Laddar...
Nymans Ur 1851

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kondoren, 28 maj 2015.

1. Ruben

Ruben AT-ST driver

Från:
    Göteborg
    Hos folksam räcker det med kvitto/certifikat/något som kan binda dig till klockan.
    Täcker upp till 80k.

Ninen79 och Guskleto gillar detta.
  2. Kai

Kai Stormtrooper

Från:
    Partille
    Snackade med Länsförsäkringar igen idag. Värderingsintyg var inget krav på dyrare klockor, då skulle det räcka med dokumentation att du äger klockan samt cert och box.
    Då sparade jag 750 kr på att slippa skaffa värderingsintyg.

nissehult och Ruben gillar detta.
  3. Guskleto

Guskleto Tie Fighter pilot

Från:
    The sky
    Hmm! Villkoren säger något annat.

4. Bingoraalf

Bingoraalf X-Wing Pilot

Från:
    Malmö
    Brookfield svarar inte mig på offertförfrågan online eller via telefon...

Vesper och Klahr gillar detta.
  5. Klahr

Klahr Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Samma här, dom ringde iof och ställde lite frågor sen inte ett ljud.

6. Vesper

Vesper AT-ST driver

Från:
    Slussarna
    Jag har gjort den online 2 gånger ingen som har hört av sig... Frågan är hur dom är när det väl hänt nåt om dom inte ens kan återkomma till poteniella kunder.

Klahr gillar detta.
  7. Bingoraalf

Bingoraalf X-Wing Pilot

Från:
    Malmö
    Pratade nyss med If, de ville ge mig en "otursförsäkring" och behövde då originalcertifikat(vintage-klockor?!), värderingsintyg och originalkvitto(?!)

8. christian-h

christian-h X-Wing Pilot

Är det någon som ens har tecknat en försäkring via Brookfield? Det verkar högst rörigt.

Jag är fullförsäkrad via Folksam, utan tillägg, upp till 80.000:- utanför hemmet & jag har svårt att se att jag köper en klocka över den summan.

Ruben gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Tie Fighter pilot

Från:
    Prettogettot
    Jag har haft två klockor försäkrade hos dem. De har när jag varit i kontakt med dem både varit trevliga och alltid svarat när jag ringt. Dock aldrig behövt utnyttja någon av försäkringarna.

10. MJ24

MJ24 AT-AT driver

Ja, jag har klocka försäkrad via Brookfield.
    Har inte haft problem att nå dom hittills.

christian-h gillar detta.
  11. Chami

Chami X-Wing Pilot

Har några där med, aldrig behövt ringa i panik ännu
    Vid tecknande gick det väldigt fort och de ringde mig helt enkelt tills jag svarade :)
    Kanske är semestertider? Vet inte hur många de är anställda här i Sverige

12. kalufsen

kalufsen AT-ST driver

Brookfield var 5 ggr så dyr som objektförsäkring hos Moderna som täcker upp till 200k. Utöver detta så var de trevliga när jag väl var i kontakt med de.

13. Bingoraalf

Bingoraalf X-Wing Pilot

Från:
    Malmö
    Det är dyrt att äga klockor som 25-åring i Malmö. 14 000kr i årspremie, för en klocka :/

sjobbe gillar detta.
  14. Vesper

Vesper AT-ST driver

Från:
    Slussarna
    Ringde till dom och fråga var min offert var, den skulle vara skickad men dom skulle skicka på nytt, fortfarande inget. LF ville ha 5400 för min PP kändes lite dyrt.

15. Bikinigubben

Bikinigubben Y-Wing pilot

Köpte nyligen en 16570 och hade velat försäkra den men Brookfields ville ej då jag var för ung. Har hemförsäkring, LF, vilken täcker 200kkr men de behöver värderingsintyg, dock inte tvunget att det är utfärdat av AD för Rolex. Kan man värdera i efterhand utifrån bilder om det så skulle krävas?

16. N.Bathes

N.Bathes Y-Wing pilot

17. N.Bathes

N.Bathes Y-Wing pilot

Folksam tar drygt 2000:- om året för en klocka värd drygt 100.000:-
    Där jag bor iallafall!

18. Apansson

Apansson Torpare

Bump. Försäkrade just min 118206. Nyvärdet är 540500kr och det är det som är försäkrat, dvs de ersätter med en ny klocka. Premien landade på 10900kr/år. Kändes rimligt. Folksam.

Dronten gillar detta.
  19. christian-h

christian-h X-Wing Pilot

Det låter nästan för bra. Jag har själv Folksam, så tummen upp.

Apansson gillar detta.
  20. Apansson

Apansson Torpare

Blev också chockad. Men känns skönt. Nu vågar man vistas ute i miljonprogrammen om kvällarna med klockan på!

21. Torsten

Torsten Tie Fighter pilot

Från:
    Orten
    Du har säkert redan kollat villkoren men de gäller utanför hemmet också?
    Min hemförsäkring täcker ett betydligt större belopp i hemmet än utanför.

22. Oskar456

Oskar456 Ewok

Det där låter ju helt brutalt. Du köpte väl den utomlands och begagnad dvs extremt mycket mindre än 540k? Typ värt att bli rånad då. Folksam sa du? Ska kollas upp!

23. Apansson

Apansson Torpare

Ja. Det gjorde jag.
    Yep.

Torsten gillar detta.
  24. cab

cab Tie Fighter pilot

Har du det där på papper eller endast vad rådgivaren sa på telefon? Har mycket svårt att se att du skulle få ut nyvärde och att de inte gör åldersavdrag som med allt annat. Det som är stora problemet med försäkringsbolagen. Många rådgivare snackar en massa skit som sen inte gäller när det skiter sig.

Köpa beggad klocka för 250k bli rånad en månad senare få ut 500k, låter inte som en bra deal jag skulle göra med mitt bolag.

Torsten gillar detta.
  25. Apansson

Apansson Torpare

Hon jag pratade med personligen, face to face när jag tecknade försäkringen sade att det var så. Hon ringde risken och dubbelkollade också. Jag ska få hem papper, lär väl givetvis dubbelkolla allt då, men hon sade att eftersom klockan är såpass ny så kommer den ersättas med en ny vid förlust. Frågade flertalet gånger om det gällde även rån etc, och det gör det. De ger inga såna här uppskattningar via telefon eller mail, utan man måste gå förbi deras kontor med sakern ai fråga.

cab gillar detta.
  26. ScubaKing

ScubaKing X-Wing Pilot

Vill inte verka negativ, men det där kommer aldrig funka i praktiken. Har försäkrat massor av grejor genom åren och det är alltid samma positiva stil när man väl ska försäkra. Sedan kommer papper som man bara läser slarvigt och det finns alltid små saker som gör att dem kommer ur det hela. Min gissning är att du får ut halva bra mycket mindre än du räknar med. Lusläs försäkringsavtalet när du får det, du kommer bli förvånad.

27. Apansson

Apansson Torpare

Vi får väl se, dock sade hon som jag pratade med på deras kontor det ordagrant att det gällde oavsett vad som hände, att det gällde för precis allt allt. Vi får väl se.

28. ScubaKing

ScubaKing X-Wing Pilot

Jag har varit i PRECIS samma situation. När det väl hände en olycka så gällde det plötsligt inte utan endast avtalet, och där fanns flera små saker som jag missat så jag förlorade en hel del pengar. Min situation rörde ett smycke dock.

29. Apansson

Apansson Torpare

Får kolla upp det givetvis innan man går ut sent med den på sig. Känns ju dock som att de begår ett rätt stort bedrägeri om de ordagrant säger att klockan kommer ersättas av en ny om den försvinner gällande precis allting.

30. ScubaKing

ScubaKing X-Wing Pilot

Då måste du ju senare kunna bevisa vad damen sa ordagrant, nej det som gäller är ENDAST avtalet som du får och som du skriver under enligt mina erfarenheter.
    Jag gissar att du vid stöld eller förlust kommer ersättas med en begagnad klocka (summan för en begagnad) av den absolut billigaste dem kan hitta online oavsett årtal, med avdrag av allt som står mellan himmel och jord, dvs tid, bruk, slitage, slarv osv osv.
    Jag har haft samma bolag som dig och har blivit behandlad som skit av dem. Så jag är negativt partisk kan man säga.

JaTack gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield