Inte så farligt .Om man är nogrann och tar lite i taget .Jag brukar skruva på kronan på den nya bommen ( om jag inte har den gamla att mäta på ) sätta ditt den på verket och testa .Sen mäter jag på lämpligt ställe hur mycket som behövs kapas bort .Mäter hela bommen och tar det minus det som skall kapas bort och nyper av och slipar det sista med ett slippapper.Se min lilla uträkning näst sista bilden 15,9 -3,3=12,6 mm .Kladd på bänken ;) . Håller i bommen med en peang (eller vad det heter på klockspråk? Hjälp eriksson850).Lycka till .:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inte så farligt .Om man är nogrann och tar lite i taget .Jag brukar skruva på kronan på den nya bommen ( om jag inte har den gamla att mäta på ) sätta ditt den på verket och testa .Sen mäter jag på lämpligt ställe hur mycket som behövs kapas bort .Mäter hela bommen och tar det minus det som skall kapas bort och nyper av och slipar det sista med ett slippapper.Se min lilla uträkning näst sista bilden 15,9 -3,3=12,6 mm .Kladd på bänken ;) . Håller i bommen med en peang (eller vad det heter på klockspråk? Hjälp eriksson850).Lycka till .:)


Borr chuck brukar jag kalla det, men det är säkert fel det med :D Pin vice om du söker på ebay iaf...
(tror mitt set + en låda med 20st små olika borrar kostade 40-50kr)

vOQGwtw.jpg
 
Topp