• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vem har skrivit det finstilta hos brookfield? Vad gäller egentligen vid förvaring i låst gymskåp? Det gäller så länge jag själv är på gymmet?
Screen Shot 2016-01-08 at 14.41.49.png
Så tolkar jag det.
 

Dronten

Cartier
LF har, för mig iaf, sedan 1a januari höjt beloppen till 200k för klockor och smycken i hemmet och 100k om det är utanför hemmet.
Så uppfattade jag det också när jag pratade med dem i veckan. Men jag ska ringa dem igen och se om man borde lägga till någon drulle/allrisk-försäkring också samt ta reda på hur man ska göra på gymmet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så uppfattade jag det också när jag pratade med dem i veckan. Men jag ska ringa dem igen och se om man borde lägga till någon drulle/allrisk-försäkring också samt ta reda på hur man ska göra på gymmet.
Allrisk är ett väldigt bra tillägg om du frågar mig. Då får säkert samma svar från dom... ;)
 

RolDay

Breitling
Skapade en annan tråd nyligen innan jag blev länkad denna.
https://klocksnack.se/threads/klockförsäkringar-hur-gör-ni.48869/#post-1212984

Jag försökte via brookfields ifjol när jag köpte min Daytona, jag fick som svar att de inte kan erbjuda mig en försäkring. Enligt dom på Nymans så trodde dem de berodde på min unga ålder. Så jag försäkrade min klocka via TH och betalar 2800kr per år, ungefär 2 % av klockans värde. Försäkringen avser hela retailbeloppet på dryga 144.000, fastän jag inte betalade det priset.

Har ni andra knutit an sakförsäkringar till era klockor? isåntfall vart och hur mycket?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skapade en annan tråd nyligen innan jag blev länkad denna.
https://klocksnack.se/threads/klockförsäkringar-hur-gör-ni.48869/#post-1212984

Jag försökte via brookfields ifjol när jag köpte min Daytona, jag fick som svar att de inte kan erbjuda mig en försäkring. Enligt dom på Nymans så trodde dem de berodde på min unga ålder. Så jag försäkrade min klocka via TH och betalar 2800kr per år, ungefär 2 % av klockans värde. Försäkringen avser hela retailbeloppet på dryga 144.000, fastän jag inte betalade det priset.

Har ni andra knutit an sakförsäkringar till era klockor? isåntfall vart och hur mycket?
Ber att få gratulera till att du fick Trygg att försäkra din klocka. Mig och en till behagade de inte ens att återkomma till trots flera påstötningar. Ger gärna mina pengar till @Brookfield Underwriting istället för Trygg.
 

RolDay

Breitling
Jag har läst om fler i forumet som tydligen inte kommer överens med Trygg. Jag hade gärna tecknat det för samma pris via Brookfield men de verkade inte vara intresserade alls.

En kollega till mig fick en offert idag på sin ny inköpta Patek Nautilus 5711, han köpte klockan för drygt 200' och fick en offert på 28.000kr per år. Det är mer eller mindre samma svar som jag fick "Vi vill ej ha dig som kund". Får man fråga din ålder Torsten? 30+?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har läst om fler i forumet som tydligen inte kommer överens med Trygg. Jag hade gärna tecknat det för samma pris via Brookfield men de verkade inte vara intresserade alls.

En kollega till mig fick en offert idag på sin ny inköpta Patek Nautilus 5711, han köpte klockan för drygt 200' och fick en offert på 28.000kr per år. Det är mer eller mindre samma svar som jag fick "Vi vill ej ha dig som kund". Får man fråga din ålder Torsten? 30+?
Drygt 10% av klockans värde per år är ju ett skämt!

+30, och lite till ;)
 

Vesper

Rolex
LF har, för mig iaf, sedan 1a januari höjt beloppen till 200k för klockor och smycken i hemmet och 100k om det är utanför hemmet.
Jag antar att det är på din begäran? Jag har frågat om något liknande tidigare men då bara fått till svar att det går att höja 100k för lösöre i hemmet
Brookfield har fortfarande inte återkommit angående den offerten jag har bett om, snart har 2 veckor passerat.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag antar att det är på din begäran? Jag har frågat om något liknande tidigare men då bara fått till svar att det går att höja 100k för lösöre i hemmet
Brookfield har fortfarande inte återkommit angående den offerten jag har bett om, snart har 2 veckor passerat.
Det är inte så att du inte svarat i telefonen på okända nummer? När jag varit i kontakt med dem har de alltid ringt tillbaka samma dag.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag antar att det är på din begäran? Jag har frågat om något liknande tidigare men då bara fått till svar att det går att höja 100k för lösöre i hemmet
Brookfield har fortfarande inte återkommit angående den offerten jag har bett om, snart har 2 veckor passerat.
Näe, jag fattade som att det var en generell förändring i försäkringen - jag bad aldrig om en höjning. Kolla deras villkor, finns på hemsidan.

Finns där någon som vet hur Brookfield är att ha och göra med om olyckan väl är framme?
Jag har inget svar, men det är den viktigaste frågan när det gäller försäkringsbolag tycker jag.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
@Brookfield Underwriting Snälla, gör undantag för oss som varit medlemmar här ett bra tag och har dryga halvåret kvar till 25.... Sälj mig en försäkring!
Håller med. Mailade in formuläret för ett par månadersen, innan jag hade koll på 25årsgrånsen. Blev måttligt besviken. Jag klagade duktigt och tyckte också att dom som klocksnacksponsor kunde man väl va lite hygglig. Fick tyvärr något mjäkigt svar tillbaka.

Tillägg: kan tänka mig att du är rätt sugen på att få teckna... Haha. Hemförsäkringar täcker väl bara två-tre länkbitar på din platinadinK.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
@Brookfield Underwriting Snälla, gör undantag för oss som varit medlemmar här ett bra tag och har dryga halvåret kvar till 25.... Sälj mig en försäkring!
Håller med. Mailade in formuläret för ett par månadersen, innan jag hade koll på 25årsgrånsen. Blev måttligt besviken. Jag klagade duktigt och tyckte också att dom som klocksnacksponsor kunde man väl va lite hygglig. Fick tyvärr något mjäkigt svar tillbaka.

Tillägg: kan tänka mig att du är rätt sugen på att få teckna... Haha. Hemförsäkringar täcker väl bara två-tre länkbitar på din platinadinK.

Va... 25-årsgräns? Ja det dröjer en stund.. Tills dess får vi väl sitta hemma och hålla i våra klockor.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Skulle tro att 25-års grejen år baserat på ganska omfattande riskanalyser och iom att Hiscox och Lloyds är inblandade så tror jag inte det spelar nån roll hur länge folk varit medlemmar på ett Svenskt klockforum, folk under 25 år är förmodligen statistiskt sett betydligt mer riskbenägna. Ni får helt enkelt försäkra genom er hemförsäkring så länge.
 

Tapiren

Cartier
LF, haha tror det i alla fall!
Jag har också LF, men de var väldigtkallsinnigt inställda, framförallt vägrade de ta ställning till klockans värde och hur det skulle bedömas vid en eventuell skada "sådant kan vi inte svara på i förväg, det förstår du väl?". Till viss del förstår jag vad hon menade, samtidigt som jag ju har ett intresse i att veta vad jag betalar för, men det fick jag absolut ingen förståelse för.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Va... 25-årsgräns? Ja det dröjer en stund.. Tills dess får vi väl sitta hemma och hålla i våra klockor.

Ja... min hemförsäkring täckte rätt bra. Tror det var (upp till...?) 80k i och utanför hemmet. men risken är väl att inte få hela beloppet osv. Hade oavsett vad känts bättre att ha en specifik försäkring haha.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Går det få tag i någon tabell-ish? Är riktigt grön på försäkringar men förstår att det är många faktorer som spelar in såklart.
För många faktorer som spelar in, hur/var man bor, åldern gvs, totala försäkringsvärdet etc etc. Men är du över 25 år gammal så pratar vi en årlig premie på ca 2% av klockans värde (ja eller det belopp du väljer om det är lägre än klockans värde).
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
För många faktorer som spelar in, hur/var man bor, åldern gvs, totala försäkringsvärdet etc etc. Men är du över 25 år gammal så pratar vi en årlig premie på ca 2% av klockans värde (ja eller det belopp du väljer om det är lägre än klockans värde).

Okej, i see. Tack!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om det är 2% av klockans värde(som Porsan säger och som jag hört tidigare) så blir det ca 10k per år. Jag tycker fortfarande det är tråkigt att de inte kan göra undantag på ett halvår när de ändå är forumsponsor på något vis.
Jag fick offert på 20k per år för en klocka som var värd 120k. Kanske för att jag bor i orten, men enligt Brookfield så var det bara ålder och högt värde på klockan. :)
 
Topp