Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klockförsäkring

Diskussion i 'Diskussion' startad av kaell, 18 november 2014.

1. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Har funderat lite på hur ni har era dyrgripar försäkrade. Nu har jag haft IF som hemförsäkring, och behövde ett tillägg på försäkringen om värdet var över 50.000kr. Att då tänka att "jag nöjer mig med 50.000 om den blir stulen" funkar inte, för om klockan är värd 51.000 så får man ingenting från försäkringsbolaget.

Hur som helst, har ni tips på någon bra försäkring förutom hemförsäkringen? Kommer vara mellan 2 boenden en kortare tid nu under vintern och IF ville inte försäkra min pappkartong på gatan :bawling:

2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    De borde vara så att de försäkrar och ersätter upp till 50.000.
    Alltså, blir du av med klockan, får du tillbaka max 50.000 Oavsett om den var värd just denna summa, eller om den var värd mer.
    Det är knappast så att om du har en klocka för 60.000 och blir av med den, att försäkringsbolaget inte ersätter något alls!

willbur och Hugii gillar detta.
  3. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad

Inte enligt IF, då är du underförsäkrad :confused:

För min del så kostade en tilläggsförsäkring (65.000kr) 980kr/år inkl drulle. Så det är ju ingen större kostnad egentligen. Men nu när jag kommer vara utan hemförsäkring så kan jag samtidigt inte ha tilläggsförsäkringen då den baseras på hemförsäkringen.

4. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    För mig kostar tilläggsförsäkringen 113kr/år för mig klocka, då försäkrad upp till 50.000kr tror jag! Då är den helförsäkrad, kan tappa den, den kan bli stulen osv...

5. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Har kollat med länsförsäkringar på vår villa-hem försäkring och de försäkrar upp till 100k som täcks av lösöret.

Extra tillägg för armbandsur som även är drulle kostar 4% av värdet. Så en klocka värd 50k skulle kosta 2 papp att tilläggsförsäkra per år....känns lite väl tycker jag.

Värdebevis och bilder ska finnas. Inga förvaringskrav annat än låst ytterdörr.

En av hundarna får agera winder och säkerhet när de inte används...;)

image.jpg

sjstrm, Brutus, per nordström och 3 andra gillar detta.
  6. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Pratade precis med http://www.brookfield.se/ som skulle ha 1900kr för en fristående försäkring. Lät som det var bra villkor i den, men lite för dyrt i förhållande till hemförsäkringen tycker jag.

ScubaKing gillar detta.
  7. morrism

morrism Friends of KS

Var kommer din post under tiden du är mellan 2 boenden?

eriksson850 gillar detta.
  8. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad

Till mina föräldrar :happyhappy:

9. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
  10. morrism

morrism Friends of KS

Deras hemförsäkring då?

11. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad

Jo men det var samma nivå i pristillägg som en fristående försäkring, just för att värdet överstiger 50.000kr.
    Är ändå påväg att köpa en till klocka i samma prisklass, så vill ju ha 100kkr i täckning minst.

12. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Det du säger angående IF stämmer inte och detta har förövrigt varit uppe i diskussion flera gånger förut, har du en klocka för 60 k och blir rånad så blir du självklart ersatt upp till 50 k vilket också står i avtalet.

Kim, morrism, Myndigheten och 3 andra gillar detta.
  13. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har ett tillägg till min hemförsäkring (länsförsäkringar) som gäller upp till klockor värda 100 000 kr.
    Annars ska hemförsäkringen täcka upp till 50 00 Kr. Så jag tycker du ska kika med ditt försäkringsbolag. :)

14. joey

joey Stadsbo

Har du klocka, ytterrock, guldringar osv för säg 70 000kr och blir rånad på stan ersätter IF dig upp till 50 000kr.

Blir du däremot av med motsvarande, plus en massa andra klockor och grejer, vid inbrott får du ersättning för det lösöret i enlighet med din hemförsäkrings lösörebelopp, t ex 600 000kr.

Det är alltså skillnad på rån på stan och inbrott i hemmet. Jag har kollat ovan med IF två gånger med samma svar.

Whedda och Guskleto gillar detta.
  15. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad

Kan ju inte säga något annat än vad IF säger till mig. Det var motiveringen till att jag behövde en tilläggsförsäkring öht.

16. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Ska du knalla omkring med båda klockorna på dig samtidigt på stan, menar du?

Asplund gillar detta.
  17. slimjim

slimjim Rösten från Bro

GTG! Klockrulle i rocken, lätt på lyset.

18. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Gör inte alla det?

Guskleto gillar detta.
  19. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Stämmer! dock måste du kunna styrka värdet med tex kvitto eller värderingsintyg. (har samma försäkring och bolag)

20. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Inte så ofta så att jag anpassar mitt försäkringsskydd efter det. Hänger jag på mig hela klocksamlingen så passerar jag gränsen för ersättning vid rån och liknande ute på stan. Jag är dock inte beredd att anpassa hemförsäkringen till det hyfsat lätträknade antalet gånger det sker att jag knallar omkring med alla klockor på mig.

paradis och Hebbe gillar detta.
  21. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Har du hört med två olika representanter från IF? Anställda kan ha fel.. Sedanbör du läsa avtalet :)

JoberMan gillar detta.
  22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Upp till 50000 om förlusten sker utanför hemmet,är det hemma så kommer jag inte ihåg hur mycket men betydligt högre. Sedan om klockan är värd 51000 eller 150000 spelar inte någon roll, max 50000 ut men aldrig noll för att klockan skulle vara dyrar än max beloppet. Var iallafall vad mitt försäkringsbolag svarade när jag frågade för något år sedan. Sedan hade de tilläggs-försäkringar för klockor men de är dyra.

23. Hugii

Hugii Biskop

Jag har hemförsäkring hos länsförsäkringar och de täcker klockor och smycken upp till 100.000 men då måste man ha värderingsintyg... bara kvitto räcker inte...

Kostar ca 130kr/mån

24. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nej va inte meningen att vara otrevlig. Faktum kvarstår dock, knallar du omkring med en klocka för säg 65 k så får du tillbaka max 50 k med IF. Du kanske inte behöver en försäkring i så fall? Försäkringsnissen du pratat med har inte riktigt varit vaken under introduktionsutbildningen helt enkelt..

Guskleto och Knight gillar detta.
  25. kaell
    Trådstartare

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Vid inbrott så har ju tjuven ett svårt val, hulk eller batman - för han får ju bara ta en :facepalm:

Eftersom du måste ange serienr på försäkringen så måste båda ingå i värdet. För det skulle vara jobbigt att teckna ny försäkring för varje dag man använder den ena eller andra klockan :baby:

26. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Viktigt att skilja på brott/skada i hemmet och utanför. I hemmet gäller ett belopp, som man oftast bestämmer själv. Utanför hemmet gäller ett annat, tex 50' för If (utan tillägg).

Guskleto och JoberMan gillar detta.
  27. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm

Eh.. Nu snackar vi 50 tuss på stan. I hemmet så är försäkringsbeloppet betydligt högre. Jag har 1 miljon i hemmet med Trygg-Hansa.

Whedda och JoberMan gillar detta.
  28. Kallekula

Kallekula Torpare

Vettiga synpunkter

29. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Du borde nog ringa ditt försäkringsbolag igen, då det framstår som att du missförstått i stort sett alltihop. I all välmening.

30. Per

Per Björklövens finest

Värt att kolla att inte dyra klockor anses stöldbegärliga och inte omfattas av din random drulle. Dumt att börja fundera över det när klockan väl är borta. :)

Vad jag vet så krävs antingen en specifik försäkring för din klocka alternativt ett tillägg till din hemförsäkring. Trygg Hansa är billigast men kräver att man varit kund minst ett år innan man kan försäkra klockor. If är gott andraalternativ.

Whedda, kaell och Karatekid gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield