• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbygge nr. 2

McGyver

Rolex
Använder du ingen skärvätska när du fräser i rostfritt. Eller borrar för den delen. Har jobbat på mekverkstad en gång i tiden. Har för mig vi använde nåt som hette rocol eller nåt sånt?

Jodå - skärolja i mängder! ;)

Rostritt är en elak älskarinna och kör man inte "på" med rätt skärhastighet/tryck så hårdnar hon och sliter verktyg! (-Ja, @jabla , det går att skämta oändligt om den meningen - bring it on! )
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På handleden!

image.jpg
Cool klocka, vart har du köpt den?
Köpt? Jag har tillverkat den själv. :D
 

Felsökarn

Breitling
Otroligt snygg!
Jag har funderingar på att bygga en armbandsklocka med LCD-skärm från en slaktad Nokia-mobil. Men jag skulle inte fixa att fräsa en boett.
Hur lång tid tog det att fräsa? Gick det att göra allt i ett svep, eller rör det sig om flera dagar (kvällar, nätter...)?
 

McGyver

Rolex
Otroligt snygg!
Jag har funderingar på att bygga en armbandsklocka med LCD-skärm från en slaktad Nokia-mobil. Men jag skulle inte fixa att fräsa en boett.
Hur lång tid tog det att fräsa? Gick det att göra allt i ett svep, eller rör det sig om flera dagar (kvällar, nätter...)?

Grovt är detta de olika momenten för att fräsa denna boett:

1. Planfäsa plattsångens alla ytor, 30min
2. Fräsa konturerna i kopierfräsen, 4-5h
3. Borra hål i bandhornen, 1h
4. Svarva/borra stift och driva in dem i boettens hål, 45min
5. Grovslipa lutning på sidor + rundning av "bandhornen", 1h
6. Svarva innermått för glas + verk + fasning av baksidan, 1.5h
7. Svarva boetlock, 1h
8. Slipa/polera boett och backlockets ytor, 2h

Total tid 12 timmar och 45min - tur jag har ett annat jobb dagtid! ;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Fast resultatet gör väl att det räknas som roligt till och med de där 4-5h i kopiefräsen...:)
Helt otroligt fint!

Jag som tänkte skicka några klockor för service, förstår nu att detta är långt mycket roligare.....:(

Tack igen för ännu en TOPP-tråd!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har missat denna tråd. Men min vän... Du är ju fan GALEN!!!
Jag blir ju svettig i pannan bara av att montera av en länk!!
Helt galet!! Kör på bara! Nästa steg är ett eget verk?!
 

JwJ

Omega
Nice! Antar att du använde dig av 304L/1.4307 stål? Som kuriosa kan jag säga att Avesta levererade (tror att de även levererar) 904L till Rolex
 

McGyver

Rolex
Nice! Antar att du använde dig av 304L/1.4307 stål? Som kuriosa kan jag säga att Avesta levererade (tror att de även levererar) 904L till Rolex

Ärligt talat har jag inte den blekaste om ståltyp!
Bitarna fiskades upp i den understa av tre staplade skrotbackar => jag fick ta de bitar jag kom åt! :)
 
  • Like
Reactions: JwJ
Topp