• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbygge not homage

rogart-63

Patek
En sån här .Fast min är lite slipad i änden .

images (1).jpg
 

rogart-63

Patek
Jodå, sån använder (tillsammans med en korntång, avbitartång och fil) min favoriturmakare Mark Lovick, titta 7:35 min in i det här klippet och se. För övrigt en kanonvideo för att lära sig byta krona och bom. ;)


Missförstånd:oops: .Naturligtvis är ditt verktyg helt rätt . Jag menade inte så . Jag undrade om Peang hade nåt annat namn på klockspråket . F.ö verkar en sån borrchuck perfekt till detta jobb . En sån får jag skaffa framöver . Bra video .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Missförstånd:oops: .Naturligtvis är ditt verktyg helt rätt . Jag menade inte så . Jag undrade om Peang hade nåt annat namn på klockspråket . F.ö verkar en sån borrchuck perfekt till detta jobb . En sån får jag skaffa framöver . Bra video .


Haha, sorry är lite ivrig bara... :) Har jobbat hela dagen utan KS, och sitter nu här och KS´ar som en nipprig kattunge med koffeinabstinens :D

Vad har man ditt kirurgverktyg till?
 

rogart-63

Patek
Haha, sorry är lite ivrig bara... :) Har jobbat hela dagen utan KS, och sitter nu här och KS´ar som en nipprig kattunge med koffeinabstinens :D

Vad har man ditt kirurgverktyg till?

Jag brukar ha det att hålla saker med .Tycker det sitter bättre i den än att hålla med en vanlig tång . När man trycker ihop peangen självlåser den i olika steg .sen behöver man inte tänka på att den sitter fast utan kan koncentera sig på annat . Naturligtvis använder jag den inte till småprylar i klockan .Det blir mest vid bomslipning och kronpåsättning .
 

rogart-63

Patek
Så är klockan färdig .Blev rätt ok . Jag tycker det har varit kul att skruva ihop en "egen" .Ganska lätt jobb som inte kräver dom värsta verktygen . Billigt eller dyrt ? nja sådär .byggsatsen gick på en 1000:- och verket vet jag inte . Vad kostar ett EEtta 2824-2 nån som vet .
Det här var bandet som följde med .Inget vidare så det fick vara .

DSCN2603.JPG


Monterade ett Hirsch Libarty istället .Passar bättre in i stilen och namn .

DSCN2612.JPG

Visarna skulle varit svarta tycker jag själv .
RSCN2618.JPG


RSCN2617.JPG

Har ett par på ingång .Vad tycker ni ?
RSCN2616.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så är klockan färdig .Blev rätt ok . Jag tycker det har varit kul att skruva ihop en "egen" .Ganska lätt jobb som inte kräver dom värsta verktygen . Billigt eller dyrt ? nja sådär .byggsatsen gick på en 1000:- och verket vet jag inte . Vad kostar ett EEtta 2824-2 nån som vet .
Det här var bandet som följde med .Inget vidare så det fick vara .

Har ett par på ingång .Vad tycker ni ?
RSCN2616.JPG

Skitsnyggt och bra jobbat! :)

Ena kinesisk kopia av ett eta kostar runt 600 och ett nytt äkta kostar väl runt 1000-2000 någonstans?
 

Minuteman

Rolex
Snyggt!
Alltid extra kul med något man har skruvat själv på armen.
Håller med om att svarta visare hade varit snyggare (med vit lume). Kanske måla om?
 
Topp