• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbyten

PEH

Breitling
Ny på forumet här och är lite förvånad över hu ofta många köper och säljer sina klockor här, ofta bara dagar upp till ett par månader.
Vad är den stora orsaken? Fel på klockorna, man är orolig som människa och måste byta hela tiden eller andra orsaker? Själv letar jag en beg
Rolex dd lite äldre i fint skick men börjar nästan dra öronen åt mig att det är en massa felaktiga eller oäkta klockor som vandrar runt för jag tror inte många tjänar på sina byten.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Kallas för flipparsjukan. :)

Inget märkligt med det. Jag har gått igenom ett tiotal klockor på två år innan man hittat det som man går igång på. Som alltid så är det viktigt att vara noggrann vid köp. Köp säljaren i första hand. Finns en referenstråd som är nyttig att läsa.

Välkommen och lycka till
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Dom flesta här har nog inte som avsikt att tjäna pengar på sina klockor utan byter nog ofta för att dom vill prova olika och med tanke på vad det kostar så måste man kanske ibland sälja en klocka för att kunna köpa en annan. jag kan säga att du behöver inte vara orolig här! lycka till med att hitta en DD :)
 

PEH

Breitling
Jag har inte sett några oäkta men men det finns ju många välgjorda kopior. Vill inte tro att det finns här utan bara ha en diskussion om klockbyten.
 

Calle med C

Panerai
Ett kroniskt syndrom som dessvärre går hand i hand med ett gravt klockberoende. Ännu finns ingen medicin som dämpar begären. Men frågan är, hade man verkligen tagit den?

För att bota mina flipparbegär tänker jag igenom min köp väldigt nog, vilket tyvärr allt för ofta leder till att man missar massa gottigott. Men det som blir bra är att många som känns som keepers trillar in istället. Värre var det tidigare.
 

ChumpTime

Panerai
Jag var också lite förvånad till en början, men jag tror att de flesta här inne inte köper klockor som riktiga investeringsobjekt (de klockor som funkar för det ändamålet tenderar dessutom till att vara mkt dyra...). De som flippar runt går nog generellt plus/minus noll eller något back, vilket är ganska rimligt för en hobby.

Sen ska det ju nämnas att listpriset som många slänger upp som jfr-pris oftast är strunt, många av de som säljer helt nya klockor har köpt dem utomlands och/eller fått bra rabatt hos sin handlare.
 

Calle med C

Panerai
Vidare är det så att det inte nödvändigtvis klockan i sig som är första prio. Det är jakten på den och kunskapen man lär sig på vägen som ger en slags kick. Speciellt när man äntligen kammat hem vinsten. För många kan det bli ett sjudundrande beroende.

Jag har läst om folk som har sålt klockan innan paketet med klockan ens har nått dom. Där snackar vi redig flipparsjuka!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är befriande och vara ett klockluder anser jag personligen.
När man brutit barriären dvs sålt sin första keeper det är då leken kan börja på allvar. Önskar bara jag inte var så sentimental men jobbar på det. För det är klart man saknar sina ex ibland.
Happy Hunting!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De flesta är nog entusiaster som tycker det är kul att prova olika klockor. Det enda sättet att verkligen bekanta sig med en klocka är att äga. Kärlek på bild blir aldrig detsamma. Sen är min uppfattning, jag kan ha fel, att alltfler personer utnyttjar detta entusiastforum för att tjäna pengar. Om det är så, är det en tråkig utveckling.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Det jag ställer mig mest frågande till är folk som säljer klockor utplockade från AD för typ en vecka sedan, utan att använda dom. Vad är grejen med det?
Köp utomlands som säljs inrikes för att tjäna nån tusenlapp ?

Här är ett exempel av många
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-116610ln-helt-ny.56834/
Vad spelar det för roll om säljaren tjänar nåt? En helt ny sub för 66 tkr är ett mycket bra pris idag o jag tror inte många får en sån bra deal så det är väl kanon om man är sugen på en sub o kan få köpa den till bra pris eller?
 

Mauritz

Rolex
Det är en sjukdom, sluta genast leta DD, glöm denna sida för du kommer bli klockförgiftad:):).
Lycka till med sökandet, tror att du utan vidare kan köpa en DD här utan att riskera en "fejk"
Släng in en bild på din DD när du hittat den du söker.
 

tissoter

Audemars
Ny på forumet här och är lite förvånad över hu ofta många köper och säljer sina klockor här, ofta bara dagar upp till ett par månader.
Vad är den stora orsaken? Fel på klockorna, man är orolig som människa och måste byta hela tiden eller andra orsaker? Själv letar jag en beg
Rolex dd lite äldre i fint skick men börjar nästan dra öronen åt mig att det är en massa felaktiga eller oäkta klockor som vandrar runt för jag tror inte många tjänar på sina byten.
Folk vill prova olika modeller?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det jag ställer mig mest frågande till är folk som säljer klockor utplockade från AD för typ en vecka sedan, utan att använda dom. Vad är grejen med det?
Köp utomlands som säljs inrikes för att tjäna nån tusenlapp ?

Här är ett exempel av många
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-116610ln-helt-ny.56834/

Jag har ingen aning om vad som föreligger i detta fall men vi har ett antal flippare som snarare skall karaktäriseras som halvprofessionella gråhandlare. Inget fel i det men tro inte att alla som flippar snabbt som ögat inte gör det ur ett ekonomiskt perspektiv.

På den positiva sidan är ju att medlemmar kan köpa billiga klockor.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte sett några oäkta men men det finns ju många välgjorda kopior. Vill inte tro att det finns här utan bara ha en diskussion om klockbyten.
Klart det finns en risk med att köpa och sälja många klockor. Om en person äger en klocka i genomsnitt en vecka så hinner personen inte märka hur bra eller dåligt klockan mår. Den kkan därefter vandra vidare mellan personer tills den stannar en längre tid hos någon som då upptäcker att klockan behöver service. Den risken finns alltid men det får man räkna med när man köper gammalt mögel.

Jag köper aldrig klockor enbart för att sälja dem men ibland blir det knas. Nu har jag exempelvis köpt en 6309 som troligtvis snart kommer från urmakaren där den är på service. Under tiden jag väntade dök det upp en till från samma årtal som jag är född. Den kunde jag givetvis inte låta bli så jag köpte den också. Detta medför att jag har en för mycket och att jag därför kommer sälja en av dessa så fort den landar. Onödigt? Ja! Kommer jag gå med vinst? Nej!

Det har däremot förekommit att jag köpt klockor bara för att recensera dem även om jag redan när jag köper den vet att jag troligtvis kommer sälja den ganska snart därefter. Inte så smart kanske men kul. Klockor är kul och ibland är det svårt att låta bli att köpa. :)
 

Lolle

Panerai
Jag är långtifrån någon stor flippare i förhållande till andra här men har också gått igenom en hög med klockor senaste året. Medel så har jag 1-2 klockor som jag vill ha och de byts ut varannan månad eller så beroende på vad jag hittar.

Den dagen jag är ekonomiskt oberoende kanske jag slutar sälja vidare då jag helt enkelt kan sitta på alla de klockor jag vill ha. Med barn, villa och andra utgifter för tillfället så måste jag tyvärr sälja för att kunna köpa det nya jag vill testa/ha och jag blir alldeles för förtjust i nya klockor jag ser för att vara en OWG.

Jag skulle vilja säga att jag tjänar på det men det vore att ljuga för mig själv. Jag går lite back i medel -dock inte tillnärmelsevis lika mkt som förr i tiden när bilar och trim/styling var min största hobby. Med klockor kan jag ändå hålla på såhär utan att det påverkar familjens övriga ekonomi nämnvärt.
 

Buffi

Panerai
Jag har ingen aning om vad som föreligger i detta fall men vi har ett antal flippare som snarare skall karaktäriseras som halvprofessionella gråhandlare. Inget fel i det men tro inte att alla som flippar snabbt som ögat inte gör det ur ett ekonomiskt perspektiv.

På den positiva sidan är ju att medlemmar kan köpa billiga klockor.

Jo, är väl förmodligen så det är i många utav fallen. Det här var bara en auktion av många som jag reagerade på. Känns väl rent legalt ganska tveksamt då jag misstänker att vinsterna i de här fallen inte direkt beskattas (till skillnad från gråhandlare).
Men vem vet, just den här auktionen kan ju såklart vara någon som handlar på semestern och ångrat sig när han kommit hem...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo, är väl förmodligen så det är i många utav fallen. Det här var bara en auktion av många som jag reagerade på. Känns väl rent legalt ganska tveksamt då jag misstänker att vinsterna i de här fallen inte direkt beskattas (till skillnad från gråhandlare).
Men vem vet, just den här auktionen kan ju såklart vara någon som handlar på semestern och ångrat sig när han kommit hem...

Auktion?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, är väl förmodligen så det är i många utav fallen. Det här var bara en auktion av många som jag reagerade på. Känns väl rent legalt ganska tveksamt då jag misstänker att vinsterna i de här fallen inte direkt beskattas (till skillnad från gråhandlare).
Men vem vet, just den här auktionen kan ju såklart vara någon som handlar på semestern och ångrat sig när han kommit hem...
Kanske inte läge att öppna dörren för huruvida gråhandlare följer skattereglerna eller inte i denna tråd...
 

Mattan

Panerai
haha, ibland förlorar man en del(ffa om man har brått) och ibland får man tillbaka det man gav. Sällan jag tjänar på ett byte om man inte har klockan länge och det är en eftertraktad modell.

Det är ett intresse och visa klockor man tror man kommer att trivas med tröttnar man på fort.

Flipparsjukan!
 

Buffi

Panerai
Kanske inte läge att öppna dörren för huruvida gråhandlare följer skattereglerna eller inte i denna tråd...

Angående skatt på försäljning så utgår jag från att seriösa gråhandlare följer lagarna. Jag tänker här mest på folk som kanske inte ens har skattesedel för det dom gör.
 
Topp