Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kondoren, 28 maj 2015.

1. Kondoren
    Trådstartare

Kondoren Bonde

Hej,

Är det någon som har någon erfarenhet av att teckna en klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Jag har blivit erbjuden att teckna en försäkring där för en Rolex med inköpspriset 92 000 kr och en försäkringspremie på ca 1 900 kr.

Mvh
    Kondoren

2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Ingen erfarenhet men det låter dyrt.

Kondoren gillar detta.
  3. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Du kan koppla en tilläggsförsäkring på din hemförsäkring som specifikt skyddar din klocka extra. Kontakta därför försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring för att diskutera vilka möjligheter du har. De kan även ge tips om hur du bör skydda klockan och vad som krävs av dig om en skada inträffar. Kan vara värt att kolla först

Kondoren gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Beror på bolag. Har man IF så är det separat specialförsäkring som gäller och värdet ska styrkas av ett värderingsintyg.

Kondoren gillar detta.
  5. Hebbe

Hebbe Friends of KS

japp har LF och där gäller värderingsintyg så man kan styrka klockans värde

Kondoren gillar detta.
  6. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Försäkrade precis (blivande) fruns (kommande) vigselring där. Skulle konta typ samma att göra det hos min hemförsäkring. Och hemförsäkringen hade betydligt sämre villkor.

Brookfeeld har ingen självrisk och täcker hela beloppet man köpte den för utan frågor (typ). Omfattade mer situationer osv. fick ett väldigt bra intryck av dom.

poormans och Kondoren gillar detta.
  7. Solvik

Solvik Stadsbo

Hm, har ingen egen erfarenhet av Brookfield men ovan låter sådär... Har svårt att se ekonomi i beskriven omfattning - särskilt om de håller på att upparbeta bestånd? Är deras villkor publika?

Kondoren gillar detta.
  8. POT

POT Friends of KS

Från:
    Swe
    Är du säker? Jag har IF och det ska vara fullvärde upp till 50.000 per klocka som jag har förstått det. Något värderingsintyg verkade inte behövas heller. Jag bytte nyligen hemförsäkring och var extra noga med att fråga kring just klockor...

Kondoren gillar detta.
  9. Alaker

Alaker Borgare

Från:
    Stockholm
    Har jämfört hemförsäkring med Brookfield. Brookfield är överlägset prismässigt, dessutom helt utan självrisk!! Tecknade själv en sådan försäkring tidigare i veckan.

vonbahr, Paneraiman82 och Kondoren gillar detta.
  10. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Kan man få se villkoren på denna försäkring?

11. Kondoren
    Trådstartare

Kondoren Bonde

Tack för responsen.

Jag har tecknat en klockförsäkring tidigare hos mitt hemförsäkringsbolag Trygg-Hansa för ca 850 kr för en klocka för ca 67 000 kr i inköpspris. Såg dock senare att de avskrev klockans värde dramatiskt efter några års användning.

Något som Lloyds inte gör OM du är första ägare till klockan. Då är den försäkrat för inköpspriset. Om du är andrahandsägare för marknadsvärdet, inte avskrivningstabell.

De har dock strikta krav på att du bär klockan på handleden, på dig eller bokstavligen i handen (via en väska går bra), dock ej i ryggsäck etc, eller förvarar den i kassaskåp eller låst hembostad.

Ringde och frågade dem om en rad situationer, innan jag nu har tecknat en försäkring, och fick raka och tydliga svar samt ett gott intryck över huvud taget. Stöld, rån och ficktjuveri som på något sätt kan styrkas ingår, samt plötslig yttre skada.

Med tanke på att Trygg-Hansa skulle ha skickat ut ansökningshandlingar till mig för mer än en vecka sedan, men inga kommit var de nog inte så intresserade.

Så nu prövar jag denna försäkring, men hoppas givetvis att aldrig behöva utnyttja den.

Villkor före man vill utnyttja en försäkring och vad som händer efteråt är dock två olika saker, varför det skulle ha varit bra om någon hade erfarenhet av ett faktiskt försäkringsärende.

Än en gång tack för responsen!

Kondoren

Alaker och BadkarsPiraten gillar detta.
  12. par

par Friends of KS

De skulle ha typ 10 per år för att försäkra min PP.... Dyrt

Kondoren gillar detta.
  13. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag skall kolla på Lloyds och se vad dom kan ge mig! :)
    Börjar bli dags för försäkring anser jag

Kondoren gillar detta.
  14. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
  15. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    N.Bathes och Kondoren gillar detta.
  16. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Tecknade försäkring hos Brookfield tidigare i veckan efter att först ha försökt teckna en genom mitt hemförsäkringsbolag (trygg-hansa).

Trygg-Hansa kändes hopplösa, pratade med två olika personer hos dem och ingen kunde inte ge någon prisuppgift alls över telefon eller ens ge något besked om vad hur de hanterade ett scenario vid eventuellt stöld/rån på en 1-2 år gammal Rolex. Varken hur de skulle ersätta, hur de värderade den, osv.. De hänvisade bara till att det skulle en utredning avgöra när det var aktuellt. Brookfield kunde däremot konkret svara på mina frågor och ge information om hur jag skyddas/kompenseras vid händelse av stöld/skada.

17. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Haft mycket med Brookfields att göra, mycket bra bemötande, snabba svar på alla frågor och bra villkor.
    Rekommenderas helt enkelt.

Tomas Eriksson gillar detta.
  18. Ketan

Ketan Stadsbo

Från:
    Malmö
    Hmmm verkar intressant. Har en Rolex GMT BLNR på intåg och kanske skulle vara värt att teckna en försäkring hos dem. Men först ska jag ringa mitt hemförsäkringsbolag och höra med dem.

19. Kallebalik

Kallebalik Friends of KS

Fick papper och lite info om dem när jag köpte Rolex på Rob Engström, de verkade ha vettiga villkor. Har Folksam nu och är nöjd med dem, fick bra hjälp och snabbt utbetald ersättning vid två enskilda händelser inom loppet av en månad förra året, dock inget klockrelaterat.

När jag har fler än en dyr klocka så ska jag se över Brookfield igen.

20. Hoarz

Hoarz Stadsbo

De verkar inte vilja sälja försäkringar. Jag fyllde i uppgifter online för en offert i onsdags. Inte fått något svar. Ringde dem igår, hamna hos växeln. Hon tog mina uppgifter. Men inte hört något från dem.

21. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Märkligt, när jag gjorde exakt samma sak förra veckan ringde de upp kort därefter. Ringde fram och tillbaka under dagen och det var inga problem att komma fram direkt.

22. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag försöker kontakta dom för en offertfråga. Men får till svar "de nummer du försöker nå är inte i bruk"? Det känns inte så stabilt. Någon som vet mer....

23. jandan

jandan Friends of KS

@Spencer66 kanske kan hjälpa till med kontakt, Brookfield är ju sponsorer nu...

24. MJ24

MJ24 Friends of KS

Upplevde samma idag när jag försökte ringa.

25. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    De kan ha helgstängt! Dock inte troligt om de säger så när man ringer.

26. MJ24

MJ24 Friends of KS

Nej, håller med.
    Kanske nåt fel på växeln eller liknande. Får försöka på måndag igen.

27. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Man kan ju även klicka på bannern nedan och fylla i ett formulär på deras hemsida eller maila.

28. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    Går oxå i tankarna på teckna ny tilläggsförsäkring nu när man har ett gäng rolex liggandes hemma, ska snacka med folksam i veckan men kolla upp brookfield också. Någon som har dna-märkt sina klockor? Hur fan blir det vid eventuell vidare försäljning i framtiden?

29. san

san Borgare

Folksam är väldigt speciella att ha att göra med vad gäller försäkring av klockor. Struntsamma att man får olika bud varje gång man pratar med kundservice, men man kan tydligen inte försäkra sina klockor om de saknar certifikat, som ju "styrker att klockorna är äkta", värderingsintyget från Kaplans till trots. Fick höra detta från någon som jobbar på avdelningen som hanterar skadeärenden för föremål som specialförsäkrats.

Angående Brookfield så visade de sig vara dyrare än If, vars tilläggsförsäkring jag till slut tecknade efter att ha bytt försäkringsbolag.

Jimpa och wojtecki gillar detta.
  30. Anthon

Anthon Torpare

Från:
    Stockholm
    Utfärdar rob e värderingsintyg? Vad kostar det?

Mårtenssons ur Brookfield