• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Kondoren

Omega
Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet av att teckna en klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Jag har blivit erbjuden att teckna en försäkring där för en Rolex med inköpspriset 92 000 kr och en försäkringspremie på ca 1 900 kr.

Mvh
Kondoren
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Du kan koppla en tilläggsförsäkring på din hemförsäkring som specifikt skyddar din klocka extra. Kontakta därför försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring för att diskutera vilka möjligheter du har. De kan även ge tips om hur du bör skydda klockan och vad som krävs av dig om en skada inträffar. Kan vara värt att kolla först
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan koppla en tilläggsförsäkring på din hemförsäkring som specifikt skyddar din klocka extra. Kontakta därför försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring för att diskutera vilka möjligheter du har. De kan även ge tips om hur du bör skydda klockan och vad som krävs av dig om en skada inträffar. Kan vara värt att kolla först
Beror på bolag. Har man IF så är det separat specialförsäkring som gäller och värdet ska styrkas av ett värderingsintyg.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Försäkrade precis (blivande) fruns (kommande) vigselring där. Skulle konta typ samma att göra det hos min hemförsäkring. Och hemförsäkringen hade betydligt sämre villkor.

Brookfeeld har ingen självrisk och täcker hela beloppet man köpte den för utan frågor (typ). Omfattade mer situationer osv. fick ett väldigt bra intryck av dom.
 

Solvik

Panerai
Skulle konta typ samma att göra det hos min hemförsäkring. Och hemförsäkringen hade betydligt sämre villkor.

Brookfeeld har ingen självrisk och täcker hela beloppet man köpte den för utan frågor (typ). Omfattade mer situationer osv. fick ett väldigt bra intryck av dom.

Hm, har ingen egen erfarenhet av Brookfield men ovan låter sådär... Har svårt att se ekonomi i beskriven omfattning - särskilt om de håller på att upparbeta bestånd? Är deras villkor publika?
 

POT

Friends of KS
Beror på bolag. Har man IF så är det separat specialförsäkring som gäller och värdet ska styrkas av ett värderingsintyg.

Är du säker? Jag har IF och det ska vara fullvärde upp till 50.000 per klocka som jag har förstått det. Något värderingsintyg verkade inte behövas heller. Jag bytte nyligen hemförsäkring och var extra noga med att fråga kring just klockor...
 

Kondoren

Omega
Tack för responsen.

Jag har tecknat en klockförsäkring tidigare hos mitt hemförsäkringsbolag Trygg-Hansa för ca 850 kr för en klocka för ca 67 000 kr i inköpspris. Såg dock senare att de avskrev klockans värde dramatiskt efter några års användning.

Något som Lloyds inte gör OM du är första ägare till klockan. Då är den försäkrat för inköpspriset. Om du är andrahandsägare för marknadsvärdet, inte avskrivningstabell.

De har dock strikta krav på att du bär klockan på handleden, på dig eller bokstavligen i handen (via en väska går bra), dock ej i ryggsäck etc, eller förvarar den i kassaskåp eller låst hembostad.

Ringde och frågade dem om en rad situationer, innan jag nu har tecknat en försäkring, och fick raka och tydliga svar samt ett gott intryck över huvud taget. Stöld, rån och ficktjuveri som på något sätt kan styrkas ingår, samt plötslig yttre skada.

Med tanke på att Trygg-Hansa skulle ha skickat ut ansökningshandlingar till mig för mer än en vecka sedan, men inga kommit var de nog inte så intresserade.

Så nu prövar jag denna försäkring, men hoppas givetvis att aldrig behöva utnyttja den.

Villkor före man vill utnyttja en försäkring och vad som händer efteråt är dock två olika saker, varför det skulle ha varit bra om någon hade erfarenhet av ett faktiskt försäkringsärende.

Än en gång tack för responsen!

Kondoren
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tecknade försäkring hos Brookfield tidigare i veckan efter att först ha försökt teckna en genom mitt hemförsäkringsbolag (trygg-hansa).

Trygg-Hansa kändes hopplösa, pratade med två olika personer hos dem och ingen kunde inte ge någon prisuppgift alls över telefon eller ens ge något besked om vad hur de hanterade ett scenario vid eventuellt stöld/rån på en 1-2 år gammal Rolex. Varken hur de skulle ersätta, hur de värderade den, osv.. De hänvisade bara till att det skulle en utredning avgöra när det var aktuellt. Brookfield kunde däremot konkret svara på mina frågor och ge information om hur jag skyddas/kompenseras vid händelse av stöld/skada.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haft mycket med Brookfields att göra, mycket bra bemötande, snabba svar på alla frågor och bra villkor.
Rekommenderas helt enkelt.
 

Ketan

Cartier
Hmmm verkar intressant. Har en Rolex GMT BLNR på intåg och kanske skulle vara värt att teckna en försäkring hos dem. Men först ska jag ringa mitt hemförsäkringsbolag och höra med dem.
 

Kallebalik

Friends of KS
Fick papper och lite info om dem när jag köpte Rolex på Rob Engström, de verkade ha vettiga villkor. Har Folksam nu och är nöjd med dem, fick bra hjälp och snabbt utbetald ersättning vid två enskilda händelser inom loppet av en månad förra året, dock inget klockrelaterat.

När jag har fler än en dyr klocka så ska jag se över Brookfield igen.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
De verkar inte vilja sälja försäkringar. Jag fyllde i uppgifter online för en offert i onsdags. Inte fått något svar. Ringde dem igår, hamna hos växeln. Hon tog mina uppgifter. Men inte hört något från dem.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
De verkar inte vilja sälja försäkringar. Jag fyllde i uppgifter online för en offert i onsdags. Inte fått något svar. Ringde dem igår, hamna hos växeln. Hon tog mina uppgifter. Men inte hört något från dem.
Märkligt, när jag gjorde exakt samma sak förra veckan ringde de upp kort därefter. Ringde fram och tillbaka under dagen och det var inga problem att komma fram direkt.
 

Kim

Panerai
Jag försöker kontakta dom för en offertfråga. Men får till svar "de nummer du försöker nå är inte i bruk"? Det känns inte så stabilt. Någon som vet mer....
 

Jimpa

Panerai
Går oxå i tankarna på teckna ny tilläggsförsäkring nu när man har ett gäng rolex liggandes hemma, ska snacka med folksam i veckan men kolla upp brookfield också. Någon som har dna-märkt sina klockor? Hur fan blir det vid eventuell vidare försäljning i framtiden?
 

san

Cartier
2-Faktor
Går oxå i tankarna på teckna ny tilläggsförsäkring nu när man har ett gäng rolex liggandes hemma, ska snacka med folksam i veckan men kolla upp brookfield också. Någon som har dna-märkt sina klockor? Hur fan blir det vid eventuell vidare försäljning i framtiden?
Folksam är väldigt speciella att ha att göra med vad gäller försäkring av klockor. Struntsamma att man får olika bud varje gång man pratar med kundservice, men man kan tydligen inte försäkra sina klockor om de saknar certifikat, som ju "styrker att klockorna är äkta", värderingsintyget från Kaplans till trots. Fick höra detta från någon som jobbar på avdelningen som hanterar skadeärenden för föremål som specialförsäkrats.

Angående Brookfield så visade de sig vara dyrare än If, vars tilläggsförsäkring jag till slut tecknade efter att ha bytt försäkringsbolag.
 
Topp