• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Apansson

Torpare
Jag fick offert på 20k per år för en klocka som var värd 120k. Kanske för att jag bor i orten, men enligt Brookfield så var det bara ålder och högt värde på klockan. :)
Det låter ju ganska rövhattigt av dem, är ju som en del tidigare nämnt ett rätt "fuck you, vi vill inte ha dig som kund."
Vore trevligt om forumsponsorn @Brookfield Underwriting kunde vara lite aktiv och förklara ett och annat här... :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vem har skrivit det finstilta hos brookfield? Vad gäller egentligen vid förvaring i låst gymskåp? Det gäller så länge jag själv är på gymmet?
Screen Shot 2016-01-08 at 14.41.49.png
Håller på och fixar med försäkringen för Hubben och det är riktigt segdraget. De skickar olika fakturor med olika belopp...

Såg att de finstilta ändrats i det senaste försäkringsbrevet jag fick. Det där med gymskåp har utgått.
Kanske är olika villkor beroende på klockornas värde?

Särskild klausul för smycken / klockor
Vi kommer inte att betala för förlust av eller skada på smycken / klockor om du, vid skadetillfället,
inte
:
- bär föremålen på dig,
- bär föremålen med dig under din uppsikt, eller
- förvarar föremålen i bankfack eller låst kassaskåp.
 

Apansson

Torpare
Håller på och fixar med försäkringen för Hubben och det är riktigt segdraget. De skickar olika fakturor med olika belopp...

Såg att de finstilta ändrats i det senaste försäkringsbrevet jag fick. Det där med gymskåp har utgått.
Kanske är olika villkor beroende på klockornas värde?

Särskild klausul för smycken / klockor
Vi kommer inte att betala för förlust av eller skada på smycken / klockor om du, vid skadetillfället,
inte
:
- bär föremålen på dig,
- bär föremålen med dig under din uppsikt, eller
- förvarar föremålen i bankfack eller låst kassaskåp.
Så om du skulle få inbrott i hemmet..? Vad händer då?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Så om du skulle få inbrott i hemmet..? Vad händer då?
De kräver kassaskåp om klockorna överstiger ett visst värde, vet dock inte gränsen. Jag passerade tydligen någon gräns när jag köpte den senaste klockan.

Kollade lite snabbt min premie och den är lite drygt 2% av klockornas värde per år.
 

Apansson

Torpare
De kräver kassaskåp om klockorna överstiger ett visst värde, vet dock inte gränsen. Jag passerade tydligen någon gräns när jag köpte den senaste klockan.

Kollade lite snabbt min premie och den är lite drygt 2% av klockornas värde per år.
Krångligt värre. Men 2% av värdet är ju ändå någonstans vad som är rimligt att betala per år, även kanske till och med 3%. Vissa försäkringsbolag verkar ju dock inte vilja ta i det med tång vilket suger.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade önskat att om man redovisade att man förvarade sin klocksamling på ett säkert sätt att årspremien inte beräknas utefter totala samlingens värde. Jag bär bara en klocka åt gången vilket egentligen bara finns risk för att en klocka blir stulen/går sönder, inte samtliga.
 
Betalar själv 35 euro/år/styck för mina klockor med ett försäkringsvärde på 21 000 euro per klocka (If Finland) så det låter lite dyrt? Har dock också hemförsäkring i samma bolag och den täcker till 5000 euro.
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Jag hade önskat att om man redovisade att man förvarade sin klocksamling på ett säkert sätt att årspremien inte beräknas utefter totala samlingens värde. Jag bär bara en klocka åt gången vilket egentligen bara finns risk för att en klocka blir stulen/går sönder, inte samtliga.
Om du får inbrott i hemmet då och blir av med fler klockor?
 
Om vi leker med tanken att jag förvarar fler än en klocka hemma och någon skulle lyckas forcera säkerhetsdörren så täcker min vanliga hemförsäkring dem.
Beror på villkoren. Oftast täcker hemförsäkringen värdesaker till ett maxbelopp på x euro (har själv 5000e). Tycker själv att värdeklockor är så pass riskiga att det lönar sig att läsa villkoren noggrant.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Täcker din vanliga hemförsäkring hela klockans värde utan avskrivningar? Isåfall känns det ju som att du inte behöver någon annan.
Nope. Men med en försäkringspremie på +10k per år som jag fick offert på så har man rätt skön årlig kostnad där istället.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oew

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fick offert från Brookfields på en nära ny 116610. Skulle landa på lite drygt 1700 per år. Känns väl egentligen rätt anständigt. Man kan ju jämföra med en fordonsförsäkring, där kommer man inte långt med 1700... förvisso kanske risken är högre då, men ändå. Trista pengar, men samtidigt väl investerade om det skulle inträffa nåt man inte vill tänka på.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fick offert från Brookfields på en nära ny 116610. Skulle landa på lite drygt 1700 per år. Känns väl egentligen rätt anständigt. Man kan ju jämföra med en fordonsförsäkring, där kommer man inte långt med 1700... förvisso kanske risken är högre då, men ändå. Trista pengar, men samtidigt väl investerade om det skulle inträffa nåt man inte vill tänka på.
Absolut, jag tycker kostnaden är rimlig när man försäkrar _en_ klocka. Problemet som i mitt fall är när man ha 4-5st klockor man vill försäkra. Jag bedömmer risken för att jag ska bli av/skada klockan när jag är utanför klockornas förvaring. Då jag bara bär en gång åt gången på min vänstra arm borde minskad risk för varje extra klocka återspeglas i premien.
Jag vet att det är lyxproblem, men...
 
Topp