• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Apansson

Torpare
Då måste du ju senare kunna bevisa vad damen sa ordagrant, nej det som gäller är ENDAST avtalet som du får och som du skriver under enligt mina erfarenheter.
Jag gissar att du vid stöld eller förlust kommer ersättas med en begagnad klocka (summan för en begagnad) av den absolut billigaste dem kan hitta online oavsett årtal, med avdrag av allt som står mellan himmel och jord, dvs tid, bruk, slitage, slarv osv osv.
Jag har haft samma bolag som dig och har blivit behandlad som skit av dem. Så jag är negativt partisk kan man säga.
Har alltid varit grymt positiv och fått superbra hjälp av Folksam tidigare i ärenden, men vi får se!
 

Såkkett

Omega
När jag köpte min Explorer 214270 så fick jag dels en månads gratis försäkring hos Brookfield och automatiskt en offert som landade på ca 1500kr/år, i samma veva fick jag erbjudande om att förlänga min försäkring hos solid på min North Flag som jag fick ett års gratis försäkring på vid köp för ca 700kr/år.
Efter att kollat igenom detta med mitt försäkringsbolag och gått igenom mina befintliga så blev kontentan att jag om jag fortsatt med dessa försäkringar endast skulle tjänat in självrisken hos mitt försäkringsbolag på 1500kr vid en incident, vilket är mindre än årskostnaden på de separata försäkringarna.
Nu gäller det ju inga 500kkr klockor så eventuellt åldersavdrag kan jag leva med då det ändå inte kan bli några summor jag går genom jorden av och dessutom är ju försäkringar av detta slaget alltid lite av en spekulation, risk gentemot värde
 

Osclat

Cartier
Försökte försäkra min PP Aquanaut hos Brookfield men fick som svar tillbaka ''Tyvärr kan vi bara erbjuda försäkringslösning för kunder från 25 år och uppåt. Vi hälsar dig varmt välkommen tillbaka i framtiden om behovet kvarstår.''

Vad kan man räkna med att en försäkring landar på hos ett större försäkringsbolag? (150k)
 

joca

Patek
2-Faktor
Försökte försäkra min PP Aquanaut hos Brookfield men fick som svar tillbaka ''Tyvärr kan vi bara erbjuda försäkringslösning för kunder från 25 år och uppåt. Vi hälsar dig varmt välkommen tillbaka i framtiden om behovet kvarstår.''

Vad kan man räkna med att en försäkring landar på hos ett större försäkringsbolag? (150k)

Folksam ca 3000/år för mig som försäkrat en klocka med skriftlig värdering på 145k dvs ca 2%
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Försökte försäkra min PP Aquanaut hos Brookfield men fick som svar tillbaka ''Tyvärr kan vi bara erbjuda försäkringslösning för kunder från 25 år och uppåt. Vi hälsar dig varmt välkommen tillbaka i framtiden om behovet kvarstår.''

Vad kan man räkna med att en försäkring landar på hos ett större försäkringsbolag? (150k)
Fick samma svar förra året. Du kan räkna med att dom andra bolagen inte heller kommer vara så sugna på att försäkra din klocka om du är under 25år gammal.
Finns många hemförsäkringar som täcker det mesta för upp till 80-100K dock.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hur gör ni med värderingsintyg? Det verkar vara färre och färre ställen som ens är intresserade av att utfärda dessa intygen. Trots detta så kräver alla (?) försäkringsbolag ett värderingsintyg.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Mitt försäkringsbolag kräver även dem detta. Men kommer ej befinna mig i hufvudstaden på ett tag.. Måste man komma f2fed klockan för att få dessa?' Eller kan man lämna info/bilder och få det skickat?

Dem kunde ej utfärda detta i Göteborg.
 

Osclat

Cartier
Hur gör ni med värderingsintyg? Det verkar vara färre och färre ställen som ens är intresserade av att utfärda dessa intygen. Trots detta så kräver alla (?) försäkringsbolag ett värderingsintyg.
Jag fixade mitt intyg på Rob Engström, kostade 1500:- om jag inte minns helt fel. Många nuförtiden som inte utfärdar "äkthetsintyg", men vad jag vet så är det inga problem när det gäller värderingsintyg. Då får man två flugor i en smäll också.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Och det täcker alltså rån eller inbrott, förlust osv, alla sorters förlust/skador?
Nja. Du måste veta när skadan/förlusten uppstått. Det finns en P1 Plånboken-pod som handlar om en kvinna som blev av med sitt halsband någonstans mellan hemmet och en toalett på en restaurang. Eftersom hon inte visste mer exakt när hon blev av med det så fick hon ingen ersättning.

Glöm inte att du måste ha ett färskt värderingsintyg. När jag pratade med dem för ett par månader sen var jag tvungen att värdera min TT-sub som jag själv köpt hos rob året innan och således har kvitto på.
Det låter ju ytterst märkligt. Måste man ha dagsfärsk värdering på sin TV också som man köpte förra året?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Glöm inte att du måste ha ett färskt värderingsintyg. När jag pratade med dem för ett par månader sen var jag tvungen att värdera min TT-sub som jag själv köpt hos rob året innan och således har kvitto på.
Men då hade du bara kvitto? Det är inte samma sak som värderingsintyg

Det verkar vara enkelt att få ett värderingsintyg utfärdat i Stockholms-trakten, men omöjligt i södra Sverige inkl Köpenhamn :(
 

Zingo

Rolex
Intressant att läsa försäkringsvillkoren. Vad innebär onödig exponering av en klocka? Är t-shirt ok? :confused:
IMG_0801.JPG


Typiskt att försäkringen inte gäller om det kommer en atombomb.. :eek:
IMG_0800.JPG
 
  • Like
Reactions: JLW

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men då hade du bara kvitto? Det är inte samma sak som värderingsintyg

Det verkar vara enkelt att få ett värderingsintyg utfärdat i Stockholms-trakten, men omöjligt i södra Sverige inkl Köpenhamn :(
Jag tyckte bara det var löjligt att jag regelbundet måste betala för en lapp där det står mitt namn och vad klockan kostar ny idag. Jag kan ju bevisa att jag äger och köpt klockan
 
Topp